Michel Dryadalis z The Roosters Theatre: „Pánská burleska není jen pro ženy. Na naše vystoupení chodí i spousta mužů“

Michel Dryadalis, vlastním jménem Michal Klapetek, je český tanečník, choreograf a lektor. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a v rámci svého studia strávil dvě letní stáže na prestižní škole ve Philadelphii v USA, kde ho uchvátil americký styl baletu a americký jazz. Poté nějakou dobu působil v olomouckém divadle, kde měl příležitost zatančit si mnoho úspěšných rolí. Díky svým dovednostem však procestoval svět i s profesionálním ruským souborem Královského baletu. Do Ameriky se pak opět podíval jako lektor baletní školy. S jeho svěřenci zde vybojovali zlatou a stříbrnou medaili. Nyní hostuje na různých divadelních scénách v České republice v úspěšných baletních a muzikálových představeních, ale především působí jako Art Director v The Roosters Theatre, což je první česká pánská kabaretní a burleskní show.

Pandemie koronaviru vám zatrhla veškerá vystoupení se skupinou The Roosters, jak jste naložil s volným časem?

Je to tak. Jelikož nebyl čas na hrdinství, hlásil jsem se do takzvaných „žrádelen“, kde bych mohl vykládat zboží do regálů, ale bohužel se odnikud neozývali zpět. Přátelé se mi smáli, protože jim bylo jasné, že touto cestou se vydávat nemám.

Poté se mi ozvala tanečnice Katy Bedlivá a tanečník Štěpán Ruszkowski, kteří u mě tančí v The Roosters Theatre. Přišli s nápadem na online lekce všeho druhu – skupinové či soukromé. Tuto příležitost jsem čapnul za pačesy a jsem moc rád, protože v tom, že mohu předávat zkušenosti, rady a vidím progresy svěřenců, vidím i kus sebe. To mě opravdu moc těší. Přijde mi, že tak stále dělám tvořivou práci a jsem i v této době nějak prospěšný.

Nicméně byla to pro vás docela razantní změna?

Ano. Musel jsem hodit výhybku, proto jsme vytvořili již zmíněné online programy, jako je například „Cabaret Dance Online“, ale taktéž běžné programy @ume.doma, kde je možné skupinově i soukromě tančit a cvičit. Vždy dle možností a nařízení Vlády ČR.

Mé vlastní cvičení a zdokonalování mi však velmi pomáhá, protože jsem zastáncem toho, že pokud se pracuje s tělem, pak se lépe pracuje i s duší. Člověk je pak lépe schopen přejít všechny ty děsy a běsy a teprve pak se může radovat i z maličkostí.

Jaké možnosti umožňují dnešní technologie k online lekcím?

Pokud vedete lekce živě, musí být na jednom místě a v jednom městě. Nyní se mohou zapojit prakticky všichni z kterékoliv části republiky, dokonce i ze zahraničí. V programu „Cabaret Dance Online“ mají účastníci k dispozici všechny materiály i po proběhlé lekci, tzn. různé vazby na rozcvičení a protažení atd. Ke všemu mají kdykoliv přístup. Pokud navíc někdo lekci nestihne, má tu možnost si ji pustit ze záznamu a trénovat podle individuálních možností. Nabízím i soukromé online lekce. Ty mají tu výhodu, že člověk se mnou cvičí opravdu podle vlastního tempa a tzv. „kdy se mu to hodí“. Moderní technologie jsou v „době covidové“ rozhodně přínosné.

Co všechno vyučujete?

Je toho hodně. Dělám například balet, kde se mohou účastníci setkat se základy baletu, ale i s tanečními vazbami. Věnuji se i balanční józe, kde se zabývám základními, ale i složitějšími prvky jógy, kterými jsou např. balanční prvky na pažích, ve stoje na hlavě, stojky, provazy, mosty atd. Nechybí ani flexibilita a mobilita, kdy se s ostatními orientujeme více gymnastickým směrem. Jedná se o takovou „drastičtější jógu“. Tento program je určen spíše pro poloprofesionály, kteří si chtějí zdokonalit své možnosti, které poté uplatní ve svých vystoupeních nebo lekcích. Ale také pro ty, kteří chtějí uspokojit své touhy a potřeby v překonávání svých možností.

Určitě musím zmínit i kabaret a burlesku – jedná se o lekce, které vycházejí z amerického jazzu, se kterým jsem se osobně setkal v USA a maximálně mě učaroval. Je to takový „broadway styl“, který vychází primárně z baletu, ale rovněž z mísení různých tanečních stylů. Zajímavé jsou taktéž workshopy se pštrosími péřovými vějíři, což jsou efektní pohybové a taneční lekce, kde vycházíme z americké burlesque. Velký úspěch mají samozřejmě hlavně u žen.

Lidské ochlupení toho říká mnoho o zdraví – z toho, kde (ne)roste, vypadává či slábne poznáte konkrétní potíže15. 12. 2020

Můžou se k vašim lekcím připojit i úplní začátečníci?

Lekce jsou pro všechny, stačí si vybrat obtížnost. Máme dokonce i programy pro děti. Když si však někdo není jistý, je možná konzultace předem. Nejtěžší však vždy bývá překonat prvotní ostych a rozhodnout se! Všechny lekce jsou dobré na sílu, flexibilitu a fyzičku. Ještě bych dodal, že se tím dá docela dobře hubnout a celkově zpevnit tělo. Rozvíjí se i motorika a celková koordinace těla.

Jak jste se k tanci, kabaretu a burlesce dostal vy osobně?

Tancuji již od devíti let, kdy jsem začal navštěvovat baletní školu ve Slezském divadle v Opavě. Poté jsem nastoupil na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě. Během studia jsem měl tu možnost strávit dvě léta v USA. Po absolutoriu jsem pak nastoupil na deset let do angažmá Moravského divadla v Olomouci, kde jsem se setkal s různými druhy baletů. Nechyběly ani muzikály a operety. Po ukončení taneční dráhy v Olomouci jsem šel na tzv. „volnou nohu“. S Královským ruským baletem jsem se pak zúčastnil turné po Evropě.

Ovšem už v Olomouci jsme si s kolegy kladli otázku, co budeme dělat, až skončíme s profesionální kariérou. A právě zde se zrodila myšlenka kabaretu a burlesky.

Hovořil jste o USA, povězte mi o tom trochu víc. Co jste tam zažil?

Dvakrát jsem dostal letní stipendium na prestižní baletní škole The Rock School for Dance Education ve Philadelphii. Osobně jsem se setkal s významnými lektory, kteří tančili ve velkých souborech, jako např. New York City Ballet a American Ballet Theatre. Seznámil jsem se s americkým stylem baletu, který je oproti klasické ruské škole opravdu rozdílný. Osobně mě pak zaujal americký jazz. Dodnes si vybavím úžasná a inspirativní představeni na Broadway, kterých jsem měl tu možnost shlédnout nespočet. Když opomenu tvrdý dril a odříkání, tak to byl pro kluka z vesnice v jeho 15 letech splněný sen.

A co časy, které jste trávil s Královským ruským baletem?

Neskutečně inspirativní! Hlavně díky profesionálům, se kterými jsem se setkal (Iana Salenko, Dinu Tamazlacaru a další). Díky tomuto souboru jsem měl tu možnost tančit opravdu na velkých světových scénách v Benátkách, Padově, Bologni, Linzi, Mnichově, Lausane, Bernu, Lugano, Ženevě atd.

Pokud se nepletu, nyní se věnujete především burlesce?

Ano. Tento žánr je úžasný v tom, že mísí dohromady různé styly. U mě je základem balet, který je využitelný po všech stránkách, hlavně díky své ladnosti a přednesu. Rád to kombinuji s prvky akrobacie (pole dance, akrobatický kruh) a gymnastiky. A také se špetkou lehké erotiky, ale vždy v rámci parodie, humoru a nadsázky. Takto například vznikl „Mořský panic“ – komické burleskní číslo ve staré dětské vaně, jejíž hrany fungují jako gymnastická bradla.

Jaký úspěch zažívá pánská burleska v Česku?

Na začátku byl velký problém. Lidé totiž nevěděli, co si pod tímto pojmem představit. Dokonce i oslovení pořadatelé akcí v různých kulturních domech často smetli naši nabídku ze stolu, aniž by věděli, co děláme. V podvědomí všech bylo, že burleska znamená striptýz. Nakonec se nám tyto předsudky podařilo zbourat a naše představení měla opravdu obrovský úspěch. Dokonce i pánové, kteří jen doprovázeli své manželky nebo kamarádky, nám chodili do zákulisí děkovat, že se dlouho tak nenasmáli.

Nemají Češi předsudky, že tento styl patří spíše ženám?

Předsudky vychází z neznalosti pojmů burleska. Burleska pochází ze slova burlare/burla, což znamená „smát se“ nebo „dělat si z něčeho legraci“, a je to hudebně-dramatický žánr. Vždyť zákonitosti burlesky jsou známé již z antických komedií, rozvíjely se u Goldoniho, Moliéra, pařížských vaudenville a v kabaretech na konci 19. století. Uplatnily se v baletu, opeře i operetě. Podstatou burlesky byly komické a fraškovité výstupy se záměrem zlehčit realitu nebo zesměšnit její jevy. Je spojena s nadsázkou, parodií a satirou. A k dosažení tohoto cíle autoři využívali také různé prostředky varieté. Češi si však pojem burleska spojí jen s tzv. americkou podobou burlesky, o jejíž renesanci se zasloužila Dita von Teese, což jsou opravdu ženy, které se snaží vyvolat dojem drahými kostýmy, boa, vějíři, rukavičkami a neúplnou, leč dráždivou nahotou.

Pečení na zakázku jako nový korona-trend. Češi se vrhli do vánočního cukroví, pečou pro výdělek i pro radost15. 12. 2020

Daří se vám tyto předsudky bořit?

Pomalu, ale jistě! I díky informovanosti na sociálních sítích či výstupy v médiích.

Jak je to ve světě?

Ono je to různé. Mužů je málo všude, ale když už jsou, tak jsou ve většině případů opravdu výborní, což je zajímavé. Performeři ve světě pak velmi často sklouzávají do tzv. boylesque. To je muž, který se stylizuje do role ženské burlesky, ale zachovává si i mužské prvky a maskulinní znaky. Musím však říct, že při setkáváních na různých festivalech či workshopech vždy panovala neskutečná vzájemná podpora těchto umělců.

Předpokládám, že na vaše vystoupení a lekce chodí více žen než mužů?

Je tam více žen. Ale vystupovali jsme na několika akcích, kde byla převaha mužů, např. na parníku Tyrš jako hosté Crazy Goddess. Výhoda našich představení je v tom, že se program vytváří na přání klienta a je možné jej poupravit i podle složení publika.

Takže se nedá říct, že je pánská burleska svou povahou určena především ženám?

Odvážím se říct, že je určena každému, kdo má rád trochu parodie, nadsázky a humoru.

Je tedy mezi vašimi ctiteli i hodně mužů?

Myslím, že je to tak půl na půl. Ale pravda je, že ženy jsou v tomto otevřenější a spíše vám to projeví.

Do kdy je možné v tomto odvětví působit a jak dlouho něco podobného lidské tělo utáhne?

Nemám moc rád jakýsi tabulkový systém dnešní postmoderní doby, kde je vše přesně naplánováno tzv. „od – do“ a pokud možno ještě vyobrazeno grafem. Myslím, že vše je hrozně individuální. Může vám být padesát, ale pokud jste pořád schopní a ve skvělé kondici, tak nevidím problém. Spíše než o problémech s tělem se jedná o problém této doby. Aby dnes člověk „byl“ a byla uznána jeho existence, musí být silnější a silnější. Nemůže si dovolit zastavit a každým dnem musí být lepší a lepší. A to ne proto, že si to sám přeje, ale je to podmínka existence, kterou mu diktuje dnešní doba. Něco takového může dnešního člověka totálně rozválcovat a zničit.

Co vaše skupina The Roosters plánuje v roce 2021? Dá se v současné době vůbec něco plánovat?Pokusíme se navázat tam, kde jsme přestali. Těšíme se nejen na samotnou práci a naše bezvadné publikum, ale taktéž na neskutečnou legraci, která je na cestách i v zákulisí. Mezi námi je opravdu skvělé a pravdivé přátelství.

Budeme hrát naše čistě pánské kabaretní a burleskní představení, což je The Roosters Show. Navíc nás čeká premiéra představení Kabaretní Féerie, která měla proběhnout již v listopadu v brněnském Sonu. Na druhou stranu nám to dalo příležitost ji ještě více dopilovat k úplné dokonalosti. Bude se jednat o obrovskou varietní show plnou kankánových tanečnic, show girls, tanečníků, zpěváků, akrobatů, drag queens, kouzelníků, performerů s ohněm apod. Prostě vše, na co si člověk vzpomene. Bude se jednat o kouzelný vír kabaretu a jeho vlivů od samotného počátku až po současnost. Navíc jsou v jednání turné ve Finsku a v Anglii. Takže až přijde správný čas, vystřelíme jako na raketě.

Zdroj: Jan Witek