
Promyšlená transformace, nebo póza? Billie Eilish vyměnila pytlovité teplákovky za sexy korzet. Pokrytecké, zní z úst kritiků
Vystupovala jako rebelka, čemuž odpovídal i její vzhled. Jako by se odmítala podřídit klasickým „standardům“, které jsou v showbyznysu uplatňovány a které na ženy kladou také nemalé (ale docela jasně vymezené) nároky. I tento docela rafinovaný obraz, který o sobě navenek utvářela, stál nepochybně alespoň z části za jejím úspěchem. Jenže před pár dny postavila Billie Eilish všechny své fanoušky do velmi nelehké situace – svou pečlivě budovanou image totiž odhodila s takovou hbitostí, že se z toho ještě někteří nevzpamatovali (a možná ani jen tak nevzpamatují).
Billie, která platila za ikonu body positivity, když v neforemných teplákovkách skrývala všechny své ženské křivky, najednou předvedla, že této éře je již konec. Platinová blond, sexy korzet, provokativní prádlo provokativní značky (Agent Provocateur) a k tomu latex. Přesně tak se Billie Eilish změnila v ženu a vzdala hold také ženským ikonám zlatého věku Hollywoodu. Přitom ještě před dvěma lety, v reklamě pro Calvina Kleina, tvrdila, že její vášeň pro neforemné oblečení plyne z toho, že nechce, aby o ní celý svět věděl všechno. „Myslím, že tím důvodem, proč nosím pytlovité oblečení, je to, že nikdo nemůže mít názor na to, co je pod ním – protože to nikdy neviděl. Nikdo nemůže říkat – hm, ona má plochý, nebo tlustý zadek. Nikdo nic takového nemůže říct.“ Což ale fotky v korzetu poměrně zásadně mění…
Dělám si, co chci (možná)
Billie Eilish ale zároveň přistoupila také k preventivnímu „úderu“, kdy všem, kteří by chtěli mít vůči této změně jakékoliv výhrady, rovnou vyrazila možné argumenty z rukou. „Je to moje věc, můžu si dělat naprosto cokoliv, co chci,“ shrnula pak lakonicky v rozhovoru, který prakticky nikoho nemůže nechat na pochybách, že zpěvačka má v tom, co dělá, docela jasno (nebo minimálně chce, aby to tak vypadalo). „Když chce člověk ukázat svou kůži, najednou je pokrytec a lehká holka. Pojďme to ale otočit. Ukazovat vlastní tělo a kůži by nemělo nikomu – stejně jako když se rozhodne nic z toho nedělat – ubrat na respektu,“ shrnula Billie, které přitom nelze upřít, že má docela značné povědomí o vizuálním jazyku a také vizuální reprezentaci. Sama také velmi sebevědomě přispívala k nabourávání klasických symbolů krásy. Ostatně, právě v rozhovoru, který nové fotografie doprovází, sama zpěvačka uvádí, že její tělo vždy bylo její „nejhlubší nejistotou“ a také „prvotním důvodem deprese v dobách, kdy byla mladší“.
Ovšem zpěvaččina výše popsaná „agenda tělesné pozitivity“, která se na první pohled může zdát docela neprůstřelná, přeci jen může mít určité trhliny – v 19 letech, ať už člověk chce, nebo ne (a je globální hvězdou s jasnými hranicemi vystupování a sebeprezentace, či nikoliv), nelze hovořit o rozsáhlých životních zkušenostech a schopnosti reflektovat možnou manipulaci z okolí…I když tedy britský šéfeditor Vogue Edward Enninful na Instagramu docela sáhodlouze popisuje celý proces, jak snímky vznikaly, mj. tvrdí, že Eilish sama přišla s požadavkem na „nic menšího než transformaci,“ jeho prohlášení je minimálně k diskusi. Prý dokonce sama zpěvačka měla nápad, že poprvé v módní story ukáže své tělo, a to ve stylu tzv. pin-upů (tj. masově produkovaných fotek s atraktivními modelkami) poloviny dvacátého století, které vždy milovala…
Zahraniční tisk ale právě v této souvislosti mj. zmiňuje příklad módní blogerky Tavi Gevinson, která před nedávnem popsala jedno ze svých prvních focení v době, kdy jí bylo 18 let. Tehdy byla vyzvána k tomu, aby pózovala na posteli a oblékla si něco sexy. Měla také silné linky kolem očí a zesvětlené platinově blond vlasy. Jak sama Gevinson uvedla, samozřejmě chtěla vypadat skvěle. Ale v této souvislosti také v rámci svého ohlédnutí napsala: „Kdyby mi někdo na tom focení řekl, že celá kompozice a stylizace byly můj nápad, uvěřila bych jim.“
Originál, nebo klišé a kopie?
Nutno také říci, že ještě před nedávnem Billie Eilish trvala na tom, že stylisté v jejím životě nemají místo. „Jasně, mohla bych být taková ta holka, co někoho nechá, aby jí vybral oblečení, někoho jiného pověří tím, že vymyslí videa, dalšího zvolí, aby je natočil. A pak bych s tím vším vlastně neměla nic společného. Ale já nejsem takový člověk a ani takový typ umělce,“ uvedla v rozhovoru pro The New York Times. V případě focení pro Vogue ale Billie svou image svěřila právě do rukou tvůrčího týmu a světoznámých designérů. A ačkoliv se minimálně zatím snaží prezentovat svou proměnu opět jako promyšlenou, chytrou, drzou – a vlastně jako takový upgrade sebe sama – již se ozývají hlasy, že korzetová stylizace tu už byla v době rebelské etapy Madonny. A pokud rebelsky chtěla vystupovat Billie, spíše zabředla do vyčpělého klišé. „Dříve: jedinečná, odlišná a unikátní. Následně: tradiční, zaměnitelná, vyhlazená a vyleštěná. Proč?“ píše tak jeden z fanoušků, kterého zpěvaččina proměna zrovna nenadchla.
Na druhou stranu, sama Billie je svou proměnou nadšena a poměrně zarputile ji brání. A kromě těch, které z mnoha různých důvodů pobouřila, jsou tu samozřejmě i ti, kteří jsou proběhlou transformací nadšení – a jsou nadšení také tím, že ačkoliv se Billie rozhodla zbavit neforemných outfitů a ukázala křivky, nejsou to křivky klasické a modelkovské. A tak vlastně i tento krok pro některé může být do jisté míry další „rebelií“ proti běžným standardům krásy. Jak na focení pro Vogue bude časem vzpomínat sama zpěvačka (a zda nebude své rozhodnutí hodnotit z podobné perspektivy jako zmiňovaná Tavi Genvinson), ale ukáže až čas.