Buďte vděční za to, co máte. Váš život bude šťastnější

Vděční lidé jsou šťastnější lidé. Vzpomeňte si na chvíle, kdy pro vás někdo něco hezkého udělal a naplnil vaše srdce láskou. Nic lepšího zkrátka není. S vděčností se pojí i několik dalších výhod a těmi zásadními jsou větší odolnost vůči stresu a pevnější zdraví.

Být v životě vděčný není tak těžké. V úvodníku jsme sice zmínili, že vděční můžete být, když pro vás někdo něco udělá, ale existují i věci, které můžete udělat sami a díky kterým v sobě vděčnost probudíte. Patří mezi ně například i vaše dosavadní zkušenosti, stačí nad nimi jen chvíli přemýšlet a uvědomit si je.

K roušce se chovejte jako ke spodnímu prádlu, radí dermatologové. Zabráníte tak vzniku tzv. „maskné“21. 8. 2020

Níže najdete několik aktivit, které do vašeho života a vašich vztahů vnesou více vděčnosti a s tím spojené radosti. Zvlášť v aktuálních časech to mnozí z nás potřebují. Naše mysl je snad ta nejúžasnější záležitost v celém vesmíru. My ji ovšem většinou používáme velice omezeně a často pouze k věcem, které přináší utrpení nám i lidem okolo.

Usmívejte se!

Není žádným tajemstvím, že smích dokáže léčit. Potvrdilo to několik vědeckých výzkumů a díky tomu dokonce po celém světě vznikly třeba speciální kurzy smíchu z nichž některé fungují i v Česku. Dokonce i bezdůvodný smích dokáže zlepšit vaši náladu. Jen si to zkuste. Zrovna teď se usmějte. Ihned uvidíte výsledek a budete se cítit lépe. Velmi dobře to funguje i na ulici. Zkuste se na někoho jen tak usmát a uvidíte, že vesměs každý vám úsměv oplatí.

Vyzkoušejte tzv. deník vděčnosti

Co hezkého se vám během dne přihodilo? Jaký úspěch jste zaznamenali? Mnoho lidí to ví, ale málokdy nad tím pravidelně přemýšlí. Vyhraďte si každý den pár minut na to, abyste si jej zrekapitulovali a vypište si na papír nebo do počítače vše hezké, co vás potkalo. Vaše mysl ihned dostane úplně jiný drive. I takové obyčejné vedení deníku vám pomůže s odolností vůči stresu, a kromě nálady a psychiky se podepíše i na vašem zdraví.

Meditace milující laskavosti

V životě je velmi důležitá vzájemná láska a lidská blízkost. Snadno se o tom mluví, ale horší je tato slova skutečně naplnit. Můžete toho docílit například tím, že se budete cíleně snažit pěstovat kvalitu laskavosti a otevřenosti. Meditace milující laskavosti je tradiční buddhistické cvičení. Tato schopnost je v nás přítomna, ovšem často zatlačená něčím jiným.

Vyberte si klidný prostor, kde se usadíte do takové pozice, abyste se cítili dobře. Uvolněte napětí a dýchejte. Po tom, co se vaše mysl zklidní, se pokuste naladit na vnitřní kvalitu laskavosti. Můžete si například vybavit chvíle, kdy jste se cítili opravdu naplněně a šťastně. Takové chvíle, kdy vám například někdo pomohl či vy někomu. Pokuste se tento pocit otevřenosti a laskavosti zpřítomnit. Někomu může pomoci se soustředit do srdce a dýchat do něj. Je možné vizualizovat si světlo, které při nádechu naplňuje vaše srdce a při výdechu se rozlévá po celém těle.

Zapomeňte na porovnávání se s ostatními

Každý se občas uchýlíme k pocitům závisti. Zvlášť v dnešní době sociálních sítích. Vidíte, že váš kamarád povýšil v práci, váš soused si koupil nový vůz, váš oblíbený influencer neustále chodí v novém oblečení, na které nemáte peníze. Často můžete mít pocit, že i když se snažíte sebevíc a podobných věcí jste dle vás už dávno měli dosáhnout také, nepřichází to.

Lidé náchylní k závisti často srovnávají to nejhorší ve svých životech s tím nejlepším, co vidí u druhých. Kdykoliv vás něco podobného pohltí, zamyslete se nad tím, co máte vy a oni nemají, případně ještě lépe se zamyslete nad tím, co všechno máte a co vás dělá šťastnými – opět je to o hledání vděčnosti. Neustálým záviděním se nikam neposunete, pokud ale budete vděčni za to, co máte nyní, můžete se posunout dál a dokázat další velké věci. Buďte vděční za všechny oblasti života, ve kterých vynikáte. Brzy se z toho stane jakýsi zvyk a vaše záchvaty závisti se mezi tím budou stále zmenšovat.

Polští biskupové oznámili, že otevřou kliniky na „nápravu“ sexuální orientace. Co takový nápad dělá v 21. století?4. 9. 2020

Nebojte se obejmout a poděkovat

Pouhé vyjádření vděčnosti pomocí slov nestačí. Vyzkoušejte toho druhého obejmout. Pomůže vám to cítit se více propojeni s ostatními a pomůžete ostatním cítit se více spojeni s vámi. Tyto zkušenosti se promítnou do pozitivních pocitů na obou stranách, stejně jako do silnějších vztahů a všech výhod, které s nimi přicházejí.

Dávejte vděčnost najevo

Tento bod velmi úzce souvisí s přechozím odstavcem. Kolik lidí vám projevilo laskavost ve vašem životě – laskavost, která u vás něco změnila, když jste to potřebovali, nebo vám nějakým způsobem pomohla? Kdy jste to tomuto člověku naposledy řekli a ocenili, co pro vás udělal a jak vám to pomohlo ve vašem životě? Napsání dopisu vděčnosti a jeho doručení – což pozitivní psychologové označují jako „vděčný dopis“ či „návštěva vděčnosti“ – přinese pozitivní pocity lidem, které oceníte, ale i vám samotným.

Zdroj: VeryWell, Psychologie, Foto: iStock