
Pomluvy lámou vaz televizní legendě. Ellen DeGeneres přišla kvůli „toxickému prostředí“ ve štábu téměř o polovinu diváků
Show americké moderátorky Ellen DeGeneres je ve Státech podobným fenoménem, jako bývala show Oprah Winfrey. Bez ohledu na profesní kvality obou dam je nezpochybnitelným faktem, že určitou jejich „devizou“ je také klasický „hluboký lidský příběh“. Zatímco Oprah, jak moderátorku Američané familiárně nazývají, se stala první černoškou (Afroameričankou, chcete-li…), která četla zprávy v televizi, ale rozhodně se nestyděla podělit ani o svůj pohnutý osud (zneužívání v dětství, těhotenství ve 14 letech…), Ellen se stala hlasem LGBT komunity. A to poté, co se jako jedna z prvních amerických celebrit rozhodla v 90. letech oznámit, že je lesba, přímo před televizními kamerami. Právě lidský rozměr a pochopení pro každého, kdo někdy v životě tvrdě narazil, se tak pro obě show staly příznačnými. Obě moderátorky se navíc otevřeně hlásí k podpoře lidských práv, minorit apod., o to větší skandál tedy vyvolala informace, že v rámci televizního štábu show Ellen DeGeneres rozhodně mnohé není tak růžové, jak se na první pohled zdá.
„Dozvěděla jsem se, že se tu děly věci, které se nikdy dít neměly. Beru to velmi vážně a chci říct, že je mi líto lidí, kterých se to týkalo,“ uvedla tak Ellen DeGeneres na úvod první epizody 18. sezóny své show letos v září v narážce na obvinění týkající se různých forem obtěžování ve štábu. Hodnocení této epizody bylo nejvyšší ze všech úvodních epizod za poslední čtyři roky, ovšem pak už šla sledovanost z kopce. Podle dat společnosti Nielsen totiž „Ellen“ právě od září přišla o více jak milion diváků (celých 48 %!) , aktuálně ji tedy sleduje cca 1,5 milionů lidí, ve srovnání s 2,6 miliony diváků ve stejném období předchozího roku. Pokles ve sledovanosti pak logicky vedl také k poklesu tržeb z reklam, a to cca o 20 %.
Popularita pořadu, který se v podstatě od chvíle svého uvedení stal fenoménem, tedy dostala drtivou ránu – to vše kvůli tvrzením o šikaně a nevhodném chování v zákulisí. V červenci loňského roku totiž někteří stávající, ale i bývalí zaměstnanci uvedli, že se během natáčení setkali s rasismem, strachem a zastrašováním. Někteří také tvrdili, že byli producenty sexuálně obtěžováni – společnost Warner Bros. tedy kauzu prošetřila a vše ukončila propuštěním trojice hlavních producentů show. Kritice se ale nevyhnula ani sama Ellen, na její adresu se sneslo několik obvinění z nepřátelského chování.
Laskavá Ellen
To vše pak „značce“ Ellen DeGeneres rozhodně uškodilo. Její show totiž v Americe platí za určitou idylickou oázu, kde se v křeslech hostů střídá jedna celebrita za druhou, neschází ale ani „příběhy z lidu“, spousta zábavy, bláznivé vtipy a také množství dárků pro speciálně vybrané hosty z publika. Jednoduše – laskavost sama. A není divu – show totiž i volbou svého motta zareagovala na sebevraždu gaye Tylera Clementiho, který si vzal život kvůli šikaně, a již několik let heslo „být laskavá“ hlasitě razí. Jenže právě to se teď Ellen vymstilo (dost možná bez jejího přičinění). Z laskavosti se stala její obchodní značka, která ovšem poté, co štáb začal prát špinavé prádlo na veřejnosti, utrpěla dost zásadní šrámy.
Heslo týkající se laskavosti totiž ve světle prezentovaných skutečností vyznívá jako prvotřídní pokrytectví. A celá show a její realizační tým snažící se o to působit jako jedna velká milující se rodina, se najednou stala rodinou – minimálně v očích určité (poměrně značné) části publika – naprosto dysfunkční. I sama Ellen se tak v rámci své zářijové omluvy právě tohoto tématu dotknula, když prohlásila, že „být známá jako ´be kind lady´ je velmi obtížná pozice“ a nikomu by podobnou přezdívku rozhodně již nedoporučovala. Dodala také, že sama skutečně je tou veselou osobou, jak se prezentuje na obrazovce, ale zároveň je také někým, kdo samozřejmě zažívá chvíle smutku, úzkosti a netrpělivosti. A přiznala, že to vše se zároveň může projevit i v její práci – ač se snaží, aby k tomu nedocházelo.
Ovšem zejména smutek je nyní rozhodně namístě, propad ve sledovanosti je totiž skutečně masivní. Podle viceprezidenta společnosti Telepictures, Davida McGuira, je sice pokles diváckého zájmu způsoben pandemií koronaviru a „show Ellen DeGeneres zůstává jednou ze tří nejlépe hodnocených talk show dané sezóny“, pravdou ale je, že žádná z dalších konkurenčních show ani během pandemie neutrpěla tak významnou diváckou ztrátu jako právě show Ellen DeGeneres. Přesto s ní společnost Telepictures (jež spadá pod konglomerát Warner Bros.) počítá i pro nadcházející sezonu, ta je však zatím poslední, na niž má moderátorka podepsanou smlouvu. Je tedy docela dobře možné, že pokud bude pokles zájmu mít nadále sestupnou tendenci, bude 19. řada show Ellen DeGeneres také tou poslední. Tou, na jejímž konci ponese část viny de facto její vlastní podstata – tedy podpora těch, kdo jsou nezřídka přehlíženi, marginalizováni a utlačováni. Jen je otázkou, zda onen „hlas“, který by jim měl být poskytnut, již dávno nebyl sám zneužit. A to nejen k „likvidaci“ jedné populární talk show.