Matěj Kretík o novinkách a aktuálních hrozbách sociálních sítí aneb Jak chránit své děti, ale i sebe

Matěj Kretík je známým podnikatelem, talent agentem, pořadatelem nejrůznějších akcí a eventů, ale také specialistou na sociální sítě a influencery. Jaké jsou tedy dle jeho názoru aktuální hrozby na sociálních sítích v čele s rychle rostoucí sítí TikTok?

Matěji, ve své práci se zaměřujete primárně na lidi do 30 let. Dá se říct, že je to skupina, kterou témata, jimž se věnujete, zasahují nejvíc?

Věnujeme se sice i starším, ale je to tak. Teenageři mě baví hlavně z pohledu toho, že rádi zkoušejí nové věci, a to stejné baví i mě. Stále se objevují nové možnosti. Dnešní doba je tak rychlá, že kdo se neadaptuje na aktuální prostředí, ten nebude fungovat. Viz třeba současná situace s koronavirem. Nám ruší koncerty, akce, zboží se neprodává a teď co? Musíme se zkrátka více zaměřit na online. Lidé budou doma, tak toho musíme využít. Stejně jako klesají tržby v obchodě, tak najednou skáčou zhlédnutí na YouTube apod. Sám jsem zvědavý, jak se situace bude dál vyvíjet. 

Hudebník Martin Hujas (19): „Babiš se k LGBT menšině staví pozitivně, za což bychom měli být rádi. I tak ale musíme stále hájit naše zájmy“30. 6. 2020

Je tedy nejlepší doba začít s online tvorbou? Co třeba založit si nyní profil na sociální síti TikTok, která se také věnuje videím? 

TikTok je ještě v jakési rané fázi, kdy uživatelům zobrazuje veškerý obsah. Samozřejmě vybírá to, co má uživatel rád, ale servíruje mu všechno. To znamená, že se tam hrozně rychle dá dosáhnout zajímavých čísel, zvlášť v této době. Já jsem včera vyzkoušel nahrát video na nově založený profil a za necelých dvacet hodin má 1000 zhlédnutí. Nyní už mám 30 sledujících, a to mám úplně nový profil.

Na jiných sítích už dnes takový rychlý nárůst není možný?

Například Instagram fungoval kdysi podobně a v té době se také zrodily největší účty. Toho už dnes nedosáhnete. Udělat z nuly 500 tisíc fanoušků je strašně těžké. S hodně velkým budgetem to jde, ale to už se bavíme o něčem jiném. Podobně je to i na Facebooku. To, co vám Facebook zobrazuje, je dnes úplně jinak než dříve. Dnes pro vás sítě vyhodnocují nějakých cca čtyřicet relevantních postů podle toho, co o vás zjistí z procházení jiných stránek. Přesně vědí, kolik příspěvků během návštěvy průměrně sledujete, co vám mají naservírovat, abyste na síti byl rád, a do toho šikovně zařadí i reklamu. Dříve Facebook ve feedu zobrazoval vše a uživatelé mohli scrollovat prakticky až do smrti. Z toho důvodu si myslím, že má nyní TikTok tak skvělý dosah. Obsah vám totiž servíruje v co největší míře a zatím úplně neřeší reklamu.

Je pravda, že na TikToku mají často neznámí lidé stovky tisíc až miliony sledujících?

Přesně tak. Jsou tam najednou nové celebrity. Neznáte je z veřejného prostředí, z žádné jiné sociální sítě a na TikToku jsou najednou celebritami. Jeden Čech (Ondy Mikula) tam má skoro už pět milionů sledujících. Stále však platí, že síla je v obsahu.

Jak to myslíte?

Obsah je alfa a omega. Například TikTok je zajímavý i v tom směru, že zde velmi dobře fungují lidé, kteří nevypadají jako modelové a modelky a mají třeba nějaké to kilo navíc. Funguje to trochu i na principu, že se jim ostatní lidé smějí, když například vtipně tancují apod. Nicméně mají úspěch, což třeba na Instagramu nikdy moc nebylo.

To možná nebylo, nicméně dnes se to i díky trendu „body positivismu“ dost mění, nemyslíte?

Můj pocit je ten, že tzv. „self-love“ fotku většinou musíte doplnit o nějaký motivační text, aby měla váhu a fungovala. Když bude bez komentáře, tak vám například „průměrnou“ holku nelajkne tolik lidí, jako když tam bude „průměrná“ holka, která k fotce napíše komentář, že prodělala tohle a tohle. Když se na fotce objeví polonahá holka v bikinách, bude mít daleko víc lajků i bez komentáře.

Máte zkušenosti, že lidé komentáře k fotkám opravdu čtou?

Řekl bych, že ano. Nad jakýmkoliv pravidlem je obsah. Ten je zkrátka nad vším. Můžete mít hnusně natočené video na mobilu, jak někdo střílí na ulici, a bude to absolutně virální video, které bude trendovat. Vůbec zde neplatí žádné pravidlo, že video má mít určitý počet minut, či takový záběr z kamery apod. Když to bude super rozhovor s někým skvělým, tak může mít klidně dvě hodiny. Obsah je alfa a omega. Trochu s tím souvisí i fakt, že lidem něco předáte. 

Která síť je z vašeho pohledu aktuálně nejsilnější? Je to právě zmiňovaný TikTok?

Záleží na pohledu. Každá sociální síť nabízí něco jiného. Mnoho lidí odepsalo Facebook, ale dle mého názoru je hrozně důležitý proto, že profil na Facebooku mají téměř všichni. Máte tam lidi třeba i ze základní školy, které jste x let neviděli. Mohou se věnovat například nějakému businessu, který by vám mohl pomoct. Takže i když mnoho lidí radí, že je lepší Facebook nepoužívat, rozhodně byste jej měli využít ve svůj prospěch. Hodně dobře Facebook funguje i na propagaci událostí. Instagram zase do jisté míry dává pocit, že s někým žijete a sdílíte každý moment svého života.

U Instagramu bych se na chvíli zastavil. Má tato síť stále smysl? Hodně lidí si stěžuje na přehnanou reklamu…

Zase se vrátím k obsahu. Pořád se dá udělat skvělý reklamní post. Je to však o lidech a obsahu. Ti, co dělají kvalitní věc a chtějí ji dělat dobře, tak přežili a fungují. Ale myslím si, že Instagram stále své místo má. Jediný vývoj, který si myslím, že Instagram může potkat, je nějaká inspirace právě z funkcí TikToku. Zakládat profil na Instagramu v roce 2020 je složité. Algoritmus funguje úplně jinak a prorazit je velmi těžké.

A co bezpečnost? Je to téma, které se nyní hojně řeší. Jsou sociální sítě bezpečné?

Řekl bych k tomu jedinou věc. Rodiče o online bezpečnosti musí mluvit se svými dětmi. Musí vědět, co se jim v telefonu děje.

Často je však i pro rodiče těžké pochopit všechny nové online trendy…

Jasně, ale je důležité se o nich s dětmi bavit. I když tomu nerozumí. Kdo jsou jejich oblíbení lidé? Koho sledují? Každý rodič by si měl najít čas a zjistit, koho jejich děti sledují a proč. My jsme jako děti měli trochu jiné problémy, YouTube jsme neznali, běhali jsme venku. Ale když mi máma během mých mladých let volala, kde jsem, tak jsem jí to taky nechtěl říct. Teď je ta situace jen přenesena do online světa. Dnes děti dostávají telefony velmi brzo. Ale pořád by měly mít vztah s rodičem. Je potřeba dětem odmalička vtloukat do hlavy, že je potřeba o těchto věcech mluvit. Pak je dobré hledat pro děti i různé volnočasové alternativy – dítě by mělo mít nějaký koníček, zájmy, chodit mezi lidi.

Myslíte, že by bezpečnost mohly nějakým způsobem korigovat i samotné sítě?

To nejde. Muselo by to být strašně moc lidí, kteří by museli vše sledovat. Je pravda, že algoritmy jsou dnes dokonalejší a nějaké hrozby dnes dokážou poznat roboti, ale nedokážu si představit, co by to znamenalo, kdyby se kontrolovalo úplně vše. Dnes některé třináctileté děti vypadají na dvacet a naopak. A kdo určí tu hranici, kdo určí, co je špatně? To bude někdo zaměstnávat deset tisíc lidí, kteří budou kontrolovat každý příspěvek? Trochu se to děje a jde se tomu naproti technologickou cestou, ale je to težké. Proto je důležitá osvěta a prevence, která musí začít u rodičů.

Jste na sexuálním vrcholu, ale sex nestojí za nic? Inspirujte se u seniorů – ti vědí, jak si užít!11. 6. 2020

A co starší lidé? I pro ně existují jisté hrozby…

Co se (nejen) starších konzumentů týče, zde je hrozba v médiích obecně – fake news a manipulace. Já mám osobní zkušenost, kdy jsem se ptal jednoho staršího vzdáleného rodinného příslušníka během voleb prezidenta: „Tak koho jsi volil?“ „Zemana samozřejmě,“ odpověděl mi. „On nám přidal pět set korun na důchod,“ dodal. „A koho jsi volil v druhém kole?“ ptal jsem se. „Druhé kolo? To ani nevím, to jsem nebyl,“ dozvěděl jsem se. V tomto příběhu je asi úplně všechno. Je však strašně těžké něco podobného zkoumat a regulovat.

Jak bychom tedy mohli shrnout největší hrozby sociálních sítí? Které to konkrétně jsou?

Určitě deprese. Teď se o nich hodně mluví. Podívejme se na Billie Eilish, která je ikonou dnešních teenagerů a její písně a tvorba se o depresi hodně opírá. Otázkou je, kdy to s depresemi bylo horší? Zda dnes, kdy se o nich mluví, nebo kdysi, kdy se Michael Jackson zbláznil a zavřeli ho někde v pokoji a nikdo na „instastories“ nevěděl, v čem se utápí.

Dále jsou to jednoznačně drogy. A pak také pohled na vzdělání. V mé generaci bylo nemyslitelné, že by někdo neměl střední školu či učiliště. Dnes si šestnáctiletí kluci chodí žádat o brigádu na full time. Mnoho mladých kvůli tomu nemá zodpovědnost, ale to se opět vracíme k rodičům. Pokud ve výchově není jejich zásah, tak je to nekontrolovatelné. Benevolentnost a veškeré informace o tom, že dítě nemůže dostat výprask, protože je tím trápené apod. Trošku nám to přerůstá přes hlavu a je pravda, že online celebrity tomu i trochu napomáhají. Najednou mají statisíce ze spoluprací, drahé věci apod. Proto je důležité s dětmi komunikovat a držet se nohama na zemi.

Zdroj: Matěj Kretík