Módní trendy 2021 určuje touha po nepřehlédnutelnosti i zodpovědném přístupu k odívání. Lockdown zásadně změnil pravidla hry

Již příští týden dojde v Česku k prvnímu kroku směrem k navrácení se k běžnému životu. Otevřou třeba hodinářství (ehm), sklenářství (dvakrát ehm), dokonce bude povolen provoz vleků, lyžařských vleků (na to již ani několikanásobné „ehm“ nestačí). Do standardního režimu se ale vrátí i maloobchod (hurá) – tedy po pěti měsících bude možné konečně doplnit šatník. A pokud nevíte, po jakých kouscích sáhnout (abyste byli třeba při cestě do sklenářství trendy a šik…), tak jsou tu predikce módních expertů, ale také přehlídky věhlasných značek, které v tom, co bude hitem období letošního jara a léta, mají naprosto jasno.

Z tepláků do obleku?

Popisovat, jak moc velkou proměnou prošly naše šatníky v době trvající koronavirové pandemie, asi nemá příliš velký význam. Každý z vlastní praxe ví, že nejslavnostnějším outfitem je v době přetrvávajících lockdownů čistá teplákovka. To vše se samozřejmě podepsalo také na módním průmyslu. Některé značky musely svou výrobu utlumit, jiným nezbylo nic jiného než dramaticky změnit nabízený sortiment. Ovšem zdá se, že se blížíme k pověstnému světlu na konci tunelu (a „vypuštění do světa“ o víru velko/města ani nemluvě), a tak i svět módy bude muset zareagovat. Bude to ale znamenat, že všichni opět radostně vklouzneme do obleků/kostýmů, nebo poslední rok styl našeho oblékání (a nároky na oblečení kladené) nenávratně změní?

„Lesbám a gayům jsme nastavili stejné benefity. Otázka rovnosti je pro nás důležitá. Měla by být i pro ostatní firmy,“ říká manažerka diverzity v ČSOB6. 4. 2021

Předpovědi budoucího stavu jsou nejisté. A tak pro odhad toho, co nás na poli módy čeká, nezbývá než se obrátit do minulosti. Hledat odpovědi na to, jak bude vypadat módní postpandemická budoucnost, lze přitom v době, kdy se lidé vypořádávali s obdobnou krizí, tedy se španělskou chřipkou. Jelikož v souvislosti s tím, jak by se naše životy v rovině ekonomické i společenské měly po pandemii vyvíjet, se již mnozí odborníci do 20. let minulého století obracejí, není divu, že právě do těchto dob míří pro inspiraci také návrháři a stylisté. Zdá se tedy, že rok 2021 se stane moderní a excentrickou módní variací stylu roku 1918.

Lesk na každém kroku

„Móda se ze své podstaty neustále mění a vždy v sobě odráží to, co se děje v širším světě kolem. Koronavirová krize se nijak neliší a móda vyjadřuje naděje i obavy společnosti,“ tvrdí tak dr. Lucy Moyse Ferreira, lektorka z London College of Fashion. A vzhledem k tomu, že nyní se většina z nás upíná ke dnům příštím, je poměrně pravděpodobné, že zmiňovaných teplákovek se zbavíme se stejnou rychlostí, s jakou v momentě otevření předzahrádek, restaurací, klubů ad. vystřelíme z domova. A vyrazíme v outfitech z tzv. lamé (jedná se o speciální textilii, která se díky kovovým nitím leskne) či lurexu a kouscích plných flitrů – i když půjdeme třeba jen pro rohlíky…

Zdroj: Giphy

Ačkoliv možná na cestu do nejbližšího supermarketu alespoň někteří zvolí outfity umírněnější, právě na přehlídkových molech, kde věhlasné značky (Louis Vuitton, Balmain, Chanel) prezentovaly módu na letošní jaro a léto, dominovaly kousky v excentrickém „party stylu“. To značky Versace či Dior se do tužeb každého z nás možná trefily ještě více – na jednotlivých modelech se totiž objevily ryzí plážové potisky příznačně odkazující k přání cestovat a užít si letní sezonu tak, jako to bylo možné dříve. Pokud ale teď kroutíte hlavou a říkáte si, že móda prezentovaná na přehlídkách je extravagantní a v běžném životě nepoužitelná, vězte, že právě tuto představu pandemie rozmetala na kousíčky. Důkazem toho je např. nová módní kolekce řetězce H&M, která však vznikla pod taktovkou návrhářky Simone Rocha. Tylové sukně, balonové rukávy, doslova „mraky“ perel a tartanový vzor – to vše se promítlo jak v outfitech pro ženy, tak i pro muže. I když by se ale mohlo zdát, že nikdo dnes netouží vypadat jako vystřižený z módního žurnálu před více jak stoletím, opak je pravdou. Celá kolekce totiž byla vyprodána prakticky záhy po jejím uvedení na trh. Lidé jako by skutečně toužili oslavit návrat k „normálnímu životu“ něčím velmi „nenormálním“, výrazným, nepřehlédnutelným. Něčím, co by si za běžných okolností na sebe nikdy neoblékli.

Chytrá horákyně, verze 2021

Vrstvení. Přesně to je další trend jarní a letní sezony 2021. Síťovina, přilehlé materiály, vrstvy transparentní, vzorované, to vše byste měli kombinovat, pokud toužíte po moderním stylu („oblečené-neoblečené“) chytré horákyně. Případně se můžete vydat i vlastním směrem a držet se jen toho, že v módě je třeba „chytrost“, která je dnes stále více spojována s udržitelností a ekologií.

Zdroj: Giphy

Právě rok 2020 se stal obdobím, kdy do popředí vystoupil aktivismus zaměřený na podporu značek, které dbají nejen na zodpovědný přístup k výrobě a zdrojům, ale také k lidské práci jako takové. Navzdory neveselé ekonomické situaci se mnozí naučili nakupovat udržitelné a dražší zboží, ovšem v menší míře než produkty tzv. fast fashion (klasicky se jedná o oblečení z řetězců, levné, které příliš nevydrží). A jak naznačují odhady odborníků, tato praxe přetrvá. A to i proto, že stále více módních značek se snaží novému trendu přizpůsobit a uspokojit tak související poptávku. „Je před námi dlouhá cesta, než budou všechny kanály běžné cirkulární spotřeby schopny nabídnout spotřebitelům stejnou úroveň výběru a služeb jako tradiční maloobchod, ale jen během posledního roku jsme zaznamenali rychlý pokrok, takže lze čekat, že nárůst v příštích letech bude exponenciální,“ tvrdí Isabella West, ekonomka a také zakladatelka společnosti zaměřující se na tzv. pronájem módy (jedná se de facto o moderní verzi půjčovny oděvů). I to je přitom jeden z konceptů možné módní udržitelnosti.

Správný muž má ostře řezané obličejové rysy. Ty lze prý zvýraznit pomocí speciálního žvýkacího cvičení5. 3. 2021

I když se tedy i módní průmysl bude muset s dopady pandemie vypořádat, možná se právě uplynulý rok stane určitým prvním krokem k pozitivním změnám. Tedy, ne v tom, že budeme vyrážet do ulic v kouscích, které jako by vypadly ze skříně Dana Nekonečného či Jany Kratochvílové (což dost možná minimálně v krátkém časovém úseku skutečně nastane), ale v tom, že o módě a především nákupu oblečení začneme zodpovědně přemýšlet. Jak se totiž v posledním roce ukázalo, ani šatníky praskající ve švech nejsou zárukou štěstí a spokojenosti, nemluvě o tom, že termín „vyfiknout se“ právě s pandemií nabyl zcela nových významů. A tak možná zcela nový význam získá i sama móda.