Jak se tvoří hvězdy? Přečtěte si rozhovor se známým producentem Jaro Slávikem
Rozhovor
Zdroj: Archiv Jaro Slávik
<Path>

Jak se tvoří hvězdy? Přečtěte si rozhovor se známým producentem Jaro Slávikem

Jaro Slávik je bývalým výkonným ředitelem slovenské a ukrajinské pobočky hudebního vydavatelství EMI či východoevropské Warner Music ve Vídni. Jedná se o předního hudebního producenta, který spolupracoval s umělci jako Shaggy, Anastacia, Sean Paul nebo Phil Collins. V posledních letech byl hodně vidět také díky talentové soutěži Česko Slovensko má talent, v níž vystupuje jako jeden z porotců. Nyní tvoří svou vlastní talentovou a kreativní aplikaci Booyang. Více už se dočtete v rozhovoru níže.
Jan Witek Witek Jan Witek Witek Autor
5. 11. 2020

Během své kariéry jste se setkal a měl možnost spolupracovat s mnoha vlivnými osobnostmi, jak se vám to podařilo?

A mně se to podařilo? Ono vlastně vůbec nejde o vlivná jména té či oné branže. To, že jsem měl možnost pracovat s osobnostmi, které díky médiím známe, je jen výsledkem toho, že jsem v této branži pracoval.

Mám kamarádku, která pracuje pro americké produkce v Budapešti a setkala se s o mnoho většími hvězdami. Chtěl bych tím říct, že “velikost, známost a vliv” osobností je velmi relativní. Ale když chcete něčeho dosáhnout, musíte tvrdě pracovat. Jiná cesta neexistuje. Jedině tvrdou prací dokážete zahnat zničující momenty neúspěchů a selhání, které jsou výsledkem náhod. I přes to, že je štěstí velmi důležité, bez tvrdé práce a přípravy se k vám náhoda ve formě štěstí nemůže dostat. Ano, pomáhá drzost a asertivita, ale na to, abyste si to mohli vůbec dovolit, musíte být nejdřív dobří a pokorní.

Máte nějaké zajímavé historky a perličky “ze zákulisí” práce s těmito osobnostmi?

Mám, ale je to hrozné takhle vzpomínat na nějaké momenty z minulosti. Avšak zkusím to popsat alespoň takto: Frank Sinatra jr. byl neuvěřitelně vzdělaný a moudrý člověk, Anastacia odmítala stát v řadách, Pamela Anderson je člověk, který hraje roli Pamely Anderson a dělá to skvěle. Výjimečně cyničtí jsou lidé, kteří zažili boom grunge rocku, akční hvězdy se mají velmi rády, hvězdy reggae opravdu velmi užívají marihuanu. Ale hlavně jsou to všechno lidé, kteří znají svou práci, umí pro ni hodně obětovat a kontrolují každý detail tak, že jich zkrátka neoklamete.

Zažil jste s těmito osobnostmi i nějaké zábavné příhody?

Všechny ty roky hodnotím s odstupem času jako zábavu. Vzpomínám třeba, jak jsem se celou noc hádal s režisérem Emirem Kusturicou o Evropě. Vzpomínám, když jsme Red Hot Chili Peppers naučili po koncertě v Miláně zpívat chorvatskou hymnu. Jednou jsme dokonce za úplatu propašovali umělce bez platných víz na koncert MTV Awards. Jejich jména však zveřejňovat nebudu. Rád vzpomínám i na celovečerní pokec s Deep Purple v Praze.

Bylo toho mnoho, ale nerad se předvádím nějakými příběhy, které mě nijak nedefinují a jsou jen jakýmisi ilustračními obrázky.

Co je na práci se známými osobnostmi nejtěžší?

Zůstat sám sebou a upřímný k sobě, ale i k nim. Znát a umět dělat svou práci a snažit se myslet na to, že jsou to normální lidé a podle toho se k nim chovat. Mou prací je brát v potaz i jejich ega a být upřímný v požadavcích na práci, kterou od nic potřebuji udělat a musím dodat, že za svou kariéru jsem při přípravě televizního programu čekal jen na hvězdy z Česka. (smích)

Jaký máte recept na to, udělat z někoho hvězdu?

Žádný. Pokud umělec sám nemá zájem udělat ze sebe hvězdu, já mu pomoct nedokážu. Umělec musí být ten, kdo bude nejvíc makat a bude chrlit nejvíc nápadů.

<Path> Find peace in the heavenly spas of the Karlovy Vary RegionZdroj:

V Česku a na Slovensku probíhá každý rok několik talentových soutěží. Má smysl neustále “chrlit” tolik hvězd?

Máte pocit, že tady máme hodně hvězd? Vždyť ty talentové soutěže slouží hlavně jako akcelerátory a inkubátory pro pěšáky v zábavním průmyslu, kteří se v nich naučí mnoho dovedností a zručností.

Mnoho z těchto hvězd se na výsluní moc dlouho neudrží. Čím to je?

Ale mnoho z nich naopak vydrží – The Pastels, Ladylicious, Eva Burešová, Dae Men, Richard Nedvěd, Radek Bakalář, Tereza Mašková, Aneta Langerová a mohl bych pokračovat.

V roce 2011 jste vydal biografickou knihu Nejde o talent. O co tedy v tomto případě jde?

O pořádnou makačku, vizi, nezlomnost, chuť být na výsluní a žít veřejný život, obětovat soukromý život, ale hlavně také o těch 10 000 hodin práce, než se dostanete k tomu, že své řemeslo naplno zvládáte.

Ale například u hudby je potřeba daleko více talentu než v minulosti. Podívejte se například, co tvoří Kendrick Lamar, nebo Anderson Paak a pochopíte. Hudba je daleko muzikálnější než například v devadesátých letech.

Jak si vede váš nápad v podobě talentové aplikace Booyang?

Spustili jsme ji v únoru tohoto roku. Dosáhli jsme více než 120 000 stáhnutí, máme 40 000 registrovaných uživatelů, tisíce finančních transakcí, tisíce videí a zájem projevuje také Broadway či Hollywood. Nedávno jsme skončili v regionálním finále soutěže Startup World Cup a minulý týden nás pozvali jako jeden ze 140 projektů na světovou událost Web Summit, kterého se bude účastnit zhruba 100 000 návštěvníků.

Jde o nový přístup k talent managementu v rámci mobilní aplikace, do které se mohou zapojit účastníci z celého světa a soupeřit mezi sebou v několika kategoriích a získat jak finanční odměnu, tak další zviditelnění. Mezi kategorie patří například komedie, sport, různá řemesla, zpěv, tanec, ale klidně i gastronomie či fashion.

Neslouží k něčemu podobnému už sociální sítě?

Ne, jde o úplně jiný koncept. Pracujeme s kurátory, odborníky na talent a kreativitu, kteří jsou ve styku s tvůrci. Třetinu videí ani nezveřejníme. Tvoříme a podporujeme kreativitu. Jsme klub pro začínající umělce, ne karaoke bar à la TikTok.

Když už jsme u těch sociálních sítí, je pro dnešní umělce nutné, aby byli jejich součástí?

Pro dnešního umělce, který chce být úspěšný, je důležité, aby se orientoval a ovládal online i offline prostředí.

<Path> Autumn in Southern Bohemia: Faith, Love, and Hope in Třeboň and a narrow-gauge railway leading to Jára Cimrman’s back printZdroj:

Médiem včerejška je kompaktní disk, médiem dneška internetová úložiště, odkud hudbu streamujeme, nebo právě i zmiňované sociální sítě. Co může být médiem zítřka?

Médium není důležité. Důležitý je pocit a emoce. Médium bude cokoliv, co bude umět evokovat konkrétní druh emoce.

Hovořil jste o tom, že o aplikaci Booyang jeví zájem Broadway i Hollywood. Čím to je, že globální hvězdy z pravidla pocházejí právě z USA či Velké Británie?

Určitě je to velikost trhu, globální dosah anglického jazyka, jednodušší distribuce v rámci vyspělého světa postaveného na anglickém jazyce a jeho ozvěna v Evropě.

Existuje v Česku či na Slovensku nějaký umělec či skupina s exportním potenciálem?

Ano, ale existuje jistý paradox v podobě dostatku příležitostí. Na jedné straně se můžeme inspirovat malými zeměmi s velkým počtem mezinárodně úspěšných projektů. Například Severní Irsko s U2, Liam Neeson, Gary Moore, Can Morrison. Také Island s Gus Gus, Björk, Sigur Rós, Of Monsters and Men, případně Slovinsko s DJ Umek a Laibach. Je hezké, že tito umělci pocházejí z malých zemí a uspěli v mezinárodním měřítku, ale všichni museli hledat kariéru za hranicemi svých států, které neposkytují dostatek příležitostí na realizaci. Česká republika je krajina s kulturou a infrastrukturou poskytující dostatečné množství příležitostí, které mohou mít ambice vybudovat mezinárodní kariéru.

Jak to máte vy? Stále žijete na Slovensku? Z jakého důvodu jste se nerozhodl na stálo přestěhovat do zahraničí, když jste neustále cestoval?

Žiju blízko lesa, jezer a Dunaje. Tady se zřejmě trochu láme ten jižní vítr, který mě neustále vláčel po světě. Zatím jsem tady a uvidíme.

<Path> Úspěšný podnikatel Robert Klein: „Důležité je se z úspěchu nepo****“Zdroj: Jan Witek

Co vás v aktuální koronavirové době zaměstnává ze všeho nejvíc?

V tomto roce mě plně zaměstnává vývoj mé aplikace na podporu talentů a kreativity Booyang. A během druhého lockdownu také reflexe a snaha být lepším člověkem.

Jste takový drsňák, jako vás lidé znají například z poroty soutěže Česko Slovensko má talent, i v osobním životě?

Já nevím. Doufám, že ne. Nemohu přeci žít život televizní postavy i v soukromí.

Co byla největší chyba, kterou jste v životě dosud udělal?

Ze všeho nejdřív musím říct, že každá chyba mě posunula a poučila. Jak jednou prohlásil Mike Tyson: „Chybí ti pokora? Nevadí. Ona si tě najde.“ Přesně tak je to s mými chybami. Víc k tomu nemám co dodat.
Zdroj: Jan Witek

Populární
články

Gay páry dnes již docela běžně děti vychovávají
LIDÉ

„Chtěli jsme být s partnerem rodiči za každou cenu, dnes kvůli tomu syn trpí,“ přiznává Erik, který svého rozhodnutí lituje

Autor: Mirka Dobešová
Správné nabíjení telefonu je někdy trochu složitější než se může zdát
LIDÉ

Přestaňte ničit baterii svého telefonu několika zbytečnými chybami

Autor: Michal Černý
Pro někoho je BDSM jen čistokrevná úchylárna, pro jiného zase životní poslání
LIDÉ

„BDSM je můj smysl života,“ říká Lucie, kterou fascinovala bolest už na základní škole

Autor: Michal Černý
I ženy, jejichž životní trajektorie vedou jinými směry, mohou nacházet společnou řeč a navzájem se podporovat
LIDÉ

„Ničí vám přátelství mrňata vašich kamarádek? Problém bude patrně ve vás,“ vzkazuje třicátnice, která mateřství aktuálně neplánuje

Autor: Veronika Košťálková
Portrét muže, který musel opustit vše, aby našel svobodu
LIDÉ

V Rusku ho vydírala policie, protože je gay. Uprchl proto do Kanady a Čechům vzkazuje: “Bojujte za svá práva, dokud ještě můžete”

Autor: Redakce LUI
Ani studium na křesťanské škole neznamená, že by vaši sexuální orientaci nebo genderovou identitu měli učitelé jakkoliv hanět
LIDÉ

„LGBT je hřích,“ řekla učitelka a byla vyhozena z práce. Soud její žalobu ministerstva školství nyní zamítl

Autor: Michal Černý
Společnost Generator představila výsledky originálního průzkumu, který zjišťoval, z jakých cestovatelských zvyků mají mladí lidé „osypky“
CESTOVÁNÍ

Duolingo i stání ve frontě na letadlo. Které návyky byste si měli odpustit na cestách, ať z vás generace Z nemá „osypky“?

Autor: Veronika Košťálková
Má generace Z tu nejlínější pracovní morálku?
TRENDY

„Na obědě jsem minimálně 82 minut.“ Generace Z otevřeně přiznává, jak okrádá zaměstnavatele o čas i peníze

Autor: Michal Černý
Myslím, tedy jsem! Ale kde jsem?
BEYOND REALITY

Pochybnostmi o realitě se zabýval i René Descartes: „Myslím, tedy jsem!“ Jenže kde vlastně jsme?

Autor: Redakce LUI
„Venerofobie mi seznamování kazí. Zodpovědnost, jakou bych si představoval, se nenosí,“ říká muž. „Asexuální nejsem,“ dodává
LIDÉ

„Venerofobie mi seznamování kazí. Zodpovědnost, jakou bych si představoval, se nenosí,“ říká muž. „Asexuální nejsem,“ dodává

Autor: Irena Piloušková

E-Shop