Temné kapitoly Oscarů, aneb co předcházelo vydání nových pravidel pro filmy, které se chtějí ucházet o zlatou sošku

Informace o nových pravidlech, která budou muset napříště splnit filmy ucházející se o sošku Oscara za nejlepší film, prolítla před pár dny Českem jak hurikán. Zaznívala slova o cenzuře, kvótách, které zničí filmové umění, i povzdechy nad tím, že už nikdy nevznikne Vykoupení z věznice Shawshank, kde nehrají žádné ženy. Taková ukvapená reakce je pro Čechy typická. Když si aspoň někteří z nás pořádně přečetli ona pravidla, ukázalo se, že žádná revoluce se v Hollywoodu nechystá. Pojďme se ohlédnout za historií Oscarů a pochopit, proč americká filmová akademie se svými standardy přišla.

Zlaté sošky Oscarů mají oceňovat to nejlepší, co v oblasti filmu vzniklo. Rozhodnutí Akademie filmového umění a věd však obvykle jdou po srsti společenským poměrům. Oskarové večery již přinesly řadu hořkých momentů, v nichž hrál roli rasismus, sexismus, transfobie. Pokud nově vydané podmínky dalším takovým situacím zabrání, říkáme jim jasné ano!

Filmová akademie v zajetí rasismu

Oskarům v roce 1940 vládl filmový hit Jih proti severu (Gone With the Wind) s Clarkem Gablem a Vivien Leigh, který dostal neuvěřitelných 13 nominací. Velká noc v hotelu Ambassador však vstoupila do dějin něčím jiným. Poprvé v historii totiž získala Oscara černošská herečka – Hattie McDaniel za roli otrokyně Mammy v Jihu proti severu. A přestože ztvárnila jednu z ústředních postav filmu, kvůli segregačním pravidlům byla usazena v zadní části sálu.

Hattie cenu přijala pokorně a Hollywood se poplácával po rameni, jak je moderně férový. Akademie ze sebe měla dobrý pocit, že v Americe může svůj sen žít každý bez ohledu na původ nebo rasu. Nikdo moc neřešil, že držitelka Oskara musí sedět v zastrčeném koutě, že hlavní role v příbězích jsou psány pro bílé a že Hattie McDaniel se právě pro svoji barvu kůže nikdy nedostala k jiným rolím než otrokyni nebo domácí posluhovačce. Až mnoho let později se Hollywood na svoje počínání podíval jinou optikou a zhodnotil, že toto předání Oscara bylo stejně rasistické jako celá tehdejší společnost. Přesto Oscary čekaly ještě další kauzy jako #OscarsSoWhite v roce 2015.

Pobouřená transgender komunita

V roce 2014 se Akademie předvedla podobně, na vrub jiné široce nepochopené menšiny – trans lidí. Tehdy získal cenu za vedlejší roli Jared Leto, který ve filmu Klub poslední naděje (Dallas Buyers Club) hrál postavu transgender prostitutky s AIDS Rayon. Hollywood i mainstreamová média měla pocit, že tímto oceněním prokazují trans lidem dobrou službu. Výtky, které se ještě před udělením Oscara Jaredovi objevily, proto byly pro mnohé překvapením.

Problémy začaly už u samotného scénáře. Přestože film byl prezentován jako pravdivý příběh, postava Rona Woodruffa (zakladatele alternativní distribuční sítě léků proti AIDS bez licence) byla zásadně pozměněná ve prospěch diváckého zážitku a Rayon byla vymyšlená úplně. Měla do příběhu přinést smích a slzy.

A právě Jaredovo pojetí Rayon, v němž podle kritiků vsadil na snad všechny existující stereotypy o trans ženách, vyvolalo nevoli. Za tohle by se prostě Oscar udělovat neměl. Nicméně nesouhlas vzbudil už samotný fakt, že transgender postavu hrál heterosexuální muž, který není trans. Amerika má dostatek trans herců, stačí jen hledat. Ztvárnění role Rayon hercem bez trans zkušenosti jen posiluje dosud rozšířený dojem, že trans ženy jsou prostě muži, co si hrají na ženy a nosí jejich šaty.

Timur (24) pochází z Ruska. Před pěti lety emigroval do Česka, aby začal novou a lepší etapu svého života. Jak moc je pro něj život v Česku lepší?21. 8. 2020

Ceny Akademie bojují s genderovými předsudky

Hollywoodu a Akademii filmového umění a věd dokážou zatopit i obyčejné rozdíly v přístupu k herečkám a hercům. V roce 2015 po hackerském útoku unikly emaily produkční společnosti Sony Pictures a usvědčily ji z obřích rozdílů mezi platy herců a hereček. Jennifer Lawrence, která byla v roce 2014 nejlépe placenou herečkou, dostala za svou práci o 28 miliónů dolarů méně než Robert Downey Jr., který byl ten rok nejlépe placeným hercem.

Oscaři bojují s velkou genderovou nevyrovnaností v počtech nominací i oceněných. Za celou dobu udělování Cen Akademie dostaly ženy jen 14 % nominací v kategoriích, kde soutěží obě pohlaví. Ze 449 nominací na cenu za filmovou režii oznámených od roku 1929 patřilo jen pět ženám. První nominovanou režisérkou byla Lina Wertmüller až v roce 1976. A první režisérka, která cenu opravdu získala? Kathryn Bigelow v roce 2010.

Vozíčkářka Ema Rónová: „Chtěla bych žít normální život, ale prostředí v Česku mi hází klacky pod nohy“2. 10. 2020

Nová pravidla, která pobouřila českou veřejnost

V tomto kontextu už jistě dávají nově zveřejněná pravidla Akademie větší smysl. Tyto standardy ale od roku 2024 musí splnit pouze snímky ucházející se o Oskara za nejlepší film. Akademie vysvětlila, že pravidla vydala proto, aby filmy lépe odrážely rozmanitost publika, které se na ně chodí dívat.

Kdo si pravidla přečetl předtím, než se začal hystericky rozčilovat, zjistil, že nejlepší film bude muset splnit jen dva ze čtyř standardů. A každý z nich lze splnit několika způsoby, takže tvůrci budou mít na výběr celkem devět různých cest. V oblasti zobrazení na plátně jde například o to, že jeden z hlavních nebo důležitých vedlejších herců či hereček bude muset být z etnické menšiny NEBO 30 % lidí ve vedlejších rolích bude muset být LGBT, ženského pohlaví, s postižením nebo z etnické menšiny NEBO hlavní téma filmu bude o ženách, LGBT, lidech s postižením nebo z etnické menšiny. Podobné požadavky na rozmanitost se týkají i filmového štábu a marketingového týmu, který pak film propaguje. Zajímavý je nápad, že u filmu mají mít placenou stáž lidé z málo zastoupených skupin. V americké společnosti, která je mnohem rozmanitější než česká, zapojení lidí různého původu či genderu nebo vyoutovaných LGBT+ lidí nebude žádný problém.

Konec filmu, jak ho známe?

Důležité je zdůraznit, že filmoví Oscaři mají 24 kategorií a tato pravidla se zatím týkají pouze jedné z nich – Nejlepší film. Pokud je některý snímek nesplní, neznamená to, že není kvalitním filmem. Jen zkrátka nemůže soutěžit o tuto cenu stejně jako řada dalších titulů, které prostě podmínky Oscarů z různých důvodů nesplňují. Před pár dny zveřejněná kritéria se po zavedení do praxe nejspíš ještě budou upravovat a reagovat na veřejnou diskuzi. Je ale skvělé, že Akademie není zkostnatělou institucí a snaží se reagovat na dění ve společnosti – v jejím kroku je například jasně patrný vliv Black Lives Matter.  

Čeští filmoví fanoušci se ovšem shodují, že pravidla jsou tak volná, že i nadále budou moci soutěžit a vyhrávat i filmy natočené bílým heterosexuálním mužem, s málo ženskými postavami ve vedlejších rolích, prostě jak jsme dosud zvyklí. Filmový kritik Kamil Fila veřejnost uklidňuje, že nová kritéria by splnil i Pán prstenů. Těšíte se na Oscary 2024?

Zdroj: Bohdana Rambousková