
Po pandemické krizi čekají lidstvo bujará „nová dvacátá léta“. Nekončící zábava bude muset vynahradit ztracený rok. Jak bude zábava vypadat?
Ačkoliv nyní samozřejmě nedochází k žádnému ozbrojenému globálnímu konfliktu, koronavirová pandemie způsobila největší narušení běžného života právě od dob obou světových válek. Na roky 2020 a 2021 rozhodně jen tak někdo nezapomene a toto období se do historie vepíše jako jedno z těch, které lidstvo drtivě poznamenalo. Zatímco ještě na podzim se ale zdálo, že se v určitém lockdownovém „kómatu“ budeme zmítat pekelně dlouho, nyní, na jaře, to vypadá (ač u nás zatím stále platí přísná protiepidemická opatření), že s vakcinací přichází určité světlo na konci tunelu. Napravit ekonomické škody bude trvat dlouho, stejně tak bude nutné vypořádat se s nárůstem nezaměstnanosti, je tu ale jedno velké ALE.
Jak naznačují nejen data z Česka, ale také z OSN, navzdory propadající se ekonomice průměrné úspory domácností pozvolna rostou. Konkrétně v případě Česka se vklady českých domácností do bank zvýšily o 331 miliard, což je o 12 % více než v roce předchozím. Jedná se navíc o největší nárůst v historii ČR, kdy na každého Čecha připadal na konci roku 2020 vklad ve výši 285 tisíc Kč. Samozřejmě, že jednou věcí je statistika a druhou jednotlivé případy, faktem ale je, že ti, kteří měli to štěstí, že mohli dále vykonávat svou práci (či o svůj byznys definitivně nepřišli) si během všech lockdownů odkládali finance stranou. Finance, které by jinak vydali za cestování, kulturu, společné akce s přáteli, jídla v restauracích, nyní mnoha lidem leží na účtech a čekají na první příležitost, až je bude možné využít.
Proč přijde „utrácecí boom“?
Ano, ekonomové a statistiky skutečně predikují, že po krizi bude následovat období rozshlých investic. To se ale nedostaví proto, že o tom „rozhodli“ odborníci, ale jednoduše proto, že lidé si chtějí užívat (pokud mohou).
A zatímco tedy poslední rok drtivá většina světa strávila s určitými pauzami mezi čtyřmi stěnami a s jídlem v krabičce, nyní se již mnozí nemohou dočkat, až zase budou moci vyrazit ven a začít se bavit. A tak na pořadu dne bude náležitě si vynahradit promarněný rok. Zábavou, cestováním, popíjením v baru, návštěvami koncertů, divadel...
Zdroj: Giphy
Jedním ze sektorů, který byl pandemií masivně zasažen, je cestovní ruch. Jak naznačují statistiky, pro cestovní kanceláře znamenalo pandemické období pokles v tržbách až ve výši 90 %. Chuť cestovat sice pandemie přibrzdila, rozhodně ale nezastavila. „Minulý rok nedal klientům cestovních kanceláří příležitost naplnit cestovatelské touhy, nyní to vše budou chtít dohnat – ať už v podobě poznávání nových kultur nebo spojování se s novými lidmi se stejnými cestovatelskými zájmy. S postupným nárůstem dostupnosti vakcíny proti onemocnění covid-19 dostáváme od našich agentů informace, že klienti jsou připraveni okamžitě vyrazit na cesty a již nyní mají zájem o rezervace pobytů – aby si zajistili jejich dostupnost a také se měli na co těšit,“ vysvětluje Geoffrey Kent, zakladatel luxusní cestovatelské společnosti Abercrombie & Kent.
V podobně zdrcující situaci jako cestovní ruch se ale ocitl i segment gastro, resp. restaurace, ale i bary a kluby. Mnohé již zkrachovaly , řeč čísel je pak také poměrně jasná, jen v Česku gastronomie každý den, kdy je zavřeno, přichází na tržbách o 414 milionů korun. O tom, kolik lidí v gastro byznysu již přišlo o práci, ani nemluvě. Ovšem i v tomto případě mluví predikce jasně, po krizovém období přijde vlna (ba přímo tsunami) zákaznického zájmu. Jakmile to tedy bude možné, lidé vyrazí do restaurací, a to nejen proto, aby se najedli, ale i proto, aby si užili čas s blízkými a přáteli. Některé světové provozy se tak již chystají na nebývalý nápor, který přijde s prvními rozvolněními.
K radikálnímu navýšení zájmu ale dojde také v oblasti módy. A ani v tomto případě se není čemu divit. Po roce, který mnozí trávíme v teplácích a pyžamech, jednoduše budeme toužit po tom nejen vypadat dobře, ale také se předvést. „Očekávám, že lidé opět najdou radost z módy, provázet to bude exploze barev v šatnících a také móda, která pobaví, udělá radost, ale zároveň bude kvalitně řemeslně zpracovaná,“ shrnuje sovu představu o návratu k módnímu normálu Damien Paul, který je hlavním prodejcem luxusní pánské módy Matches Fashion.
I když to tedy nyní – v době, kdy konkrétně v Česku zatím konec lockdownu není ani na vzdáleném obzoru – s bujarými večírky a módní exhibicí moc růžově nevypadá, minimálně pro zachování psychického zdraví bude dobré věřit nejen v odborné předpovědi, ale vlastně i historicky platná fakta. Jakmile tedy restrikce padnou, vzhůru ke kadeřnici, do módního butiku (a taky pro kufr) – adekvátní příprava na rok plný zábavy a nových dobrodružství totiž bude třeba.