„Koronakrize nám pomohla inovovat a urychlit firemní procesy,“ říká spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký

O tom, že zažíváme jednu z největších krizí za několik posledních desítek let, není pochyb. Ne všechno je však potřeba vidět úplně černě a své o tom ví také spoluzakladatel a CEO Liftaga – Ondřej Krátký. Jeho firma během pandemie zažila pořádný „kolotoč“, ale i přes to věří, že až koronakrize pomine, bude Liftago daleko silnější.

Rok 2020 byl pro většinu oborů docela extrémní, jak se s ním popralo Liftago?

Byl to hodně bláznivý rok. Liftago již začátkem pandemie směřovalo i do jiných segmentů přepravy. Asi tři roky nazpět jsme si stanovili vizi, která obsahovala přepravu lidí i věcí, tedy logistiku. Ještě před pandemií jsme měli řadu spoluprací, které nás ten rok měly do logistického světa vyšvihnout. Start pandemie to krátkodobě hodně zarazil, protože řada našich partnerů najednou musela hasit požáry a řešit chaos, který pandemie způsobila. Sice se nám podařilo do logistiky proniknout, ale měli jsme plány to rozjet daleko víc.

Takže velkých plánů pro rok 2020 se dosáhnout nepodařilo?

Přesně tak. Zdroje příjmů z přepravy osob nám zároveň poklesly zhruba o třetinu, ale na druhou stranu to dlouhodobě může mít pozitivní vliv na online byznys Liftaga. Samozřejmě za to ta lidská ani finanční ztráta na světě nestála, ale snažíme se koukat na ty lepší stránky. Lidé, kteří by si na online zvykali roky, si najednou zvykli za pár dní. I pro nás to byl rok chaosu, kdy jsme se učili hlavně přizpůsobovat a rychle měnit naše plány.

Zmiňujete pokles u přepravy osob, ale i přes to všechno jste dle mých informací nakonec zaznamenali obrovský nárůst u kurýrních služeb?

To máte pravdu. Byly to tisícovky procent. V roce 2019 jsme udělali tisícovky zásilkových přeprav. V roce 2020 už to byly stovky tisíc, takže se to rozrostlo opravdu hezky. I když potenciál byl daleko větší, bohužel jsme zatím částečně závislí na našich partnerech a podle toho, jak se daří jim, daří se také nám. Máme řadu spoluprací v segmentu e-commerce, ale i s firemními a koncovými zákazníky a postupně si tak nějak ladíme, jaký typ logistiky naplňuje naši vizi nejrychleji. Jedním ze základů je však také snaha poskládat dokonalou trasu komerčnímu řidiči tak, aby byl co nejlépe a nejvíc vytížen.

Nastartování kurýrních služeb v roce 2019 bylo poměrně klíčové rozhodnutí, bez kterého by pro vás mohl rok 2020 skončit daleko hůř?

Stoprocentně. Kdybychom do logistiky nesměřovali už dříve, adaptace by nemohla být tak rychlá. Díky tomu, že už jsme měli více znalostí z přepravy a existující partnerství v logistice, výrazně nám to pomohlo. Přeprava věcí nám zatím nekompenzuje ztráty z přepravy osob, ale vidíme, že brzy bude. Díky tomu můžeme investovat navzdory pandemii.

K tomu jste navíc ještě na začátku pandemie rozjeli službu Dobrovoz, kdy jste se spolu s ostatními partnery rozhodli pomoct potřebným. Jak jste jako firma, která sama musí řešit výrazné problémy, měli ještě energii vymýšlet něco, co by mohlo pomoct ostatním?

My o tom moc nemluvíme, protože nechceme budovat firmu, která si musí dělat PR na tom, že někomu dala jízdy zdarma. My spíše chceme, aby v samém základu Liftaga bylo to, že na našem systému můžou dělat logistiku i obecně prospěšné podniky, což je právě příklad Dobrovozu. Máme to nastaveno tak, že Liftago na tom nic nevydělává a samotní řidiči jen minimum, které potřebují na pokrytí nákladů, takže i z jejich strany je to tak trochu ochotnictví. Postupem času se tak díky různým spolupracím rozjel projekt, který pokračuje i nadále. Asi nejvýraznější je spolupráce s Breakfast Story, což je sympatická organizace, která používá svou neziskovku k tomu, aby dávala práci znevýhodněným lidem. Ti vaří jídlo, které si poté můžete objednat a za každou jednu objednanou porci, jde jedna další znevýhodněným spoluobčanům. Takto rozvážíme tisícovky jídel měsíčně.

Jaké jsou plány do budoucna a jak moc byste chtěli Liftago rozšířit?

To, co bych chtěl a už k tomu pomalu směřujeme, protože máme otevřenou platformu, do které se mohou napojovat různé třetí strany, je umožnit, aby nikdo další už nemusel budovat další logistickou síť a vrhat tak do města další fleety aut, která nebudou dostatečně vytížená. Chtěl bych, aby vznikaly jak ziskové, tak neziskové případy, které využívají přepravní kapacitu pod Liftagem a na naší platformě postaví cokoliv, co potřebují. Ať už je to rozvoz charitativních věcí, nebo e-commerce. Zkrátka cokoliv, co si kdo vymyslí a na co potřebuje přepravní kapacitu. V tom je krása synergického přístupu, který jako firma umožňujeme. Rádi bychom vybudovali firmu, která nabízí příležitosti pro ostatní.

Jak moc se na budoucích plánech podílí aktuální pandemie a přišli jste díky ní na něco nového?

Hlavní krok, který jsme učinili, bylo větší směřování k technologicky vyspělému kurýrovi. Před pandemií každý řidič přepravil jednu zásilku, ale dnes do Liftaga dokážeme zapojovat různé typy přepravců a už to nejsou pouze taxikáři. Děláme z různých typů komerčních řidičů univerzální přepravce. Už nejsme pouze v osmi městech, ale ve více než dvaceti městech a přepravci dokážou nabrat klidně desítky zásilek na jednu rychlou trasu. Navíc si trasy můžou flexibilně měnit.

Představy o „ideálním“ pozadí se mezi muži a ženami značně liší. I muži však mají svou „zadkovou typologii“25. 2. 2021

Vytvořili jsme v podstatě unikátní model logistiky, u kterého do poslední minuty není potřeba vědět, co, kdo a kde přepravuje, což je úplně odlišná varianta oproti tradiční logistice, která potřebuje případně i několik dnů k tomu, aby něco někam přepravila. My fungujeme v podstatě v reálném čase, což je hlavní posun. Z technologicky vyspělého kurýra se stala platforma pro logistiku v reálném čase, nebo vlastně jakási burza přepravy, která dokáže dražit trasy mezi nejbližšími řidiči. Vše na stejném principu, jako je tomu u Liftaga ve spojení s přepravou osob, tedy jakási aukce jízd, která se nám osvědčila a funguje. To, co jsme se naučili z našeho „taxi trhu“, promítáme do logistiky a naopak. Je to krásně synergický byznys, který se navzájem doplňuje.

Snažíme se navíc zapojovat různé typy dopravců, ať už jsou to dodávky, auta, kola nebo cokoliv jiného a je naším cílem vytížit je co nejvíc to jde. Místo toho, aby byl jeden kurýr a jeden taxikář, bude potřeba jeden řidič, kterého vytížíme dvakrát tolik, což je cesta udržitelnosti dopravy.

To je mimo jiné také velká výhoda pro všechny řidiče, kteří s vámi pracují?

Přesně tak. Máme schopnost dodat jakýmkoliv druhům přepravců schopnost vytížit se. Přepravců je zde strašná spousta, akorát jsou často nevytížení a zbytečně čekají několik hodin na zakázku, nebo cestou zpět z práce jsou prázdní.

Máte ambici takto jednoho dne propojit celou republiku?

Přes aplikaci už si nyní můžete nechat přepravit či poslat zásilku tam, kam chcete, z více než dvacítky měst všude po Česku. Tahle síť se bude rychle zvětšovat o další existující přepravce a bude mít schopnost odvézt toho více se současnými přepravními zdroji ve městě, nebo doplnit větší módy přepravy – od hromadné dopravy po kamionovou dopravu. Takový typ spolupráce máme například s Alzou, kdy využíváme interní závozy Alzy, aby nám zásilky přihrála jako v hokeji do všech měst, kde pak zásilky rozvezeme ke koncovým zákazníkům. Takto jsme s nimi vytvořili v podstatě unikátní model, kdy více vytěžujeme jejich interní závozy a sami vytěžujeme naše přepravce v prvních a posledních kilometrech. Je to navíc velmi pružný systém, díky kterému zákazník přijde na e-shop a zboží, které si objedná, mu dorazí ještě tentýž den, kdežto v tradičním e-commerce prostředí by čekal třeba ještě jeden nebo dva dny navíc. Tradiční infrastruktura má obrovskou kapacitu, ale musí nejdřív přivolat dodávky, poté odvézt zásilku do depa a pak až k zákazníkovi. Náš systém tomu dodává brutální flexibilitu a zboží může putovat k zákazníkovi kratší cestou.

Jaké jsou nejčastější argumenty odpůrců manželství pro gay a lesbické páry? A jak můžete schválení novely zákona pomoct vy?8. 4. 2021

Takže dá se říct, že vám koronakrize zároveň k něčemu pomohla?

Koronakrize určitě přilila olej do ohně a donutila nás trochu zrychlit. Pandemie nám způsobila obrovskou finanční ztrátu v přepravě osob a výrazně přerovnala plány, ale donutila nás také daleko více zrychlit a uvádět na trh inovace, o kterých spolu teď mluvíme.

Vše je na dobré cestě a čím víc to bude horší nyní, tím lepší to bude poté. Každý stres vždy může přinést něco dobrého. Snažím se hodně inspirovat z fyziologie, psychologie, nebo genetiky a dalších oborů. Určitě čtenářům mohu doporučit knihu Konec stárnutí od Davida Sinclaira, což je člověk, který je profesorem na katedře genetiky na Lékařské fakultě Harvardovy univerzity a jedním z ředitelů Centra Paula F. Glenna pro výzkum biologických mechanismů stárnutí. Ve své knize hovoří o tom, že pokud je na člověka vyvíjen zdravý stres, dokáže na buněčné úrovni v podstatě zastavit stárnutí a myslím si, že podobně funguje i byznys. Pokud je nějaký tlak a zdravá motivace ke zrychlení a zlepšení se, funguje to.

K tomu mě napadá ještě otázka, jak během této krize pečujete o své zaměstnance?

Musím říct, že na to, jak je krize velká a jak se náš byznys absolutně změnil, včetně toho, že fungujeme převážně na dálku, tým to zvládá skvěle a patří jim obrovský dík. Chybí nám všem ale společenský kontakt. Na druhou stranu nám dodává motivaci vědomí toho, že máme na čem smysluplném pracovat a že cítíme dopad práce, kterou děláme. Kdyby tohle nebylo, myslím si, že bychom se dřív nebo později poštěkali a všichni by byli více vystresovaní. Myslím, že v tomto případě práce funguje částečně jako léčivý faktor na neduhy, které nás teď potkávají, ale těším se, až doženeme ten fyzický kontakt.

Zdroj: Jan Witek, Ondřej Krátký