
Devadesátkový sitcom Chůva k pohledání je unikátní ukázkou přijetí LGBT komunity. Ne náhodou je i herečka Fran Drescher gay ikonou
Fran Fine jako ukázkový outsider
Ačkoliv lze do jisté míry předpokládat, že alespoň základní povědomí o „Chůvě“ má téměř každý, pro ty, kteří seriál nijak vášnivě nesledovali, pojďme shrnout, že hlavní postavou je chůva Fran Fine (Fran Drescher), na které celá show vlastně stojí a padá. Fran miluje bláznivou módu, její účes by jí záviděla lecjaká drag queen, je nepřehlédnutelná, ale také nepřeslechnutelná (a to jak v originále, tak i v českém dabingu). Pochází navíc z Queens (z Flushingu) a je židovka, což ji a priory staví do pozice outsidera. Přesto má ale sebevědomí na rozdávání a neztrácí jej ani v rámci přímého „střetu“ se smetánkou na Manhattanu, kde se souhrou okolností stane chůvou tří dětí hudebního producenta Maxwella Sheffielda. Fran je jednoduše svá za každých okolností – bez ohledu na to, s kým se zrovna dostane do styku. Již to je moment, který je podle mnohých LGBT diváků tím, co je na celém seriálu velmi inspirativní. Fran nikdy nijak „necenzuruje“ to, jak vypadá, jak se chová a ani to, co říká. A vlastně je tak univerzálním gay ideálem (ostatně, její na první pohled bláznivé módní výstřelky také nejsou žádnou výprodejovou garderobou, jedná se drtivě o designové kousky z dílen Moschino, Chanel, Thierry Mugler ad.)
Seriál, který boří stereotypy
To, že bude „Chůva“ seriálem, který veškeré variace LGBT identity přijme v podstatě bez jakýchkoliv velkých problémů, přitom bylo jasné od počátku. Sitcom (nutno dodat, že se vysílal mezi lety 1993-1999!) zároveň velmi plánovitě boural i množství zažitých stereotypů. V epizodě „Fine Friendship“ se tak Fran spřátelí s „mužskou chůvou“, Kurtem (Christopher Rich), o němž je přesvědčena, že je gay. Daná epizoda přitom zcela záměrně pracuje s klasickými stereotypy, jako je Kurtův zájem o dokonalý vzhled a vypracované tělo a také láska k broadwayským muzikálům. Ovšem následně vychází najevo, že Kurt je heterosexuál a ve skutečnosti má o Fran zájem. Zatímco Fran s Kurtem do chvíle, kdy si myslela, že je gay, vycházela naprosto bez problémů, v momentě, kdy jí dojde, jak se věci mají, teprve zpanikaří...
Podobné schéma se pak objevuje také ve čtvrté sérii v epizodě Oy Vey, You´re Gay – v ní se naopak Fran dozvídá, že žena, kterou považovala za svou „konkurentku“ v romantických vztazích, je ve skutečnosti lesba a má zájem o ni. I v tomto momentě je ale reakce Fran na dobu, kdy byl seriál natáčen, velmi progresivní – jednoduše se této ženy zeptá, zda je židovka stejně jako ona, a sama nenuceně žertuje o tom, že její matka by z takového vztahu měla nepochybně radost. „Chůva“ je jednoduše laskavá a inkluzivní, což nelze v mnoha případech říci ani o seriálové produkci dekád následujících.
Právě touto praxí – tedy ukazováním, jak mnohé stereotypy fungují (a že rozhodně nejsou univerzálně platné) se pak „Chůva“ stala skutečně průkopnickou. Jak dokonce ve své aktuální analýze shrnuje publicista Matt Baume, některé televizní žánry až nyní dohánějí to, co Fran a The Nanny běžně dělaly již v polovině devadesátých let. „Trvalo až do roku 2020 než televizní stanice Lifetime a Hallmark natočily vánoční filmy o párech stejného pohlaví. Takže je skutečně ohromující, že chůva Fran v podání Fren Drescher byla již v roce 1993 naprosto LGBT-otevřená a akceptující,“ shrnuje Baume.
Zdroj: Giphy
Queer/LGBT obsah byl přitom v devadesátých letech z hlediska pojetí docela „divočina“ – ačkoliv právě v této době začaly LGBT postavy na televizní obrazovky postupně pronikat, jejich vyobrazení bylo obvykle velmi diskutabilní. Obvykle se totiž objevovaly jako „jednorázové zpestření“ a klasicky byly „problémem“, který se vyřešil během jediné epizody (kdy daná postava zmizela spolu se závěrečnými titulky). „Pro sitcomy v devadesátých letech bylo velmi snadné šablonovitě prezentovat gay postavy jako šokující, vydávat je za zdroj potíží nebo jednoduše něco, čemu je třeba se vyhnout – a přesně to také řada pořadů v té době dělala. V případě Fran bylo naprosto průlomové, že se v dějové lince objevovala queer témata, která však nebyla předmětem žádné ´krize´,“ popisuje také Baume.
Fran = 2v1
V případě „Chůvy“ ovšem rozhodně nelze přehlížet ani její představitelku, Fran Drescher, která byla také členkou celého tvůrčího týmu. Sama herečka totiž platí za velkou bojovnici za práva LGBT lidí, dokonce byla 21 let vdaná za Marca Jacobsona (byl také hlavní tvůrce „Chůvy“), který se v roce 1999 vyoutoval. Navzdory následnému rozvodu však Jacobson s Drescher zůstali v blízkém kontaktu a nakonec spolu v roce 2011 natočili i další sitcom Happily Divorced.
Že „Chůva“ rozhodně jen tak neskončí v propadlišti sitcomových dějin naznačuje také fakt, že Fran Drescher v posledních letech několikrát otevřeně promluvila o stále postupující myšlence určitého „restartu“ seriálu. Jak herečka také naznačila, postavu netradiční chůvy by prý mohla ztvárnit Cardi B. Drescher také uvedla, že již oslovila spolutvůrkyni seriálu Rachel Bloom, aby jej upravila do podoby divadelního muzikálu. Zda se „Chůva“ skutečně vrátí (a v jaké podobě) je sice zatím otázkou, ovšem minimálně na HBO Max si lze nyní sitcom opět vychutnat od počátku až do konce.