Promiskuitní jsou ti muži, kteří nosí oblečení s velkými logy luxusních značek. Co dalšího tyto oděvy o lidech vypovídají?

Zatímco „podle nosa“ lze poznat pouze „kosa“, jak naznačuje aktuální výzkum, podle oblečení je možné poznat určité – nepříliš lichotivé – povahové rysy mužů…

To, že oblečení o nás může mnohé prozradit, asi není zrovna překvapující. Ovšem kromě toho, jak vytříbený je náš cit pro módu (a také adekvátnost jejího přizpůsobení konkrétní příležitosti), může oblečení prozradit i to, co bychom raději nechali skryté. Studie michiganské univerzity totiž dospěla k závěru, že muži, kteří si libují v extravagantní módě a rádi dávají na svém oblečení na odiv také velká loga luxusních značek, jsou svým okolím vnímáni jako nedůvěryhodní. A nejen to. Podle vědců je totiž právě v případě mužů, jejichž outfity připomínají reklamní plochu, např. mnohem větší pravděpodobnost, že budou podvádět své protějšky.

Šestnáct druhů mužského a ženského orgasmu. Nedaří se vám některého dosáhnout? Nevadí, zkuste jiný!23. 7. 2021

Logo jako vějička?

Svět lidí se v mnohém podobá říši zvířat. Výzkumů, které ověřovaly, nakolik se některé zvířecí druhy chovají „lidsky“, proběhla celá řada. Ovšem zkoumat je možné i směrem opačným – tedy v čem se my lidé podobáme zvířatům. A přesně to bylo také základní východisko pro amerického psychologa Daniela Krugera, který se rozhodl ověřit, jak přesně muži „lákají ženy k páření“. Ve světě zvířat je totiž princip jasně dán – samečci se snaží co nejvíce před samičkou předvést, a proto je příroda nezřídka vybavila také mnohem nápadnějším vzhledem (např. vybarvením srsti, opeřením ad.).  Kruger se proto rozhodl zjistit, zda extravagantní móda hraje v případě mužů obdobnou roli, a také ověřit, jaké signály vysílají muži do okolí, když nosí oblečení s nápadnými logy luxusních značek. A výsledky některé muže nejspíše nepotěší…

„Velká loga luxusních značek sice zvyšují sociální konkurenceschopnost a přitažlivost, ale snižují vnímání důvěryhodnosti a spolehlivosti,“ shrnuje tak studie. Muži, kteří mají na košilích/tričkách nápadná velká loga, jsou navíc považováni za promiskuitní, resp. budí dojem, že mají zájem jen o krátkodobé sexuální vztahy namísto těch dlouhodobých a romantických. A s velkou pravděpodobností také intenzivně flirtují – nezřídka s partnery/kami jiných. Podle účastníků výzkumu navíc muži s velkými logy na oblečení ve vyšší míře své vlastní protějšky podvádějí.

I když by se posuzování sklonů k podvádění ve vztazích na základě zvoleného oblečení mohlo zdát trošku přitažené za vlasy, pravdou je, že muži v obecné rovině podvádějí mnohem více, což již prokázala také řada výzkumů v minulosti. Ačkoliv lidé se tedy podle některých odborníků již přímo rodí s určitým smyslem pro promiskuitu, sklony k ní se pravděpodobně liší právě s ohledem na pohlaví. Na druhou stranu je ale třeba říci, že také ženy, které na sebe chtějí upoutat pozornost, k tomu nezřídka užívají oblečení. A již bylo potvrzeno, že okolí hodnotí více negativně ty ženy, které se oblékají provokativně, a to i proto, že provokativní oblečení je v myslích lidí mj. spojeno se snahou využívat své tělo k získání rozličných benefitů (takže ve výsledku je to, dámy a pánové, „fifty-fifty“).

Zdroj: Giphy

Kam se hodí velké logo?

Konkrétně zmiňovaná studie se vedle toho, jak v obecné rovině loga na oblečení působí na okolí jejich nositelů, zaměřila také specificky na značku Ralph Lauren a její slavné polo košile s ikonickým logem malého koně a také košile s jeho větší verzí. Výzkumníci tedy v prvním kroku požádali skupinu mužů, aby si vybrali, který z těchto kousků by si raději oblékli na večírek či jinou společenskou akci. A výzkum ukázal, že právě v těchto situacích, stejně jako např. při snaze získat dominantní postavení, ale také zapůsobit na potenciální protějšek, by muži volili košile s velkými logy. Naopak malá loga byla upřednostňována např. při pracovních pohovorech nebo při setkání s rodiči partnera/ky – tedy v situacích, kdy je klíčová právě důvěryhodnost. Bez ohledu na to, zda je tento princip výběru vědomý, či nikoliv, je zjevné, že pánové rozhodně vědí/tuší, jak na věc.

Šaty dělají člověka

Samozřejmě ale nejen logo na triku se podílí na dojmu, který člověk utváří. Skutečně totiž platí, že oblečení významně přispívá k tomu, jak člověk na ostatní působí. „Oblečení člověka může výrazně ovlivnit dojem, který budí, a je proto účinným komunikačním nástrojem, prostředkem přenosu informací o nositeli,“ tvrdí tak vědkyně Mary Lynn Damhorst. Vhodně zvolený outfit navíc nejenže působí navenek, tedy na ostatní, ale může přispívat také k vyššímu sebevědomí nositele, pomoci mu v kariéře, ale i milostném životě. To, jak člověk vypadá, je totiž jedním z nejdůležitějších aspektů sexuální přitažlivosti. Ovšem kupodivu dobře oblečení muži jsou považováni za atraktivnější než muži bohatí.

Obálky zářijového vydání maďarského magazínu Elle zobrazují gay a lesbický pár. Na protest proti anti-LGBT zákonu23. 8. 2021

Možná (tedy, spíše určitě), že po světě skutečně běhají tací, kteří si partnera vybírají dle stavu jeho konta (a velikosti…loga na oděvech). A samozřejmě jsou tu i ti, kteří právě na své bohatství „loví“, což v praxi může znamenat i potřebu doslova se „označkovat“. Jenže jak se ukazuje, podobně jako „značkují psi“ (tedy na každém rohu), jsou i muži pyšnící se nespočtem značek na svém oblečení velmi nestálí, přelétaví a pro své okolí nevěrohodní. Pro jednorázový sex a krátkodobé vztahy to nepochybně stačí, jen je otázkou, jak dlouho je podobný styl života udržitelný. V životě téměř každého totiž nepochybně jednou nastane chvíle, kdy bude třeba se velkých log vzdát…