Kovy radí jak se stát influencerem: "Každý může být úspěšný. To nejdůležitější je mít co říct"

Karla Kováře alias Kovyho není třeba nijak představovat. Renesanční člověk, jehož pole působnosti nezná mezí, se práci influencera věnuje již řadu let. Jako jeden z mála Čechů se pyšní velmi pestrou skupinou sledujících – od náctiletých fanoušků až po moudré obdivovatele, kteří si užívají podzim života. Kovy zkrátka umí, což je také důvodem jeho přítomnosti na obálce tohoto vydání. Jeho rady pro začínající influencery si můžete přečíst na následujících řádcích. 

Autor: Jakub Starý / Zdroj: Foto: Jiří Lízler / Michaela Rusaňuková / 16. 1. 2020

Kovy, může se podle tebe stát influencerem každý?

Řekl bych, že ano, může, nicméně možná by to tak nemělo být. (smích) Myslím, že nejprve je nutné stanovit hranici, která influencera definuje. Jestli jde o určitý počet sledujících nebo předávání nějakých hodnot, kterým naslouchá také někdo jiný než ten, kdo patří do skupiny kamarádů autora příspěvků. Každopádně teď jsem toho názoru, že influencerem se může skutečně stát každý, a je dobře, že tahle možnost existuje pro všechny. Dnešní doba nahrává zejména těm, kteří jsou v něčem skutečně dobří. Zatímco v době bez sociálních sítí bylo nutné respektovat určité zažité postupy, než se někdo stal slavným nebo známým, dneska je možné všechno tohle přeskočit. Je možné ukázat světu svůj talent. Což je skvělé. Na druhou stranu to s sebou bohužel přináší velký počet lidí, kteří si neuvědomují, že být influencerem s sebou nese i určitou odpovědnost.

Jaké předpoklady by podle tebe měl naplňovat člověk, který se dnes chce stát influencerem?

Budu naivně tvrdit, že jde o odpovědnost, morální integritu, autentické předávání sdělovaného, o vědomí svého vlastního vlivu a z toho pramenící uvážlivé nakládání s ním. Což víme, že se ne vždy děje, nicméně pokud k tomu někdo přistupuje s těmito hodnotami, má podle mě předpoklad stát se úspěšným. Možná nebude mít nejvíce sledujících, ale bude tam fungovat vzájemný respekt.

22. 1. 2020Mikolas Josef: Z umělecké školy ho vyhodili, přesto se stal uznávaným zpěvákem

Co podle tebe dělá dobrého influencera?

Jednoznačně to, že má co říct. Co sdělit, předat dál. To je ta první a poslední věc. Někdy se mě lidé ptají, co by měli tvořit, o čem točit videa. Pokaždé odpovídám, že přesně tohle je hlavní problém, který by si dotyčný měl vyřešit. A je úplně jedno, o jakém oboru je řeč. Ať už jde o hudbu, životní styl, politiku, cokoliv… Pokud má někdo co říct, dokáže to lidem srozumitelně předat a zvládne toto sdělení obohatit ještě nějakou přidanou hodnotou, co víc si přát?

Jinými slovy, je tedy nejprve nutné odpovědět si na otázku, proč bych měl něco takového dělat?

Ano, přesně tak. Během svých workshopů na školách často mluvím právě o té motivaci. A často jako příklad správné práce influencera udávám motivaci dělat něco, co někomu pomůže, co někomu něco předá; něco, co diváky baví, něco, v čem vidíš smysl. Takhle je to správně a takhle by se to mělo dělat. Pokud chce někdo začít primárně pro peníze nebo pro popularitu, jde o motivaci, která časem zeslábne, a často pak dochází k nástupu syndromu vyhoření. Jelikož motivace a smysl byly velmi povrchní. 

Pokud bys měl začínajícím influencerům poradit, jak na to, jaké by byly tvé rady?

Asi bych zmínil, ať se žádnými radami neřídí a jdou si vlastní cestou. Podstatné je vybočit z davu. Pokud chce někdo dělat to, co už dělají tisíce dalších, existuje jen mizivá šance, že ho lidé zaznamenají. Každopádně to, co funguje obecně, je určitá pravidelnost při postování. Schopnost dodat věcem nějaký řád. Pak lidé přicházejí sami a lze tak budovat fungující komunitu sledujících. 

Jak moc je důležitá autenticita?

Tady záleží na tom, co dotyčný sděluje. Pokud si někdo vytvoří svou vlastní roli, kterou v příspěvcích sehrává, autenticita pro něj důležitá není. Například komici. Nicméně pokud se někdo prezentuje jako reálný člověk, který na sociálních sítích vystupuje stejně jako v běžném životě, měl by být autentický. 

 

5. 2. 2020Aktuální interiérové trendy, které z vašeho domova učiní poklad

Jaké jsou podle tebe aktuální trendy v influencer marketingu, kterých by se lidé měli držet?

Určitě vyprávění příběhů. To funguje perfektně. Pak taky držet se nějakého tématu, na který se zaměřit. Například aktuální dění, dobrovolnická práce, cestování, móda, udržitelnost, veganství a tak podobně. Dále bych zmínil také volbu relevantních značek pro spolupráci. Influencer by měl vždy volit takové značky, ke kterým má blízko nebo jsou již součástí jeho života. Jinak nebude taková spolupráce působit důvěryhodně a influencer může ztrácet sledující.

Mluvil jsi o přesahu, který je u příspěvků influencerů důležitý. Jak bys ho definoval? Co znamená mít přesah?

Může to být i způsob, jak trochu vybočit z davu. Dejme tomu, že může jít o influencera, který nezveřejňuje jen příspěvky z posilovny, ale současně se přitom věnuje také stravovacím návykům a ještě u toho lidem předává informace, jak správně cvičit, aby se nezranili. 

Jaké jsou podle tebe nejrychleji rostoucí platformy současnosti?

Instagram. Jednoznačně. Mezi mladými je teď hodně populární TikTok. Mezi staršími lidmi a lidmi se zájmem o veřejné dění stále vede Facebook, a pokud jde o YouTube, ten si svou pozici drží v čase stále. Aktuálně ale považuju za nejprogresivněji rostoucí sociální síť Instagram. 

Používáš pro svou práci nějaké speciální aplikace? Které?

Pro Instagram a úpravu fotek používám už dlouho VSCO Cam. Videa stříhám v Adobe Premiere na MacBooku Pro a pro jejich natáčení používám Panasonic Lumix DC-GH5 kameru. 

Jak se vypořádáváš s negativními reakcemi, máš-li vůbec nějaké?

Jasně že mám. Každopádně je podstatné rozlišovat mezi konstruktivní kritikou a obyčejným nenávistným komentářem. Za konstruktivní kritiku považuju to, když mi někdo pod příspěvek slušně napíše, že se mu něco konkrétního nelíbilo a proč se mu to nelíbilo. Pokud mi nicméně někdo napíše směs nadávek, nemám problém tento typ komentářů mazat.

Ale té kritiky zas tolik není a přiznám se, že pokud bych měl například 90 % kritických komentářů, nedokázal bych s tím vůbec fungovat. Naštěstí už se práci influencera věnuju celkem dlouho a mám kolem sebe vybudovanou komunitu lidí, kteří vědí, co ode mě můžou čekat, což potenciální procento kritiky snižuje. 

27. 1. 2020Domácí triky na odstranění zubního kamene, díky kterým docílíte krásných zubů bez kazů

Které své počiny hodnotíš jako nejúspěšnější?

Jsem hodně pyšný na to, že jsme společně se sledujícími byli schopní vybrat 100 000 Kč pro Nadaci Krása pomoci (nadace pomáhající seniorům – pozn. autora). Pojal jsem to jako narozeninovou sbírku a překvapilo mě, jak rychle jsme byli schopní částku vybrat. Obecně za nejúspěšnější považuju právě neziskové projekty. Ty mi i dělají největší radost. 

Věnuješ se práci influencera, jsi občansky aktivní, vystupuješ v médiích, tancuješ ve Stardance a do toho ještě píšeš knihy. Jak to všechno stíháš?

Ačkoliv stále koketuju s myšlenkou, že se vrátím ke studiu, teď se mu nevěnuju, proto mám i víc času. (smích) Rozhodně jsem ale workoholik, potřebuju pořád něco dělat, proto toho i dost stíhám. Sem tam se stane, že si toho naložím skutečně až příliš a pak si za to nadávám, obecně ale stíhám. Pravdou ale je, že hodně projektů mám dlouhodobých – ač se zdá, že toho dělám hodně najednou, vždy si práci rozvrstvím tak, abych stihnul vše. Tudíž teď to může vypadat, že tancuju ve Stardance a vydávám knihu, skutečnost je ale taková, že na knize jsem pracoval od začátku roku a na Stardance se připravuji od července. Což mělo za následek, že jsem během léta vydal jenom tři videa. I když to může působit dojmem, že dělám hromadu věcí, spíš si čas plánuju a prioritizuju. 

Co ty a osobní život? 

Zde bych jen uvedl, že pokud se v mém životě děje něco bouřlivého, kompenzuju to právě tou prací, abych na tu bouřku nemusel moc myslet. 

Tudíž se teď ve tvém životě děje něco bouřlivého?

Dělo. (smích) Teď se opět vracím k nějaké své normě. A moje zkušenost je taková, že jakmile se věci opět ustálí, všechno začne přicházet samo. 

Oukej, pojďme to teď pojmout trochu jako seznamku. Pokud je mezi čtenáři někdo, kdo by tě chtěl pozvat na rande, jak to má udělat? (smích)

No, musím o sobě prozradit, že jsem poměrně komplikovaný člověk. Běžně se neseznamuju prostřednictvím seznamek ani v online světě. Důležité je pro mě seznamování offline, hodně dávám na první osobní dojem. Koukám na spoustu různých aspektů a pravda je taková, že pokud se mě někdo ptá na to, jaké vlastnosti by měl můj partner mít, často na to nedokážu odpovědět. 

Pokud se se mnou někdo chce seznámit, preferuju osobní setkání, nicméně nevylučuju ani napsání zprávy třeba na Instagramu. Oceňuju odvahu. Protože vím, že se ten člověk nebojí, a někdo takový je vždy svým způsobem atraktivní.