50 % mladých se necítí úplně hetero. Váš zaměstnavatel to ignoruje? Změňte práci!

V zaměstnání trávíme podstatnou část našich životů, a tak je vážně obtěžující, pokud musíme před kolegy nebo šéfy tajit svou pravou identitu. V Česku to přesto dělá 51 % LGBT zaměstnanců a zaměstnankyň. Naštěstí roste počet firem, které si uvědomují přínos zapojení menšin – nejen LGBT, ale i žen či lidí z různých etnik. Pokud máte obavu, že by vás coming out ve vaší současné práci poškodil, znamená to jediné: nastal čas poohlédnout se po lepším místě.

Firmy mohou odstranit diskriminaci, kterou stanovuje zákon

Rovnoprávným postavením LGBT zaměstnanců na pracovišti se u nás již deset let zabývá platforma Pride Business Forum. Koncem října se členské firmy sešly na pravidelné konferenci, která letos proběhla online. Každým rokem v platformě přibývá počet zapojených firem, které v Česku nabízejí stejné podmínky pro LGBT i hetero zaměstnance. Znamená to například, že management zavede dva dny volna na uzavření registrovaného partnerství, i když český zákon poskytuje dva dny pouze na svatbu ženy a muže. Na registraci podle českých zákonodárců stačí den jeden.

Diskriminace LGBT lidí v práci nás podle výzkumu Open for Business v Česku stojí pět miliard ročně. Jsou to ztráty či náklady spojené se změnami zaměstnání, absencemi, péčí o psychické zdraví apod. Podle statistik OECD mají lidé, z jejichž životopisu je patrné, že jsou LGBT, o polovinu nižší šanci být pozváni na pracovní pohovor. Mají o 7 % nižší šanci práci dostat, o 4 % nižší výdělky a o 11 % nižší pravděpodobnost, že budou povýšeni do vysoké manažerské pozice.

Patří sexualita na pracoviště?

Jakmile se začne mluvit o LGBT lidech na pracovišti, obvykle zazní argument: sexualita do práce nepatří, to má zůstat doma. Jenže ona tam přeci dávno je. Každá fotka rodiny na pracovním stole, každé zazvonění mobilu, při kterém se kolegovi rozsvítí obrazovka s fotkou přítelkyně, je projevením sexuality. U lidí z heterosexuální většiny nás nepobouří, když se na veřejnosti chytnou za ruku, když při obědě kolegům vyprávějí, jak s partnerkou či partnerem strávili víkend, nebo když společně přijdou na vánoční večírek firmy.

LGBT lidé chtějí mít stejnou možnost být osm a víc hodin denně v práci tím, kým skutečně jsou. „V mé pracovní pozici řeším spoustu náhlých změn a problémů. Chci se do toho ponořit naplno a nevěnovat část energie zakrývání toho, že jsem gay. Nechci se starat o to, jestli mě ostatní budou soudit nebo jestli mi nezarazí postup,“ řekl během diskuze na konferenci Pride Business Forum Michal Dabkowski ze společnosti IBM, která letos získala titul LGBT Friendly Employer Champion 2020.

V IBM už dávno vyrovnali zaměstnanecké benefity i založili LGBT zaměstnaneckou skupinu, jako firma se zapojují do LGBT akcí, vedení firmy dokonce iniciovalo dopis premiérovi s výzvou ke schválení manželství gay a lesbických párů. Takže se dnes v IBM věnují takovým finesám, jako jsou genderově neutrální toalety ve všech budovách firmy v ČR. „Měl jsem opravdu radost, když mi můj transgender kolega napsal: Konečně máme záchod, který se nebojím použít. Ten je opravdu pro mě! Jako cis muž jsem si dosud neuvědomoval, jaký problém může pro některé kolegy představovat tak obyčejná věc jako použití záchodu,“ řekl Michal.

Příliš pijete, berete drogy nebo trpíte migrénami? Na vině může být vaše odlišná sexuální orientace13. 10. 2020

LGBT-friendly firma není jen o volnu na registraci a pohřeb

Srovnat počet volných dní na registraci a na pohřeb je jen začátek. Nedávno LGBT-friendly firmy řešily otázky kolem zavedení otcovské dovolené, na kterou má jako na státní dávku nárok pouze biologický otec dítěte. Na páry stejného pohlaví, kde místo matky a otce je biologický rodič a sociální rodič, se zapomnělo. Řada firem o své vlastní vůli otcovskou přiznala i sociálním rodičům ve stejnopohlavních párech. Například společnost Accenture šla až tak daleko, že ji poskytuje všem nebiologickým rodičům – tedy třeba i současnému partnerovi ženy, která rodí dítě jiného otce. Vloni se v Accenture zaměřili na psychické zdraví svých zaměstnanců. Program bezplatného poradenství a psychologické podpory je dostupný nejen zaměstnancům, ale i jejich partnerům a partnerkám včetně gay a lesbických párů.

Šampiónem diverzity je v Česku bezpochyby společnost Vodafone, však je také opakovaně držitelem titulu LGBT Friendly Employer Champion. Vloni zavedla 16 týdnů placené rodičovské dovolené pro každého, kdo adoptuje dítě, tedy včetně párů stejného pohlaví. Navíc představila přelomový finanční benefit pro trans zaměstnance, kteří procházejí tranzicí v práci. Management si prostě spočítal, že se mnohem víc vyplatí pomoci trans zaměstnanci a udržet si ho, než aby dal kvůli tranzici výpověď a firma musela hledat nového člověka a zaučovat ho. 

Ve společnosti ExxonMobil funguje jedna z nejaktivnějších LGBT zaměstnaneckých skupin. Poskytuje podporu při coming outu, šíří osvětu, propojuje LGBT zaměstnance a vymýšlí další aktivity směřované k tomu, aby se LGBT lidé ve firmě cítili dobře. Vloni se do ní podařilo zapojit i vysoký počet allies (hetero spojenců, podporovatelů), kteří pomáhali s organizací událostí včetně účasti na Prague Pride.

Skvělou zprávou je, že ke společnostem s otevřenou firemní kulturou se dnes už zapojují i banky – před rokem se na cestu k LGBT rovnosti vydala ČSOB, nebo firmy technického zaměření, s převahou zaměstnanců mužského pohlaví – například innogy nebo i mladoboleslavská Škodovka. „Musíme sledovat trendy, ne to, co je napsáno v zákonech. Jde o to být pár kroků napřed,“ řekl na říjnové konferenci Michal Kadera, External Affairs Director ve Škoda Auto a dodal: „Mladé dnes až tak nezajímá, kolik budou brát peněz, ale zda souhlasí s hodnotami firmy.“

Závislost na internetu, práce z domu, žádné cestování ani kultura. I neveselé korona-výhledy ale mohou vyústit v happy-end15. 10. 2020

LGBT ve firmách je jako kanárek v dole

Fabrice Houdart z Out Leadership tvrdí, že za patnáct let budou na trhu jen ty firmy, které do svých týmů dokázaly úspěšně zařadit ženy, LGBT lidi, etnické menšiny. Už dnes je to celosvětový trend. Mileniálové všude na světě totiž chápou, že největší moc mají jako zaměstnanci, spotřebitelé nebo akcionáři. Někdy dokonce věří víc v sílu soukromého sektoru než demokratického procesu. A proto tlačí na společnosti, pro které pracují, s nimiž obchodují a do nichž investují, aby byly otevřené LGBT zaměstnancům i klientům.

Postoj k LGBT bývá vnímán jako signál, jak se daná firma chová i v genderové a etnické oblasti, v otázkách životního prostředí i pracovních práv. „Již brzy uvidíme spravedlivější zastoupení LGBT lidí ve výkonných výborech společností. Uvidíme vyoutované lesby jako generální ředitelky. Stále častěji potkáme i trans lidi na pracovišti,“ předpověděl Fabrice Houdart ve video, který pro publikum konference Pride Business Forum natočil v New Yorku. Když se polovina mladé generace neidentifikuje jako čistě heterosexuální, zaměstnavatelé se na to prostě musejí připravit. (Toto číslo pochází z výzkumu mezi britskou mládeží ve věku 15 – 24 let).

Prostě změňte práci

Pokud svému partnerovi či partnerce stejného pohlaví říkáte před kolegy v práci „drahá polovička“, aby se neprovalilo, že jste gay nebo lesba, něco je špatně. Představte si, že byste energii, kterou potřebujete na neustálé mimikry, vrhli do pracovního výkonu. V Česku už působí třicítka firem, které by vám takový luxus bez mrknutí oka umožnily.

Máte několik možností: řekněte vašemu vedení o platformě Pride Business Forum – třeba se do ní zapojí a brzy vybuduje pozitivní firemní kulturu, která měří všem stejně. Je váš šéf pitomec a poslal by vás s tím k šípku? Není na co čekat, prostě změňte práci a užívejte si rovného postavení s hetero většinou. Firmy zapojené do Pride Business Fóra nabírají.

 

Zajímá vás, do dalšího zaznělo na konferenci Pride Business Forum? Pusťte si její záznam.

Zdroj: Bohdana Rambousková