Maďarské úřady pokutují Coca-Colu. Důvodem je „morálně škodlivá“ reklama s páry stejného pohlaví

Když v srpnu společnost Coca-Cola v souvislosti s maďarským hudebním festivalem Sziget, jehož hlavním tématem byla Love Revolution, tedy „revoluce lásky“, začala šířit reklamu, na níž byly mj. zachyceny i páry stejného pohlaví, rozhodně netušila, jaký poprask vyvolá. A jak se nyní ukazuje, celá kauza má dohru. Coca-Cola za „nevhodnou propagaci“ bude muset kvůli udání zaplatit pokutu…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: pinknews.co.uk, newsweek.com / 18. 10. 2019

Podle maďarských médií se veřejné protesty, které zemi zaplavily již v létě, překlopily v řádné správní řízení. A společnost Coca-Cola nyní bude údajně muset zaplatit pokutu ve výši 500 000 forintů (necelých 40 000 korun) kvůli porušení maďarských zákonů o reklamě. Podle webu index.hu místní Úřad pro ochranu spotřebitele rozhodl, že reklamy s mottem „Žádný cukr, žádné předsudky“ vůbec neměly být kvůli ochraně dětí a nezletilých zveřejněny. Dle verdiktu pak reklama „narušuje morální vývoj“ a úředníci společnost Coca-Cola viní z porušení zákona, který reklamy, jež „narušují fyzický, duševní, emoční nebo morální vývoj“  výslovně zakazuje. Coca-Cola zatím další kroky zvažuje.

19. 7. 2019Fitness a posilovna nejsou základ kondice. Jak na cvičení mobility, které pomůže při dlouhém sezení v kanceláři či autě?

„V naší reklamní kampani jsme zdůraznili principy, které zastáváme – jedním z nich je i víra v rovnost,“ uvedl již v srpnu mluvčí Coca-Coly v souvislosti s počínajícími protesty, které dokonce vyústily v rozsáhlou petiční akci, která oslovila přes 40 000 lidí. Někteří maďarští politici zároveň otevřeně vyzývali k bojkotu všech výrobků z produkce Coca-Coly. Je zároveň třeba dodat, že společnost tlaku nepodlehla a v kampani pokračovala – po stejnopohlavních párech následovaly vizuály, na kterých byly vyobrazeny lahve Coca-Coly na duhovém pozadí.

Reklamní kampaně, v nichž se objevují stejnopohlavní páry, jsou přitom přinejmenším v západní Evropě docela běžné. Pravou ale je, že konkrétně v Maďarsku se žádná podobná reklama v tak masivním rozsahu ještě neobjevila. Její odpůrci pak tvrdili, že „homosexuální kampaň pronikla na veřejné ulice, kde ji mohly vidět děti“ (což je prizmatem maďarských konzervativců zjevně špatně).

13. 9. 2019JAKUB BLOG: Život po třicítce teprve začíná. Jak si jej naplno užít a těšit se i na čtyřicátiny?

Nenávist a udávání…

Poměrně bizarní je také fakt, že Úřad pro ochranu spotřebitelů se případem začal zabývat na základě udání. Což navíc přiznal a udavači poděkoval. „Vzhledem k rostoucímu společenskému zájmu věnujeme zvláštní pozornost ochraně dětí a nezletilých a také omezování reklam, které jsou pro ně škodlivé. Veřejná oznámení jsou skvělou pomocí při odhalování takových reklam a my za upozornění ještě jednou děkujeme,“ uvedli jeho představitelé.

To je do jisté míry v souladu se stanovisky konzervativní maďarské vlády, která nikdy plně nepřijala LGBT práva a také odmítá jakoukoliv diskusi na toto téma. V roce 2015 pak premiér Viktor Orbán prohlásil, že neheterosexuální lidé jsou v Maďarsku tolerování, ačkoliv vláda s jejich životním stylem nesouhlasí.

Možná by tedy nebylo od věc zamyslet se nad tím, kolik dětí a dospívajících bude reálně duševně poškozeno, když si uvědomí svou homosexualitu a zároveň budou muset čelit takové míře nenávisti a odporu. Škoda, že za tyto dopady (kdy bylo již prokázáno, že v zemích, kde je homosexualita systematicky odmítána, se výrazně více dospívajících potýkajících se s odlišnou sexuální orientací pokouší např. i o sebevraždu) není koho pokutovat…