„Mí klienti v době koronakrize vydělali velké peníze,“ říká finanční poradce a dává nahlédnout do své profese

Když Šimon Tejkal vypráví o tom, jak svým klientům během koronavirové krize zhodnotil peníze o desítky procent, je na první pohled patrné, že jej podnikání ve finančním poradenství baví. Aby ne, v oboru je „zkušený harcovník“. Ale nejen prací je člověk živ. Kromě podnikání se tak Šimon věnuje i sportu a připravuje se na kvalifikaci na mistrovství světa v triatlonu. A nezapomíná ani na rodinu.

Šimone, mnozí lidé právě kvůli koronavirové krizi řeší finanční trable. Některé firmy propouštěly, v jiných se snižovaly platy. Co by měl tedy člověk udělat jako první, když na něj dolehne zhoršená kondice ekonomiky?

Zrevidovat nepotřebné výdaje. Je ekonomický nesmysl rozpouštět našetřené rezervy kvůli věcem, které nepotřebuji. Tím jen problém o pár měsíců odložím. Krize kolem covidu-19 nás všechny upozornila, jak dobré je mít nějaký finanční „polštář“. S mými klienty jsme se ale na podobné situace připravovali dlouhodobě, měli nachystané peníze a byla to investiční jízda. Vydělali dvacet i třicet procent z vložené částky. Normálně se na takový výnos čeká třeba sedm let. Pokud teď ale člověk nemá ušetřené peníze, mohlo by jej to alespoň poučit, aby byl na příští krizi lépe připraven.

„Stát dělá chybu v tom, že spoustu lidí krmí zadarmo, takhle se nepřizpůsobivých nikdy nezbavíme,“ říká László Sümegh, zakladatel a šéf Projektu Šance27. 10. 2020

Neprojevuje se ale u klientů, kteří neměli podobné investiční štěstí, také nervozita z aktuálního stavu?

U většiny ne, ale já mám klientelu z Prahy a ze středních Čech, tedy ze dvou nejbohatších regionů v Česku. Na druhou stranu, když se podívám, do jaké příjmové skupiny patří, jsou tam zástupci lidí, kteří vydělávají 30 tisíc i 130 tisíc korun měsíčně. A pak je důležité, jak vysoké fixní výdaje vůči příjmu lidé mají. Paradoxně je nervóznější ten, kdo vydělává 150 tisíc, ale vydává 140 na trvalých platbách.

My ale samozřejmě máme přehled o dění, a tak klientům radíme, jak s penězi nakládat a jak je investovat. Umíme využít „klíčové okamžiky“. Jeden z nich zažíváme právě teď. Jsou to změny na trhu, které se dají využít k zisku. Jak už jsem říkal, v posledních měsících se díky koronaviru dala vydělat skutečně spousta peněz.

Ne každý má ale na podobné investování v nejistou dobu dostatečně pevné nervy – držet otěže je tedy váš úkol, ale klíčová bude nejspíš i plná důvěra mezi vámi a klientem…

Důvěra a „být na jedné vlně“ – to je skoro nejdůležitější. Ukáže se to právě v těch klíčových okamžicích. Kdybych byl prodavač produktů, kdyby mi šlo jen o podpis na smlouvě a kasírování peněz, žádnou důvěru budovat nepotřebuji. Ale já mám vyzkoušeno, že se mi bez společné „chemie“ pracuje s klientem mnohem hůř. Neumím plnit zakázky ve stylu: „Sjednejte mi hypotéku s nejlepší sazbou.“

Jak jako klient z ulice poznám dobrého finančního poradce?

Po odborné stránce je to těžké. Když poradce umí dobře mluvit, když je dobře vyškolený, je jeho pozice silnější. Člověk by si měl být jistý, že má s poradcem stejnou řeč a že si prostě vzájemně sedí.

A podle čeho si vy sám vybíráte nové spolupracovníky? Používáte podobný „klíč“?

Ano, to je nejlepší řešení při náboru nových lidí. Přiznávám také, že ne vždy se mi to povedlo. Občas jsem si vybral jen podle pohovoru – a zpětně vím, že daný člověk se na tuto práci nehodil. A tak jsme se trápili navzájem. Mám v týmu samé seniorní poradce, kteří odvádějí špičkovou práci. Jejich čas je drahý. Takže když se pustí do zaškolování nového člověka, což nějakou dobu trvá, ztrácíme nejen spoustu peněz, ale právě i času. Proto si dnes potenciální nové kolegy vybíráme již velmi pečlive.

Ve kterých vodách lovíte? Mezi mladými vysokoškoláky?

To je jeden z nejlepších rybníků: mladí, hladoví, ambiciózní lidé. Práci je naučíme za několik měsíců. Není to žádná jaderná fyzika, byť je to specifické řemeslo. Ale funguje to jen v případě, kdy nováček dává práci sto procent. Druhým zdrojem jsou klienti, se kterými se známe a víme, jestli jsou třeba nespokojení v současném angažmá. Třetí cesta je na doporučení. Protože když mám dobrý vztah s klientem, je vysoká pravděpodobnost, že budu mít dobrý vztah i s člověkem, kterého mi doporučil.

A když to vezeme z opačného konce, co třeba lidé nad padesát? Ti kvůli ageismu na trhu práce často narážejí. Máte ve svém týmu i někoho takového?

Ano, byl to vysoký manažer ve velké firmě. Rok nemohl najít práci, takže začal podnikat s námi. Přišel na osobní doporučení a troufám si odhadnout, že klasické zaměstnání by pro něj již nebylo, sám totiž říká, že by nebyl znovu schopen nastoupit zpět do korporátu, protože za dva pracovní dny udělá, co potřebuje, a pak raději jede na ryby… (smích)

Není to tak dávno, kdy se mnozí na finanční poradenství dívali skrz prsty, a obecně vůči tomuto oboru panovala jistá nedůvěra. Mění se ta situace nějak?

Jsem přesvědčený o tom, že finanční poradenství už začalo být respektovanou prací. Klienti nás doporučují svým kolegům, známým. Jako by si začali uvědomovat, že při klíčových finančních operacích to chce odborníka. Dnes v Praze běžně kupujete byt za sedm nebo osm milionů. Lidé při takového transakci chtějí partnera, o kterého se mohou opřít. Pak je to vidět v produktové kvalitě. Partners také změnilo trh s životním pojištěním, kde jsme velcí inovátoři. Často nabízíme lepší služby než v Německu či Anglii.

Klasicky také platí, že ti, co pro danou firmu pracují, by „měli jít příkladem“. Sám životní pojistku máte? A proč by ji měli mít i ostatní?

Mám. A velkou. Jsem živitel rodiny, považuji za důležité a zodpovědné být pojištěný. To je pro mě základ. Ale kdyby se mi něco stalo, o manželku by se postarala i firma – máme manažerské dodatky, různé speciální pojistky a dostávala by i nějaké peníze. Se svými financemi dělám to, co radím klientům. Od druhého měsíce v branži jsem si začal peníze také odkládat stranou.

V branži – tedy u Partners – jste již třináctým rokem, změnil se od té doby nějak váš přístup k práci?

Začínal jsem v roce 2008 při studiu na vysoké škole. Studoval jsem biologii, přesněji genetiku, a táhlo mě to do laboratoře. Kvůli rodinné situaci jsem ale potřeboval vydělávat peníze. V tom okamžiku přišla nabídka na práci ve finančním poradenství. Takže mojí původní motivací bylo vydělávat peníze a ulehčit rodinnému rozpočtu, protože jsem studoval. Časem jsem ale přišel na to, že jsem získal skvělý nástroj k tomu, jak zajistit sebe i rodinu, a přitom mít určitou svobodu. Ta je teď pro mě vlastně jedním z největších benefitů.

Svobodu? Můžete to vysvětlit? Předpokládám, že na začátku jste do podnikání vložil spoustu energie, času a úsilí…

Na začátku mi podnikání „žralo“ až trojnásobek času, který mu věnuji dnes. Máme 4,5letou dceru a systematicky pracuji na tom, aby mi na podnikání stačily čtyři až pět hodin denně. Po dceřině narození jsem si uvědomil, že nemůžu být dvanáct hodin v práci, věnovat se sportu a být s rodinou. To prostě nejde. Část věcí za mě vyřizuje asistentka.

8 destinací, kde můžete strávit podzim a zimu u moře13. 10. 2020

Máte nějakou podnikatelkou filozofii či základní pracovní motto?

Ano. Věřím, že čím víc do své práce vložím, tím lepší bude výsledek. A jsou to věci, které bych dělat nemusel, například že klientovi skočím na katastr. Dělám to bez nároku na odměnu, ale právě tyhle malé věci se mi v pozitivním slova smyslu vrací.

Pokud byste měl pojmenovat váš „největší osobní úspěch“ – co by to bylo?

Nakonec mi svěřil peníze i táta, což je obrovská satisfakce. Pochopil, že investice není sprosté slovo. To byl zlomový okamžik. (smích) Nejlepší zpětnou vazbu mi pak dává moje žena, moje podnikání celé prošla se mnou a jsem přesvědčený, že bez ní by to nefungovalo.

Kam to chcete v Partners dotáhnout? Na pozici partnera?

Mně je v zásadě jedno, co mám na vizitce. Pro mě je důležité, že mě baví to, co dělám, a že mě to někam posouvá.

Také vy se můžete stát součástí Partners! Nastartujte novou kariéru ve financích na zaměstnaneckých i podnikatelských pozicích. Pošlete svůj životopis na prilezitost@partners.cz nebo navštivte webové stránky Partners v sekci Kariéra. Je čas na změnu: www.partners.cz.