„Lesbám a gayům jsme nastavili stejné benefity. Otázka rovnosti je pro nás důležitá. Měla by být i pro ostatní firmy,“ říká manažerka diverzity v ČSOB
Kdy se ČSOB začala zabývat otázkami diverzity v souvislosti s LGBT+ komunitou?
V bance diverzitu řešíme již delší dobu a typicky se samozřejmě ze začátku nejvíc řešila genderová diverzita. Více jsme se tomuto tématu začali věnovat před dvěma lety, kdy vznikla má role jako lídra diverzity. Po nějaké době jsem se také potkala s naším aktuálním šéfem LGBT+ zaměstnanecké skupiny a dali jsme dohromady témata, která se této skupiny zaměstnanců týkají.
Bylo skvělé, že během pár měsíců jsme měli na představenstvu schválený podpis Pride Business Forum Memoranda, což je iniciativa, která má za cíl podpořit jak zaměstnavatele v zavádění principů LGBT diverzity, tak zaměstnance v jejich úsilí o férový přístup jejich zaměstnavatelů ke všem, bez ohledu na sexuální orientaci a genderovou identitu. Byla jsem potěšena, že to šlo tak rychle a že i naše firma je tak vyzrálá, že nebylo potřeba žádných velkých debat. Něco takového zatím bohužel není úplně běžné, protože když se podíváte na seznam signatářů Pride Business Fora, je velmi krátký.
Zmínila jste LGBT+ zaměstnaneckou skupinu. Co přesně si pod tím mohu představit?
V každé skupině je dle mého dobře, když se iniciativy chytnou lidé, kteří to dělají srdcem a tzv. odspoda. Proto máme LGBT+ zaměstnaneckou skupinu, která se jmenuje PROUD a která sdružuje kolegy z komunity a jejich přátelé a pořádá pro ně různé akce. Společně také řešíme, co dál, aby se ve firmě cítili dobře, protože především oni mají vhled do toho, co je potřeba, kdežto já mám zase přístup k managementu a budgetu. Společně se tedy domlouváme, co v rámci tohoto tématu podnikat, ať už jsou to neformální věci, účasti na konferencích apod. Když je příležitost, informujeme o těchto věcech do banky, aby se lidé mohli přidat. Máme k tomu intranetové stránky.
Co vlastně bylo hlavními důvody, proč jste se tímto tématem jako firma začali zabývat?
Diverzita je pro mě inkluze. Každý z nás má mít možnost rozvinout svůj potenciál a pokud jsou nějaké určité skupiny, které by mohly být neprávem znevýhodněné, musíme se za ně postavit. Právě tohle se hodně týká i LGBT+ komunity. Určitě v tom vidíme hodnotu, a proto to řešíme. Tyto hodnoty však nevzniknou samy o sobě, zůstanou-li na úrovni nějakých obecných proklamací, kterým společnost nebude rozumět. Mou největší prací je přinést širokému publiku odpověď na to, proč je to téma důležité. Nám, kteří se s tím nějakým způsobem setkáváme častěji, se může zdát, že je to jasné, ale v tom širším měřítku to tak rozhodně není.
Specificky v souvislosti s LGBT+ komunitou jsem na začátku vnímala, že existuje všeobecný názor, že je to v pohodě, protože nikoho nediskriminujeme, ale když byly popsány konkrétní body a uvedlo se, že například nejsou rovné benefity pro kolegy, kteří mají registrované partnery nebo partnerky a nemají možnost uzavřít manželství, nebo že se někdo musí skrývat, což často vede k nižší efektivitě v práci, ostatní kolegové to lépe pochopili. Přitom většina z nich to nemyslí zle, když na začátku říká, že se diskriminace nemusí řešit, protože žádná není. Má role je zde od toho, abych právě tato témata otevírala a odpovídala na otázky „proč“. Když se nám to podaří vysvětlit, vše, co poté uděláme, kolegům dojde mnohem snadněji.
Foto: se souhlasem Báry Vachové
Setkala jste se někdy s tím, že to někteří z vašich kolegů nepochopili a říkali si, proč děláte něco pro LGBT+ komunitu a nic pro heterosexuály? Třeba i v komentářích na internetu se často objevuje fráze: „kdyby tolik neřvali, nikdo si jich nevšímá“?
Řekla bych, že tohle je úplně všude. Není to o ČSOB, ale o české společnosti. Ale myslím si, že v bance pracuje řada inteligentních kolegů a že prostředí u nás je velmi přátelské a inkluzivní už samo o sobě, aniž bych něco dělala. Pracují u nás profesionálové, se kterými je debata určitě lepší, oproti debatě s širokou veřejností, které se tímto nechci dotknout. Podobné věci vnímám ještě mnohem víc mimo ČSOB. Ale tak je to se vším. Ono vždy chvíli trvá, než se nějaké citlivé téma prodiskutuje a usadí. Vezměte si, že ještě před sto lety jsme žili v úplně jiné společnosti.
Já jsem zastáncem normálních a praktických věcí, na kterých to lidé většinou pochopí a dle mého je rolí velkých zaměstnavatelů tohle překonávat a dělat věci, které jsou správně. Na druhou stranu určitě souhlasím s tím, že tohle téma se nedá tlačit násilím, protože diverzita obecně vzbuzuje docela velké emoce. U nás to děláme nenásilně, nikoho do ničeho nenutíme, ale necháváme lidi, aby o všem diskutovali. Díky tomu vidím, že je těch příznivců čím dál tím víc, ať už v PROUDu, nebo jinde.
Kdybychom měli vypíchnout nějaké věci, které ČSOB ve srovnání s ostatními firmami a aktuální legislativou nabízí lidem z LGBT+ komunity navíc, jaké by to byly?
Určitě benefity. Příkladem je volno na svatbu s partnerem stejného pohlaví nebo na doprovod dítěte k lékaři sociálním rodičem, to znamená tím v páru osob stejného pohlaví, který není biologickým rodičem dítěte. ČSOB zároveň umožňuje otcovskou dovolenou i při osvojení dítěte, protože za „dítě zaměstnance“ je považováno i dítě registrovaného partnera nebo partnerky, ať už vlastní či převzaté do péče. Stejně tak „svatbou“ se dle našich interních předpisů rozumí i uzavření registrovaného partnerství či uzavření obdobného svazku v cizině. Český zákon v těchto případech bohužel opravdu diskriminuje.
V tomto ohledu bychom chtěli ocenit podporu Pride Business Fora, kde jsou opravdu profíci, kteří s námi sdílejí zkušenosti z firem, které už něčím podobným prošly. Vše nám dali připravené a díky tomu jsme jednotlivé věci mohli ihned implementovat. Mezi členy Pride Business Fora je navíc i právnická kancelář Allen & Overy, která nám se vším pomohla po právní stránce. Nejedná se o nic velkého a moc to nestojí, ale je strašně důležité vyslat signál, že všechny ty situace jsou pro nás normální věci. Určitě se toho nemusí bát žádná jiná firma a byla bych ráda, kdyby těch firem bylo čím dál víc.
Loni jsme za naše aktivity dokonce vyhráli cenu Skokan roku, kterou uděluje Pride Business Forum, což bylo velmi milé. Ale já se vždy snažím říkat, že jsme opravdu udělali jen normální věci, ne žádnou velkou kampaň.
Z takového ocenění jste museli mít radost a je to pro vás asi důležité potvrzení, že jdete správným směrem?
Určitě je to potvrzení správné cesty a já jsem hrdá, protože všechna kritéria hodnotí odborná porota. Je dobré, že dostáváme zpětnou vazbu, jak na tom vlastně jsme. Pozitivní zpětnou vazbu tu a tam dostanu také od našich kolegů a je to skvělé, a proto bych opět ráda řekla, ať do toho ty firmy jdou, protože to není nic strašného, těžkého, drahého a velkého.
Slyšel jsem, že nyní chystáte i vlastní LGBT Forum pro finanční instituce?
Ano. V květnu budeme mít spolu s dalšími bankami, které podepsaly Pride Business Forum, LGBT Forum pro finanční instituce. Vidíme v tom opravdu velký potenciál, protože my a podobné instituce jsme často velcí zaměstnavatelé. Bohužel mnoho českých společností zatím nic podobného implementováno nemá a já věřím, že když to dokáže banka typu ČSOB, což je tradiční česká banka, můžou i ostatní. Chceme jít příkladem a dostat tohle téma víc do povědomí. Zároveň v rámci této akce chceme s ostatními sdílet, k čemu nám to je.
Myslíte si, že z aktivit firem, jako je ta vaše, které otevřeně podporují diverzitu a snaží se tímto směrem vést firemní kulturu, by se mohl poučit také český stát?
Určitě může a věřím, že tomu tak je. Už dnes se to děje například na poli digitalizace, kdy často chodí podněty od nás a podobných zaměstnavatelů. Je určitě fajn vést debaty se státem, aby se některé věci posouvaly, ať už se jedná o cokoliv. Firmy mají v mnoha věcech často náskok, ale tím, jak je vše okolo LGBT+ komunity zpolitizované, občas se některé věci zaseknou, jako aktuálně schválení manželství pro všechny. Naštěstí je spousta politiků, které témata spojená s diverzitou zajímají, takže se snažíme být s nimi ve spojení. Neziskovky a firmy, které se takto spojují a něco vymýšlí, můžou jít státu příkladem. Ale i tak si myslím, že česká společnost je obecně dost tolerantní a vidím v mnoha věcech obrovský pokrok.
Ve sněmovně často někteří odpůrci říkají, že v rámci LGBT+ komunity jde o zanedbatelnou část obyvatel, takže není potřeba se jimi zaobírat... Máte představu o tom, ke kolika lidem v rámci vaší iniciativy ve firmě hovoříte?
Máme tisíce zaměstnanců a určitě se nikoho neptáme, jak to má a je to vlastně zbytečná otázka. Mně je to totiž úplně jedno, protože každý by se měl cítit v pohodě, ať už je takový nebo makový. Počítám, že v řadách zaměstnanců budeme mít nějaké statisticky běžné zastoupení, ale nezužovala bych to na jednotlivce, kteří jsou nebo nejsou součástí LGBT+ komunity, protože jsou to často i jejich příznivci a rodiny. Máme například případy, kdy děti našich kolegů prochází debatou o tom, že jsou trans, gayové a lesby a témata, která probíráme, pak zasahují i je. Pro tyto kolegy je to strašně citlivé téma a je důležité, že se o tom ve firmě mluví. Když víte, že se ta témata ve firmě řeší a že máte například všechny benefity totožné s ostatními kolegy a můžete o tom svobodně mluvit, je to správně. Je hrozná škoda se skrývat, protože pak není dostatečně rozvinut ani váš talent. I kdyby to bylo jedno procento, jsme lidská společnost, která by se měla chovat inkluzivně ke každému.