Po pandemické krizi čekají lidstvo bujará „nová dvacátá léta“. Nekončící zábava bude muset vynahradit ztracený rok. Jak bude zábava vypadat?

Období krize je obvykle střídáno obdobím blaha a prosperity. Pro příklady není třeba chodit nijak hluboko do historie, stačí se ohlédnout do časů, které následovaly bezprostředně po první světové válce (ale také po bezútěšném období po pandemii španělské chřipky). Právě tehdy, ve dvacátých letech minulého století, nastal čas, kdy se rozjela vlna jazzu, zábavy a také investic. Jako by se vzedmula obrovská ekonomická síla, která vrátila lidstvu krev do žil. Ne náhodou se tomuto období říkalo také zlatá (řvoucí) dvacátá léta. Prakticky totéž pak nastalo i po druhé světové válce. A podle odborníků lze s podobným scénářem počítat i po skončení pandemie koronaviru. Jak přesně by ale „nové pořádky“ měly vypadat?

Ačkoliv nyní samozřejmě nedochází k žádnému ozbrojenému globálnímu konfliktu, koronavirová pandemie způsobila největší narušení běžného života právě od dob obou světových válek. Na roky 2020 a 2021 rozhodně jen tak někdo nezapomene a toto období se do historie vepíše jako jedno z těch, které lidstvo drtivě poznamenalo. Zatímco ještě na podzim se ale zdálo, že se v určitém lockdownovém „kómatu“ budeme zmítat pekelně dlouho, nyní, na jaře, to vypadá (ač u nás zatím stále platí přísná protiepidemická opatření), že s vakcinací přichází určité světlo na konci tunelu. Napravit ekonomické škody bude trvat dlouho, stejně tak bude nutné vypořádat se s nárůstem nezaměstnanosti, je tu ale jedno velké ALE.

Na Menorcu vyrazte mimo hlavní sezonu. Jarní rozkvetlý ostrov skvěle poznáte pěšky i na kole, dohlédne na vás sám Kristus22. 3. 2021

Jak naznačují nejen data z Česka, ale také z OSN, navzdory propadající se ekonomice průměrné úspory domácností pozvolna rostou. Konkrétně v případě Česka se vklady českých domácností do bank zvýšily o 331 miliard, což je o 12 % více než v roce předchozím. Jedná se navíc o největší nárůst v historii ČR, kdy na každého Čecha připadal na konci roku 2020 vklad ve výši 285 tisíc Kč. Samozřejmě, že jednou věcí je statistika a druhou jednotlivé případy, faktem ale je, že ti, kteří měli to štěstí, že mohli dále vykonávat svou práci (či o svůj byznys definitivně nepřišli) si během všech lockdownů odkládali finance stranou. Finance, které by jinak vydali za cestování, kulturu, společné akce s přáteli, jídla v restauracích, nyní mnoha lidem leží na účtech a čekají na první příležitost, až je bude možné využít.

Proč přijde „utrácecí boom“?

Ano, ekonomové a statistiky skutečně predikují, že po krizi bude následovat období rozshlých investic. To se ale nedostaví proto, že o tom „rozhodli“ odborníci, ale jednoduše proto, že lidé si chtějí užívat (pokud mohou).

A zatímco tedy poslední rok drtivá většina světa strávila s určitými pauzami mezi čtyřmi stěnami a s jídlem v krabičce, nyní se již mnozí nemohou dočkat, až zase budou moci vyrazit ven a začít se bavit. A tak na pořadu dne bude náležitě si vynahradit promarněný rok. Zábavou, cestováním, popíjením v baru, návštěvami koncertů, divadel...

Zdroj: Giphy

Jedním ze sektorů, který byl pandemií masivně zasažen, je cestovní ruch. Jak naznačují statistiky, pro cestovní kanceláře znamenalo pandemické období pokles v tržbách až ve výši 90 %. Chuť cestovat sice pandemie přibrzdila, rozhodně ale nezastavila. „Minulý rok nedal klientům cestovních kanceláří příležitost naplnit cestovatelské touhy, nyní to vše budou chtít dohnat – ať už v podobě poznávání nových kultur nebo spojování se s novými lidmi se stejnými cestovatelskými zájmy. S postupným nárůstem dostupnosti vakcíny proti onemocnění covid-19 dostáváme od našich agentů informace, že klienti jsou připraveni okamžitě vyrazit na cesty a již nyní mají zájem o rezervace pobytů – aby si zajistili jejich dostupnost a také se měli na co těšit,“ vysvětluje Geoffrey Kent, zakladatel luxusní cestovatelské společnosti Abercrombie & Kent.

V podobně zdrcující situaci jako cestovní ruch se ale ocitl i segment gastro, resp. restaurace, ale i bary a kluby. Mnohé již zkrachovaly , řeč čísel je pak také poměrně jasná, jen v Česku gastronomie každý den, kdy je zavřeno, přichází na tržbách o 414 milionů korun. O tom, kolik lidí v gastro byznysu již přišlo o práci, ani nemluvě. Ovšem i v tomto případě mluví predikce jasně, po krizovém období přijde vlna (ba přímo tsunami) zákaznického zájmu. Jakmile to tedy bude možné, lidé vyrazí do restaurací, a to nejen proto, aby se najedli, ale i proto, aby si užili čas s blízkými a přáteli. Některé světové provozy se tak již chystají na nebývalý nápor, který přijde s prvními rozvolněními.

K radikálnímu navýšení zájmu ale dojde také v oblasti módy. A ani v tomto případě se není čemu divit. Po roce, který mnozí trávíme v teplácích a pyžamech, jednoduše budeme toužit po tom nejen vypadat dobře, ale také se předvést. „Očekávám, že lidé opět najdou radost z módy, provázet to bude exploze barev v šatnících a také móda, která pobaví, udělá radost, ale zároveň bude kvalitně řemeslně zpracovaná,“ shrnuje sovu představu o návratu k módnímu normálu Damien Paul, který je hlavním prodejcem luxusní pánské módy Matches Fashion.

Veselé ponožky, které dají vyniknout vaší osobnosti – trend, který trvá23. 2. 2021

I když to tedy nyní – v době, kdy konkrétně v Česku zatím konec lockdownu není ani na vzdáleném obzoru – s bujarými večírky a módní exhibicí moc růžově nevypadá, minimálně pro zachování psychického zdraví bude dobré věřit nejen v odborné předpovědi, ale vlastně i historicky platná fakta. Jakmile tedy restrikce padnou, vzhůru ke kadeřnici, do módního butiku (a taky pro kufr) – adekvátní příprava na rok plný zábavy a nových dobrodružství totiž bude třeba.