
„Nejsem moc ráda, když mě nazývají českou Kylie Jenner,“ říká Anežka Chudlíková alias Not So Funny Any (26)
Musím říct, že kdykoliv tě vidím, jsi stále usměvavá. Dotkla se tě vůbec nějak aktuální pandemie koronaviru?
Vždy se snažím najít si důvod k radosti. I když je nejhůř. Všichni teď zažíváme velmi těžkou dobu. Samozřejmě jsem to trochu pocítila i já. V první vlně se lidé báli a já samozřejmě také. Z prodejů na e-shopu šlo cítit, že lidé šetří, ale co se týče druhé vlny, tak jsem kupodivu až šokovaná. Před pár dny jsme spustili prodej čistících želé na ruce a lidé nakupují jako blázni. Jsem za to moc ráda a jsem vděčná za každou objednávku, zvlášť v dnešní době. Každého zákazníka si nesmírně vážím, když si vybere zrovna mé produkty, za které utratí peníze.
Začala jsi tím, že si vždy najdeš důvod k úsměvu. Je tomu tak opravdu vždy?
Samozřejmě to častokrát nejde. Kolikrát mám třeba naplánováno, že budu natáčet video, ale pak zjistím, že zkrátka nemám svůj den. V tu chvíli prostě nemůžu natáčet a zruším to. Neumím fejkovat a točím pouze tehdy, když na to mám náladu. Razím heslo, že se lidé chodí na internet odreagovat a zasmát a já chci být tou světlou stranou internetu, která jim to umožní. Proto se hodně věnuji zábavným videím nebo videím s make-upem. Takhle to dělám od začátku. Horší je to teď všechno stíhat dohromady s mou značkou.
Je pravda, že ruku v ruce s tvou firmou jde i velká zodpovědnost. Neexistuje tolik mladých lidí, kteří by v rukou měli takovou moc a zodpovědnost…
Mladá už nejsem. Už mi táhne na 30. (smích) Hrozně málo lidí si dokáže uvědomit, co vše za tím stojí. Značka mě stojí hrozně času, tudíž jsem ráda, že alespoň občas vydám video a stíhám být aktivní na sociálních sítích. Určitě už to není jako dřív, kdy jsem vydávala tři videa týdně.
Baví tě to stále? Neměla jsi někdy chuť se sociálními sítěmi seknout?
S YouTube kanálem jsem to tak určitě párkrát měla, ale daleko častěji to zažívám s mou značkou. Chuť s tím seknout přichází pravidelně. (smích) YouTube je pro mě spíše jakési odreagování, ale také je to náročné, když musím stříhat video a ve firmě mám mnoho papírování. Tyto těžké chvíle už lidé na sociálních sítích nevidí. Proto se mě občas ptají, co celé dny dělám, že nevyšlo video?
Na sociálních sítích sdílíš pouze radost? Nebo občas i chvíle, kdy se necítíš dobře?
Určitě nesdílím žádné depresivní okamžiky. (smích) Ale když toho mám moc, tak se snažím lidem ukázat i druhou stránku mé osobnosti a života, aby věděli, že můj život není jen „happy“, ale že se mi mnohokrát i něco nepovede.
Musím říct, že je u tebe na profilu vidět, že se nebojíš sdílet realitu. Například to, jak vypadáš bez make-upu, v pyžamu apod. Mnoho osobností by se něco takového udělat neodvážilo…
Hrozně mě to baví. Myslím si, že to je jeden z hlavních důvodů, proč mě lidé sledují. Všichni vědí, že jsem bez make-upu šedá myška, ale baví mě si s tím pohrát a dokázat divy. Avšak ne pouze s make-upem, ale i s oblečením a se vším dalším. Baví mě poukazovat na to, jak vypadám v pyžamu, ale i krásně oblečená a namalovaná.
Když například sdílím hezkou fotku, dostanu mnoho komentářů, jak jsem krásná apod. Úmyslně po těch komentářích jdu a sdílím fotku, kde jsem nenalíčená, s dvěma bradami apod. Nebojím se ukázat ani to, že nejsem hubená holka a že by se za to ženy neměly stydět, pokud to mají podobně. To, co vidí na internetu, totiž často není realita. Chci, aby ženy, ale i kluci viděli, jak realita doopravdy vypadá a aby byli sami sebou.
Máte mezi fanoušky i hodně kluků?
Musím říct, že ano. A i od nich jsou na můj reálný obsah super odezvy. Vždy, když poukážu na realitu, tak to sklidí především úspěch a pokud se to někomu nelíbí, tak mě nemusí sledovat. Dělám to pro lidi, kteří mi pak napíšou, že jim to zvedlo sebevědomí.
Myslíš, že je důležité, aby to tak dělaly všechny vlivné osobnosti? Lidé by totiž často chtěli být a vypadat jako „oni“ a mnohdy se tak ženou do záhuby…
Samozřejmě. Je to důležité. S vysokými čísly sledujících se nese určitá zodpovědnost. Zvlášť pokud jsou to mladí lidé, kteří si teprve formují představu o světě a o životě. Co bych dala za to, aby mi během mého dospívání někdo ukazoval něco podobného. Samozřejmě ráda sdílím i hezké fotky. Každá ženská a každý chlap chce sdílet i hezké fotky, na kterých jim to sekne. Ale je pravda, že většinu času jsem neupravená, v teplákovce a vůbec mi to nevadí. Proč taky? Velmi hezky to takto dělá třeba Lady Gaga, která se často ukáže nenamalovaná a promlouvá takto ke svým fanouškům. Je pravda, že se online svět v tomto ohledu hodně mění. Lidé pak alespoň nemusí mít deprese z toho, že všichni kolem jsou dokonalí.
Je dokonce prokázáno, že se kvůli toho mohou objevit i různé psychické problémy…
Je to i tím, že lidé na sítích tráví strašně moc času. Já to beru trochu jinak, pro mě je to svým způsobem práce a nejen zábava. Je pro mě tedy hrozně důležité umět pracovat s časem. Když s někým mluvím o nějakém hlubším tématu, tak mě vždy strašně štve, když si vezme mobil a začne na něco koukat. To bych mu vpálila jednu zleva i zprava. Proto je nejlepší mít vypnuté notifikace, protože každé upozornění vytváří nutkání podívat se, co se děje. Je dobré umět si vyhradit určitý čas k procházení sítí a ten dodržovat. Sítě byste měli ovládat vy, ne ony vás. Každý uživatel by měl mít jistou zodpovědnost a pak se dle mého vytratí i deprese.
Jenže děti to často nepoznají a nic podobného si nedokážou uvědomit. Zde je tedy pravděpodobně nejvíc potřeba apelovat na rodiče?
Určitě. Problém je v tom, že rodiče k tomu často přistupují stylem: „Tady máš ten mobil a neotravuj.“ I rodiče by se v tomto směru měli vzdělávat. Oni jsou pak často ti největší kritici nás youtuberů. Přitom je to úplně stejné, jako když se oni dívají na televizi. Za mě je YouTube naopak lepší v tom, že si lidé mohou vybrat, na co budou koukat, zatímco v televizi je přesně daný program. Ale je jasné, že děti do určitého věku prostě neví a samy si to neuvědomí. Občas mi přijde až děsivé, jak malá miminka sahají po telefonu či po tabletu. Jakmile budu mít děti, budu v tomto určitě muset tvrdě zasáhnout.
Je pravda, že s partnerem Marcusem Lazarovskim (hudebník AMCO) už jste spolu dlouho, takže rodina možná brzo přijde?
Bude to 10 let. No a teď máme otázku na děti a pak bude následovat otázka na svatbu. Už jsem zvyklá… (smích)
Ne, jde mi spíše o to, jak s dětmi a jejich přístupem na mobil a sociální sítě budete jako rodiče nakládat? Oba jste totiž na sítích velmi aktivní.
Myslím si, že oproti jiným rodičům budeme daleko tvrdší, protože víme, jaký mohou mít sítě na člověka vliv. Budeme se snažit děti udržet co nejdéle bez mobilu. Existují i jiné hračky, které jsou záživnější. Ale rodinu zatím neplánujeme. (smích) Ačkoliv mi táhne na třicet, pořád se cítím na patnáct. Možná je to i tím, že jsem nikdy nebyla zaměstnaná. Hned po škole jsem založila firmu, natáčeli jsme svatby a akce. Již od dvaceti let jsem se na plný úvazek živila sama, tudíž jsem nikdy nebyla poznamenaná tím, že by mi někdo říkal, co mám dělat. Mnoho lidí totiž jede v nějakých kolejích, kdy musí chodit do kanceláře, kde jsou kolegové, kteří na něj tlačí, že už by měl založit rodinu, že by se měl zasnoubit apod. Vzniká pak jakýsi nátlak na to, jak by měl vypadat jeho život. Díky mé cestě jsem o sobě vždy rozhodovala sama a bylo mi jedno, co si o mně kdo myslí. Dělám to tak dodnes a myslím si, že by se lidem hrozně ulevilo, kdyby to dělali stejně.
Zároveň musím říct, že jsem nikdy nic nedostala zadarmo a opravdu jsem musela makat, abych mohla dělat sama na sebe a uživila se. Od 14 let jsem pracovala na černo v salónu a dělala ženským nehty. V sedmnácti jsem začala točit svatby a pak jsem pokračovala dál. Všechno je to tvrdě odpracované. U mě tím tuplem, protože jsem fakt nemehlo. Co můžu rozbít, to rozbiju. (smích)
I přes to, že to není jednoduché, stále je na světě velká spousta lidí, kteří by také chtěli natáčet videa na YouTube, mít mnoho sledujících apod. Je jednoduché s tím v dnešní době začít?
To záleží. Lehčí je to dnes v tom, že téměř každý má kvalitní telefon, který umí natáčet video. Není tak potřeba kupovat kameru a dá se najít spousta dalších skvělých a levných věcí na natáčení. Nyní je ale mnohem těžší se nějak vyprofilovat, protože na YouTube je už strašně moc lidí a každý dělá něco trochu jiného. Ale kdo má v sobě podnikavého ducha, má sen a není líný pracovat, ten dokáže cokoliv.
Nutno však zmínit, že youtuberství rozhodně není procházka růžovou zahradou. Když člověk začíná, jednou z prvních věcí, které ho mohou odradit, jsou hejty. Lidé na to nejsou zvyklí, že by za nimi někdo přišel a totálně je odsoudil. Na internetu si lidé dovolí cokoliv. Tohle člověk musí přežít. Stejně tak i to, že bude zastupovat několik různých profesí – kameraman, herec, střihač, maskér, promotér atd. Důležité je, aby lidé natáčeli kvůli tomu, že je to baví. Problém je, že dnes to chce většina lidí dělat pro peníze. Já jsem třeba nikdy nic nezačínala čistě kvůli penězům. To, že s tím peníze přijdou, je skvělé, ale já bych natáčela, i kdyby videa nevydělávala. Já jsem například do dneška neměla jedinou výplatu z mé firmy. Chci to změnit až po třech letech, protože moje máma mi vždy říkala, že byznys, který je dobře stavěný, se pořádně rozjíždí až po třech letech fungování.
To je příští rok, pokud se nepletu?
Je to 1. ledna 2021.
Takže za chvíli bude výplata? (smích)
Na to jsem čekala! (smích) Celé ty roky tady dřu! (smích) Ale teď vážně. Jde alespoň vidět, že mě to opravdu baví. Dle mého je chytré a důležité nechat peníze v byznysu. Hezká kabelka, ani nic dalšího, mi nic nepřinese. Já mám daleko větší radost z tepláků, o kterých vím, že je vynosím. Proto každou korunu raději vrátím do byznysu a protočím.
Takže jste dobrá byznysmenka?
To bych neřekla. Udělala jsem spoustu chyb. Dobří byznysmeni už chyby nedělají. Třeba za deset let už to o sobě doufám budu moci říct.
Neříkají vám, že jste tak trochu česká Kylie Jenner?
Občas ano, ale nejsem za to moc ráda a vždy musím upozornit na jeden velký rozdíl. Kylie Jenner se narodila do bohaté rodiny a podle mě je pouze tváří své značky. Podle mého má na všechno tým lidí, jelikož by to sama nezvládla. Já oproti tomu sama jezdím do výroby, kde výrobky mícháme. Vymýšlím, jak bude vypadat balení, jak bude pojatá kampaň, obaly produktů dokonce sama navrhuju a je to pro mě důležité. Samozřejmě mám tým, pomáhají nám externí firmy s logistikou, objednávkami apod., takže jsem ráda, že se byznys rozrůstá, ale základní idea je, že produkty vždy vzniknou z mé hlavy. Přes to vlak nejede!