
Promiskuitní jsou ti muži, kteří nosí oblečení s velkými logy luxusních značek. Co dalšího tyto oděvy o lidech vypovídají?
To, že oblečení o nás může mnohé prozradit, asi není zrovna překvapující. Ovšem kromě toho, jak vytříbený je náš cit pro módu (a také adekvátnost jejího přizpůsobení konkrétní příležitosti), může oblečení prozradit i to, co bychom raději nechali skryté. Studie michiganské univerzity totiž dospěla k závěru, že muži, kteří si libují v extravagantní módě a rádi dávají na svém oblečení na odiv také velká loga luxusních značek, jsou svým okolím vnímáni jako nedůvěryhodní. A nejen to. Podle vědců je totiž právě v případě mužů, jejichž outfity připomínají reklamní plochu, např. mnohem větší pravděpodobnost, že budou podvádět své protějšky.
Logo jako vějička?
Svět lidí se v mnohém podobá říši zvířat. Výzkumů, které ověřovaly, nakolik se některé zvířecí druhy chovají „lidsky“, proběhla celá řada. Ovšem zkoumat je možné i směrem opačným – tedy v čem se my lidé podobáme zvířatům. A přesně to bylo také základní východisko pro amerického psychologa Daniela Krugera, který se rozhodl ověřit, jak přesně muži „lákají ženy k páření“. Ve světě zvířat je totiž princip jasně dán – samečci se snaží co nejvíce před samičkou předvést, a proto je příroda nezřídka vybavila také mnohem nápadnějším vzhledem (např. vybarvením srsti, opeřením ad.). Kruger se proto rozhodl zjistit, zda extravagantní móda hraje v případě mužů obdobnou roli, a také ověřit, jaké signály vysílají muži do okolí, když nosí oblečení s nápadnými logy luxusních značek. A výsledky některé muže nejspíše nepotěší…
„Velká loga luxusních značek sice zvyšují sociální konkurenceschopnost a přitažlivost, ale snižují vnímání důvěryhodnosti a spolehlivosti,“ shrnuje tak studie. Muži, kteří mají na košilích/tričkách nápadná velká loga, jsou navíc považováni za promiskuitní, resp. budí dojem, že mají zájem jen o krátkodobé sexuální vztahy namísto těch dlouhodobých a romantických. A s velkou pravděpodobností také intenzivně flirtují – nezřídka s partnery/kami jiných. Podle účastníků výzkumu navíc muži s velkými logy na oblečení ve vyšší míře své vlastní protějšky podvádějí.
I když by se posuzování sklonů k podvádění ve vztazích na základě zvoleného oblečení mohlo zdát trošku přitažené za vlasy, pravdou je, že muži v obecné rovině podvádějí mnohem více, což již prokázala také řada výzkumů v minulosti. Ačkoliv lidé se tedy podle některých odborníků již přímo rodí s určitým smyslem pro promiskuitu, sklony k ní se pravděpodobně liší právě s ohledem na pohlaví. Na druhou stranu je ale třeba říci, že také ženy, které na sebe chtějí upoutat pozornost, k tomu nezřídka užívají oblečení. A již bylo potvrzeno, že okolí hodnotí více negativně ty ženy, které se oblékají provokativně, a to i proto, že provokativní oblečení je v myslích lidí mj. spojeno se snahou využívat své tělo k získání rozličných benefitů (takže ve výsledku je to, dámy a pánové, „fifty-fifty“).
Zdroj: Giphy
Kam se hodí velké logo?
Konkrétně zmiňovaná studie se vedle toho, jak v obecné rovině loga na oblečení působí na okolí jejich nositelů, zaměřila také specificky na značku Ralph Lauren a její slavné polo košile s ikonickým logem malého koně a také košile s jeho větší verzí. Výzkumníci tedy v prvním kroku požádali skupinu mužů, aby si vybrali, který z těchto kousků by si raději oblékli na večírek či jinou společenskou akci. A výzkum ukázal, že právě v těchto situacích, stejně jako např. při snaze získat dominantní postavení, ale také zapůsobit na potenciální protějšek, by muži volili košile s velkými logy. Naopak malá loga byla upřednostňována např. při pracovních pohovorech nebo při setkání s rodiči partnera/ky – tedy v situacích, kdy je klíčová právě důvěryhodnost. Bez ohledu na to, zda je tento princip výběru vědomý, či nikoliv, je zjevné, že pánové rozhodně vědí/tuší, jak na věc.
Šaty dělají člověka
Samozřejmě ale nejen logo na triku se podílí na dojmu, který člověk utváří. Skutečně totiž platí, že oblečení významně přispívá k tomu, jak člověk na ostatní působí. „Oblečení člověka může výrazně ovlivnit dojem, který budí, a je proto účinným komunikačním nástrojem, prostředkem přenosu informací o nositeli,“ tvrdí tak vědkyně Mary Lynn Damhorst. Vhodně zvolený outfit navíc nejenže působí navenek, tedy na ostatní, ale může přispívat také k vyššímu sebevědomí nositele, pomoci mu v kariéře, ale i milostném životě. To, jak člověk vypadá, je totiž jedním z nejdůležitějších aspektů sexuální přitažlivosti. Ovšem kupodivu dobře oblečení muži jsou považováni za atraktivnější než muži bohatí.
Možná (tedy, spíše určitě), že po světě skutečně běhají tací, kteří si partnera vybírají dle stavu jeho konta (a velikosti…loga na oděvech). A samozřejmě jsou tu i ti, kteří právě na své bohatství „loví“, což v praxi může znamenat i potřebu doslova se „označkovat“. Jenže jak se ukazuje, podobně jako „značkují psi“ (tedy na každém rohu), jsou i muži pyšnící se nespočtem značek na svém oblečení velmi nestálí, přelétaví a pro své okolí nevěrohodní. Pro jednorázový sex a krátkodobé vztahy to nepochybně stačí, jen je otázkou, jak dlouho je podobný styl života udržitelný. V životě téměř každého totiž nepochybně jednou nastane chvíle, kdy bude třeba se velkých log vzdát…