Symbolem českých Vánoc je rum "tuzemák". I mezi dárky vede tvrdý alkohol
Prodejci zaznamenali nárůst i oproti minulému roku. Celkově v meziročním srovnání (listopad 2018 až říjen 2019 vs. stejné období před rokem) narostly prodeje tvrdého alkoholu jak v realizovaných tržbách (+3 %), tak i v objemu (+1 %).
Češi začínají řešit kvalitu, ale tuzemské rumy stále vedou
Na celkovém růstu tržeb za tvrdý alkohol má podíl i pozvolný přesun Čechů ke kvalitnějším a dražším lihovinám, což je patrné na růstu kategorií, do kterých patří třtinové rumy, whisky a giny. Nárůst těchto kategorií souvisí zejména s chuťovými preferencemi a zvýšenou kupní silou. I přes to se však na první příčce v Česku drží tuzemské rumy, které tvoří více než pětinu tržeb veškerého tvrdého alkoholu, ačkoliv v posledních letech spíše stagnují.
Podobně jsou na tom i ostatní kategorie v nižších cenových relacích (vodky, likéry, hořké bylinné likéry, vermuty apod.). Prodeje těchto druhů alkoholu jsou stabilní nebo jen mírně rostoucí, zatímco kategorie, jejichž průměrná cena je výrazně vyšší, zaznamenávají dynamický nárůst prodejů.
Před pěti lety dosáhly celkové tržby za tvrdý alkohol 9 miliard korun (Češi nakoupili zhruba 36 milionů litrů tvrdého alkoholu) a v posledním roce je to téměř již 12 miliard korun (zhruba 44 milionů litrů tvrdého alkoholu).
Pečení, dárky, sváteční hostiny a firemní večírky
Nárůst prodeje tvrdého alkoholu je spojený nejen s oslavami svátků, ale také například s pečením, díky kterému první příčce dominuje nákup tuzemáku. Kvalitnější tvrdý alkohol často slouží i jako dárek, který mnoho Čechů nalezne pod vánočním stromečkem, a to nejčastěji v podobě dárkových balení. Ke zvýšenému prodeji tvrdého alkoholu kromě soukromých oslav přispívají i četné firemní večírky. Alkohol je taktéž nejčastějším dárkem mezi obchodními partnery českých firem, kdy se pro tento typ dárku rozhodne více než 60 procent společností. Jakou lahev letos pod stromečkem najdete vy?