
Sociální sítě nás mají v hrsti. Co by se stalo, pokud by náhle zmizel Facebook a Instagram?
Co by se stalo, kdyby se jednoho dne Mark Zuckerberg probudil a rozhodl se totálně vypnout a zrušit Facebook a Instagram? Nejen, že toho na nás sociální sítě vědí mnohdy více než kdokoliv z našich blízkých, drží v hrsti také osudy miliony lidí po celém světě.
I když je nastíněný scénář trochu sci-fi, je stále nutné uvědomit si, že v online prostředí sociálních sítí jsme jen jakousi loutkou, která díky rozhodnutí někoho může ze dne na den ztratit práci a přijít o kariéru.
Zapomenete na spoustu přátel
Kolik přátel na svém Facebooku znáte opravdu dobře a pravidelně se s nimi stýkáte i osobně? Pravděpodobně jich moc nebude. Na Facebooku máme kromě blízkých přátel i známé, se kterými jsme bývali v kontaktu v dětství, na škole nebo v bývalé práci. Ačkoliv se s nimi moc nestýkáme, stále víme, že tam někde jsou a občas na nás vyskočí nějaká momentka z jejich života, díky které víme, jak se daný člověk má a čemu se věnuje. Na mnoho lidí však nemáme žádný jiný kontakt než Facebook. I když si s mnoha lidmi zprávu napíšeme jednou za uherský rok, po zrušení sociálních sítí bychom kontakt s nimi úplně ztratili a od všech informací bychom byli natvrdo odříznuti. Nehledě na to, na kolik oslav narozenin bychom zapomněli.
Influenceři přijdou o práci
Pojem influencer se začal hojně používat až s příchodem sociálních sítí. Existuje mnoho osobností, které svou slávu postavily právě na sociálních sítích. Mnoho z nich si dnes především díky Instagramu přijde na nemalé peníze za reklamní spolupráce. V České republice se podle odbornice na influencer marketing Helene Nguyen pohybují příjmy influencerů ve vyšších řádech desetitisíců až stovek tisíc měsíčně dle počtu sledujících. Influenceři zde mají základny tisíců až milionů fanoušků a najednou by přišli o všechno. Pár dní by se jim asi dobře nespalo.
K tomuto bodu je nutné dodat, že dokonce už i v Česku vzniklo několik společností, které se na influencery zaměřují a vyjednávají jim reklamní podmínky s firmami. Existují také společnosti, které nabízejí správu profilu, i ty by se musely porozhlédnout po jiném oboru.
Ztratíte firemní prezentaci
Na Facebooku se prezentuje velká část společností. Patří mezi ně mediální domy, módní obchody, nadnárodní korporace, ale i drobní živnostníci. Pro některé z nich je Facebook zdrojem drtivé většiny poptávek po jejich službách. Někteří se dokonce obrátili zády k webovým stránkám a jedinou prezentaci jejich firmy či služby najdete na Facebooku, kde sbírají také hodnocení za svou činnost. I na ně by zrušení sociálních sítí mělo drastický dopad.
Miliony lidí by přišlo o práci
Sociální sítě stojí za zrodem mnoha nových profesí a specialistů, kteří se zaměřují na to, jak zde vést svůj firemní profil, jak používat reklamní nástroje apod. I v Česku funguje nespočet mediálních agentur, které mají na sociální sítě vyhrazena celá oddělení. Miliony lidí po celém světě by ze dne na den přišly o práci, nehledě na to, že by se z knihkupectví po celém světě mohlo stáhnou nespočet knížek, které jsou svým tématem na sociální sítě zaměřeny.
Nespoléhejte jen na sociální sítě
Nastínili jsme ty nejhorší možné scénáře, kterými však asi není třeba příliš se zabývat, jelikož žádný náznak toho, že by měly sociální sítě přestat fungovat, neexistuje. Je však zajímavé uvědomit si, jakou mají sílu a kolik lidí by zastavení jejich funkce ovlivnilo.
Nejen pro influencery, ale i pro další lidi, kteří jsou na sociálních sítích závislí, by tak mělo být hlavním cílem své síly soustředit třeba i do offline světa a na jiné platformy. Ačkoliv je nepravděpodobné, že by „někdo“ sociální sítě vypnul, nikdy neříkejte nikdy...