
Jak vydělat na Instagramu: Podrobný návod, jak uspět a žít život snů
Buďte zajímaví pro followery
I když počet sledujících není hlavním kritériem, k němuž inzerenti přihlížejí, přesto se jedná o aspekt důležitý. Abyste byli inzertně atraktivní, nějaké odběratele potřebujete. A abyste měli odběratele, potřebujete obsah.
Pro vybudování kvalitní fanouškovské základny na Instagramu platí několik základních pravidel. Všechna se pak týkají právě obsahu – ten by měl být kvalitní(jelikož Instagram je sociální síť zaměřená na vizualitu, myslete na to, že než postovat jeden nepovedený obrázek, je lepší nepostovat raději vůbec nic), konzistentní(zamyslete se nad cílem, který chcete sledovat, a také komplexním zaměřením profilu – budete cestovat? Cvičit? Číst? Vařit? Fotit svého zvířecího mazlíčka?) a pravidelný. Aby vaše základna fanoušků byla dostatečně aktivní, měli byste zveřejňovat alespoň jeden příspěvek denně. Nezapomínejte ani na výstižný (a ne příliš dlouhý) text, který by neměl u fotek scházet. A jelikož na sociálních sítích se lidé chtějí bavit, myslete na originalitu, buďte kreativní, upřímní.
Svůj obsah a jeho šíření samozřejmě můžete i „podpořit“. Vhodným způsobem je např. spojení se s lidmi se stejnými zájmy. Vsadit můžete také na sílu hashtagů. Některé z nich přímo k určitým komunitám lidí odkazují – např. #svetuspechnych, #minveciviczazitku nebotřeba i#czechgay. Jak navíc naznačují statistiky marketingových agentur, příspěvky alespoň s jedním hashtagem mají až o 13 % reakcí více než příspěvky bez nich (ideální počet hastagů u jednoho příspěvku je ale 10-12). Pokud cílíte na širší publikum, určitě se vyplatí psát hashtagy také v angličtině.
V případě, že se vám podaří oslovit svým obsahem několik tisíc followerů, stáváte se zároveň zajímavými i pro inzerenty. Přesto však nečekejte, že vám placené reklamní spolupráce jen tak „spadnou do klína“.
Peníze až na prvním místě
Ačkoliv finanční ohodnocení za reklamní spolupráci je v případě influencerů žhavým tématem, o konkrétních ziscích plynoucích z Instagramu otevřeně hovoří málokdo (pomineme-li Leoše Mareše, který částky, jež si za reklamní příspěvky účtuje, zveřejnil. Minimem je u něj 400 000 Kč/příspěvek, není proto divu, že zisky z Instagramu tvoří až 50 % všech jeho měsíčních příjmů).
Pro rámcovou představu lze říci, že pokud je člověk mikroinfluencer s několika tisíci followerů, nejčastěji mu bude nabídnuta barterová spolupráce (za reklamu tak obdrží výrobek nebo službu zdarma). Pokud by se jednalo o penězích, v žádném případě nelze očekávat závratné sumy, obvykle se odměna pohybuje maximálně do 1 500 Kč za příspěvek. Odměnu v řádech několika tisíc mohou za reklamní spolupráci požadovat ti, kteří mají 10 000 – 30 000 sledujících a ideálně 4% engagement (a je třeba říci, že v tomto případě naopak barter bývá velkou výjimkou). Influenceři s více jak 30 000 sledujícími si za reklamu účtují cca 10 000 Kč (obvykle se ale jedná již o několik fotografií na profilu a také opakované zmínky ve Stories).
Rozlišovat je třeba také mezi reklamní spoluprací krátkodobou/jednorázovou a dlouhodobou. V prvním případě jde nejčastěji o pár reklamních příspěvků a zmínku ve Stories, za což lze očekávat řádově pár tisíc (dle výše zmíněných kritérií). V případě druhém může influencer propagovat značku/její produkty průběžně, příp. se může stát i jejím ambasadorem. Tehdy se odměny pohybují kolem 10 000 Kč s různou periodicitou platby dle četnosti propagace (klasicky se však jedná o platbu měsíční). Je ale třeba zdůraznit, že pokud influencera nezastupuje agentura, je nastavení jeho „cenové politiky“ čistě v jeho rukou.
Vydělávejte „na vlastní pěst“
Kromě reklamních spoluprací na základě konkrétní dohody, kdy můžete svými příspěvky podpořit firmy, službu či výrobek, můžete pro (při)výdělek využít také různých aplikací, např. indaHashnebo Reward. Tuzemská Rewardna jedné straně poskytuje zadavatelům možnost sestavit si vlastní kampaň – stanovit celkový budget, určit podobu zamýšlených propagačních příspěvků, zvolit, kdo se bude moci zapojit a za jakou odměnu, na straně druhé tyto informace poskytuje všem, kdo působí na Instagramu. Každý, kdo podmínky splní, se tak do propagace může zapojit a získat odměnu (ta je počítána jak podle počtu followerů daného uživatele – kdy za každého lze získat v průměru 0,07 Kč, tak i podle lajků, které přípěvek obdrží – v průměru 0,25 Kč/lajk), a to přímo prostřednictvím aplikace.
Pro zapojení se do kampaní v rámci aplikace Rewardpřitom člověk vůbec nemusí být „profesionální influencer“, požadavkem pro většinu kampaní je minimálně 1 000 followerů, objevují se ale i kampaně, u nichž je minimum sledujících stanoveno na 100. V některých případech pak zadavatel např. požaduje zakoupení výrobku, vyfocení se s ním a sdílení snímku. Ničím neobvyklým není ani poskytnutí služby zdarma (např. návštěva fitka, z níž zveřejníte fotky).

Další možností přivýdělku je provizní systém – tzv. affiliate, tehdy je influencer odměněn za každý prodaný kus jím propagovaného výrobku/služby. Zatímco na Facebooku či blozích tento princip funguje bez problémů, v případě Instagramu je affiliate komplikovanější, jelikož aby bylo možné určit, že konkrétní zákazník přišel na základě odkazu určitého influencera, je třeba, aby každý disponoval vlastním odkazem. Ty však na Instagram do příspěvků umístit nelze, Stories (funkce Swipe up) to sice umožňují, ale až v případě více jak 10 000 followerů. I proto se tato situace nezřídka řeší specifickými slevovými kódy.
Princip je ale i u affiliate na Instagramu poměrně snadný – poté, co si rozmyslíte, která značka vás oslovuje, zjistíte, zda disponuje affiliate programem (stačí prosté googlování, affiliate užívá např. e-shop Alza, pojišťovna Axa, stejně jako mnoho zahraničních firem), do kterého se online zaregistrujete. Pak už jen stačí postupovat podle pokynů – umístit do postu link či slevový kód, na jehož základě vám v případě skutečného nákupu bude vyplacena odměna. Ta se obvykle odvíjí od celkové hodnoty prodané služby/výrobku, v průměru dosahuje ke 2 – 5 % z ceny fyzického produktu a 6 – 15 % z ceny informačních a online produktů.
Praxe dělá mistry
Bez ohledu na to, jaké máte zájmy či v jakém oboru pracujete, Instagram se může stát vaším zdrojem finančních prostředků. A je jen na vás, v jaké míře. Kromě samotného influencerství je Instagram samozřejmě možné využívat také k propagaci vlastní výdělečné činnosti (a tehdy platí, že čím více vizuálně atraktivní práci děláte či čím více zajímavé věci vyrábíte, tím máte větší šanci zaujmout) nebo dokonce k založení vlastního Insta-byznysu.
Chcete-li se ale stát skutečně influencerem, počítejte s tím, že za každým úspěšným profilem se skrývají hodiny práce. Nečekejte tedy, že záhy po shromáždění dostatku followerů se vám obchodní nabídky jen pohrnou. Proto se nebojte firmy ohledně spolupráce oslovovat sami – rozhodně ale nezapomeňte přiložit také media kit, z nějž budou patrné všechny důležité informace (statistiky z Instagramu obsahující návštěvnost profilu, počty aktivních uživatelů ad.). Další možností pak je navázat spolupráci s agenturami, které se věnují zastupování influencerů. Možností je nespočet, jen je správně využít…
BOX: ROI
Zkratka odkazuje k anglickému Return On Investmenta jedná se o označení pro návratnost investice. V případě inzerce na Instagramu tak ROI zajímá zadavatele reklamy, kteří zjišťují, zda výše jejich zisku převýšila investice vložené do kampaně. Pro výpočet ROI je užívána základní rovnice: ROI = ((zisk – investice)/investice)*100 [%]. Je-li ROI vyšší než 0 %, znamená to, že investice se navrátila a veškerá procenta nad nulovou hodnotou ukazují míru jejího zhodnocení. Jsou-li výsledkem záporné hodnoty, jedná se o investici ztrátovou. Podle statistik je pak návratnost investic v případě influencer marketingu na Instagramu až 11krát vyšší než v případě využití klasických kampaní na Facebooku nebo kampaní Adwords.

Reach (Dosah)
To, kolik unikátních uživatelů si váš obsah každý den zobrazí, ukazuje tzv. reach. Aktuálně je (organický) dosah každého postu na Instagramu cca 1/3 followerů uživatele, který jej zveřejní. I proto je Instagram tak inzertně zajímavý, protože na Facebooku je dnes organický dosah postů prakticky nulový.
Není hashtag jako hashtag
Hashtagy (neboli „štítky“) mají přispívat k lepší orientaci v obsahu. Dělí se do dvou kategorií – searchablea submittable. Searchable hashtagy slouží k vyhledávání a jsou označovány # (#cestovani, #priroda, #lgbt). Uživatelé takto označený obsah mohou najít skrze filtrování na vyhledávací liště. Účelem submittable hashtagů, jež jsou uvozovány symbolem zavináče @, je zacílení na zvolené feedy (např. označení @dametraveler odkazuje na komunitu postující jen snímky žen – cestovatelek), kde lze obsah prezentovat větší skupině uživatelů. Právě zavináč pak slouží i k tzv. otagování (označení) konkrétních lidí.