Vojta (18) je předsedou Satanovy komunity: „Nejsme žádná zfanatizovaná sekta, jak si lidé myslí. Podporujeme organizaci, která loví pedofilní kněží“

Dvousloví „satanova komunita“ v lidech vyvolává různé pocity. Asi jen málokdo by si pod tímto názvem představil náboženskou organizaci, které momentálně předsedá teprve osmnáctiletý Vojtěch Třísko z Brna. Čím přesně se Satanova komunita zabývá a jak moc by chtěla změnit Česko a Slovensko? Dočtete se v následujícím rozhovoru.

Satanova komunita. Můžeš mi v první řadě vysvětlit, čím přesně se zabývá?

Jsme náboženská organizace a naším vyznáním je panteismus. U nás konkrétně je to víra v přírodu, v člověka a ve svobodu. To jsou základní věci, kterých se držíme a od kterých se odvíjí vše, čemu se věnujeme.

Děláme politický aktivismus, chodíme na přednášky, stávky a různé protesty a některé z nich dokonce spoluorganizujeme. Jsou to většinou protesty a festivaly, které podporují lidskou svobodu ve všech směrech.

Zjednodušeně tedy můžeme říct, že jste náboženská organizace bojující za svobodu?

Ano. Jsme jakýmsi protipólem ostatních velkých náboženství, jako je křesťanství, judaismus, islám apod. Sice nevěříme v žádného teistického boha (teismus je označením pro náboženský systém, který je orientován alespoň na jedno božstvo, pozn. red.), ale věříme v to, že ráj nepřijde po smrti, ale ráj prožíváme nyní. Pokud ne, tak bychom se měli snažit, aby tomu tak bylo. Takže uznáváme spíše realistický až nihilistický postoj k životu. Hodně čerpáme z Nietzscheho myšlenky o člověku.

Podle Friedricha Nietzscheho je nihilismus přímým důsledkem „smrti Boha“. Podle něj křesťanství začalo tradici, která proti viditelnému světu, v němž člověk žije a umírá, staví jiný, „onen svět“, který měl být věčný a dokonalý. Vyzvedáním „onoho světa“ křesťané záměrně znehodnocovali tento svět a když se představa „onoho světa“ a věčných idejí zhroutila, jeví se jim skutečný svět jako bezcenný a lhostejný. To ovšem většině lidí nebrání, aby si ve světě bez Boha zařídili „své malé pohodlí“, založené na lži a přetvářce. Tu vidí zejména v křesťanství, v jeho „otrocké morálce“, která vyzdvihuje slabošské postoje soucitu, a naopak podrývá lidskou sílu, odvahu a velikost. Své vlastní poslání Nietzsche chápe jako překonání tohoto nihilismu vlastní vůlí a tvořivostí. Pokud se člověk k tomuto překonání vzchopí, pokud pochopí, že „člověk je něco, co musí být překonáno“ a že je „mostem k nadčlověku“, může se mu „nihilismus“ ukázat jako osvobození od falešných představ a nadějí.

Věříme, že po smrti nic není a neslibujeme žádný ráj jako slibují některá náboženství. Právě proto říkáme, že kvůli tomu, že jednou umřeme, bychom měli žít co nejvíc naplno a neodpírat si věci, jako to dělají někteří křesťané.

Co tím myslíš?

Třeba předmanželský sex, kvůli kterému nepůjdete do nebe. Nebo nebýt homosexuálem, jinak skončíte v pekle. V mnoha náboženstvích v podstatě vydírají lidi představou nějakého života po smrti.

Nyní tedy konkrétně, jaké věci byste se svým hnutím chtěli v Česku a na Slovensku změnit?

Rozhodně se snažíme podpořit svobodu člověka. V Česku je situace naštěstí docela dobrá, ale v ostatních zemích tomu tak není. Ačkoliv žijeme ve 21. století a jsme ve střední Evropě, tak třeba státy jako Polsko, Maďarsko, ale i Slovensko na tom nejsou zrovna nejlépe. A u nás je situace také trochu nahnutá. Stále více se utlačují práva lidí jako například LGBT komunity, žen (například v souvislosti se zákazy potratů) apod. Vše často pramení právě z náboženství.

Bojujeme také za legalizaci, a to nejen konopí, ale třeba i eutanazie, protože si myslíme, že každý člověk by měl mít právo si tak nějak určit, kdy chce odejít.

Hodně bojujeme i za práva zvířat, protože ta si svá práva sama zajistit nemohou. Účastníme se akcí jako Animal Rights March, což je pochod za práva zvířat, který bojuje například proti klecovým chovům apod.

Řešíte tedy aktuální témata, která jsou nyní veřejností hojně diskutována?

Ano. Jsme liberální a vyznáváme principy demokracie. Co si naši členové odhlasují, tím se zabýváme. Vzhledem k tomu, že jsme většinou mladí a liberální, podle toho také naše činnost vypadá.

Máme dokonce i demokratický způsob volby. Měsíc zpět jsme měli sabat (každoroční sněm členů Satanovy komunity, pozn. red.), kde se hlasovalo o novém předsedovi. Předtím byl předsedou zakladatel komunity Jakub Jahl, nyní členové zvolili mě. Náš volební systém je docela našlapaný. Původně jsme chtěli živý sabat, ale kvůli koronaviru to nešlo, takže náš programátorský tým vytvořil speciální hlasovací aplikaci.

Proč se ale jmenujete zrovna Satanova komunita? Pro mnoho lidí může být tento název zavádějící…

Je nám to jasné, ale je to hlavně kvůli tomu, aby bylo všem zřejmé, že jsme jakýmsi protipólem ke křesťanství. Jsme ve střední Evropě, kde je křesťanství nejrozšířenějším náboženstvím. Kdybychom byli třeba v Řecku, tak bychom se mohli jmenovat „Prométheova komunita“, protože to byl jejich hlavní kacíř a ten, který popíral bohy. Jinak bychom se jmenovali i v islámských zemích. U nás je však Satan protipólem Boha, ve kterého nevěříme, takže proto tento název.

Nemyslíš si, že tento název vaší komunitě víc ubližuje, než pomáhá?

Říká nám to sice více lidí, ale myslíme si, že to alespoň poutá pozornost a už dost lidí ví, že opravdoví satanisté nejsme. Samozřejmě bychom se mohli jmenovat například “humanistické hnutí xy”, ale v Česku mají náboženské organizace docela dost výhod. Což dle nás není správně, protože nějaká smyšlená bytost podle nás není dobrým argumentem k tomu, abyste od státu dostávali příspěvky, neplatili daně a dělali hromadu dalších věcí. Z toho důvodu jsme se zaregistrovali jako náboženská organizace, abychom ukázali ten paradox…

Odkazoval ses na Česko, ale fungují podobné komunity satanistů i v zahraničí?

Samozřejmě. Ještě před námi v USA vzniklo The Satanic Temple, což je obrovská organizace s velkým vlivem a hromadou členů. Je to vlastně naše sesterská organizace, protože jsme na tom hodně podobně. U nás v Evropě pak zakládáme další pobočky. Už jsme nejenom v Česku a na Slovensku, ale i ve Velké Británii, Francii, Německu a z těch mimo evropských zemí plánujeme třeba i Spojené arabské emiráty, ale to mají na starosti jiní lidé. Já se starám hlavně o Česko a Slovensko.

Slavnou prokrastinaci válcuje nový nešvar. Pokud u obchodu parkujete na prvním (nejvzdálenějším) volném místě, trápí i vás14. 9. 2020

O jak velkou komunitu v Česku a na Slovensku se jedná?

Po Česku a Slovensku je nás zatím rozmístěno okolo tisíce. Ale další lidé stále přibývají.

A jak je to věkově? Překvapuje mě, že je ti teprve 18 let…

Je pravda, že nejsme klasickým náboženstvím, kde je průměrný věk věřících třeba 60 let. U nás je průměrný věk přibližně 20 let. Ale to neznamená, že k nám nemůžou i starší. Máme členy, kterým je třeba 60 i 70 let. Máme u nás všechny věkové kategorie, akorát nikoho pod 15, protože to je zakázáno.

Kdy Satanova komunita v Česku a na Slovensku vlastně vznikla?

Fungujeme už třetím rokem. Já jsem v komunitě asi rok a půl. Komunitu založil v roce 2017 Jakub Jahl.

Máte i nějaké vnitřní struktury a orgány? Tisíc lidí totiž není zrovna málo…

V Česku a na Slovensku máme několik regionálních předsedů, se kterými komunikuji. Struktura je taková, že jsem já, jako předseda, pak regionální předsedové, jejich zástupci a poté členové. Pod regionálními předsedy jsou ještě tzv. adminské týmy, z nichž každý má vlastního vedoucího. Ty se zabývají různými konkrétními věcmi. Máme právnický tým, kde jsou vyloženě profesionální právníci, pak máme eko tým, grafický tým, umělecký tým, komunikační tým a další. Je to opravdu propracované a pořád děláme na tom, aby to bylo ještě lepší.

Nicméně není to tak, že bych měl jako předseda nad někým obrovské pravomoce. Mám zkrátka jen více funkcí a musím se starat o chod komunity. Jinak jsme si všichni rovni. To mě baví a naplňuje, takže je to spíše koníček než práce. Vše totiž děláme na dobrovolnické bázi. Naší hlavní motivací je změnit svět k lepšímu.

Takže ani nehospodaříte s žádnými financemi?

Nějaké finance v komunitě máme. Máme totiž svůj “satan cider”, který prodáváme a pak máme hodně lidí, kteří nám dávají sponzorské dary, ale většinu z nich poté rozesíláme na charitu. Teď jsme třeba podpořili Teplické kočky, což je útulek pro kočky. Podporujeme i organizaci Pro čistou církev, která loví pedofilní kněží apod.

V 16 letech vytvořili aplikaci, která bojuje proti šikaně. Nyní se platforma třech brněnských gymnazistů dostává do celého světa8. 9. 2020

Dá se tedy říct, že církvi hodně šlapete na paty?

Takhle, nám náboženství samo o sobě nevadí. Spíše nám vadí samotná katolická církev, ve které se stále častěji objevují nějaké skandály. Moc nesouzníme ani s jejími představiteli. Například s Dominikem Dukou apod. Myslíme si, že takoví lidé by neměli mít reálnou moc nad ostatními lidmi. Často totiž šíří nenávistné myšlenky.

Jak jsi říkal, chcete být spíše opakem…

Přesně tak, naše filozofie staví na Friedrichovi Nietzschem, který je jakýmsi průkopníkem myšlenky nadčlověka. Tvrdí, že člověk je most mezi opicí a nadčlověkem. My si myslíme, že k nadčlověku se dá dostat třeba i s pomocí různých tělesných modifikací. Například čipováním.

Zrovna dnes jsem se nechal čipovat. V ruce mám nyní NFC čip, na který se dá nahrát platební karta, ISIC a v podstatě cokoliv dalšího. Dají se tím klidně odemykat dveře, když danou technologii podporují. Mohu za pomoci toho startovat auto i počítač a usnadnit si tak každodenní život. Je až neuvěřitelné, jak se dá naše tělo pomocí technologií posunout dál. Nicméně nikomu to nenutíme, ani z našich členů. Snažíme se jen šířit osvětu.

Ale cesta k nadčlověku není jen o fyzické stránce. Je nutné na sobě pracovat i mentálně a snažit se být lepším člověkem. I proto bychom chtěli docílit jakési náboženské revoluce. Myslíme si, že je to ve 21. století docela potřeba. V dávných dobách bylo křesťanství relevantní, ale jejich předsudky a dogmata by se do dnešního světa míchat neměla.

Závěrem bych se rád zeptal, co na tvou činnost říkají rodiče?

No, jsem z katolické rodiny. (smích) Maminka je katolička a každou neděli chodí do kostela. Ale není fanatička. Věří v boha, který nás má rád všechny, bez rozdílu.

Ze začátku k tomu byla docela skeptická a bála se o mě, ale když jsem ji pak vysvětlil, o co jde a že nevěříme v Satana, že jsme liberální organizace, která se snaží něco změnit, tak s tím souhlasila a vůbec ji to nevadí. Horší je to s tátou, který je paradoxně ateista, ale nechápe to.

Mám i hodně kamarádů křesťanů. Můj nejlepší kamarád je křesťan, mí sourozenci jsou křesťané, má sestřenice je křesťanka a se všemi vycházím v pohodě. Nejde o to, v co člověk věří, ale aby nebyl fanatik. Právě fanatiky z věřících často dělají církve. Například v islámských zemích vždy zavelí nějaký imám, ať věřící udělají válku proti nevěřícím psům a fanatičtí věřící ho slepě následují.

Ve finále tedy s věřícími lidmi problém nemáte?

Vůbec ne. V naší ústavě je, že člověk může věřit v cokoliv a může být naším členem. Pokud je liberálně smýšlející a celkově v pohodě, nemáme problém s nikým. Problém máme, když na základě toho, že v něco věříš, chceš omezovat někoho dalšího.

Zdroj: JW