„Žádný cukr, žádné předsudky“ – Coca Cola v Maďarsku s podporou gayů a leseb tvrdě narazila

Země tzv. V4 jsou sice v některých otázkách za jedno, v jednom však Česká republika významně vyčnívá. Na rozdíl od Slovenska, Polska a Maďarska je minimálně v oblasti práv LGBT lidí výrazně progresivnější. Ačkoliv i v ČR je ještě mnoho, co zlepšovat, homosexualita není považována na nenormální (jako třeba v Polsku) a nějaká ta LGBT-friendly reklama už s nikým ani nehne. V Maďarsku ale způsobila pozdvižení…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: cnn.com, theguardian.com, independent.com / 7. 8. 2019

Revoluce lásky…

Již od dnešního dne se v maďarské Budapešti koná velkolepý hudební festival Sziget. Ten je obecně velmi progresivní a svou propagaci staví na tom, že nabízí „prostředí, kde nikdo nemůže být diskriminován nebo urážen na základě barvy pleti, náboženství nebo sexuální identity,“ jeho letošním hlavním tématem je navíc „Love Revolution“.

Právě toho se rozhodla využít společnost Coca-Cola a na množství veřejných míst (vlaková nádraží, autobusové zastávky) vylepila reklamní plakáty, na nichž jsou vyobrazeny stejnopohlavní páry s Coca-Colou v ruce a s podtitulem „Zero Sugar, Zero Prejudice“ (Žádný cukr, žádné předsudky)...A na předsudky tvrdě narazila. 

30. 6. 2019Průlomová studie: Jistá míra a druhy cvičení vám mohou výrazně uškodit podobně jako nezdravý životní styl

Ačkoliv pozitivní poselství se může zdát být na první pohled jasné, množství Maďarů kampaň rozzuřila doběla. Kromě toho, že již vznikla petice bojující za odstranění plakátů (podepsalo ji již kolem 50 000 lidí), poslanec vládnoucí (již od r. 2010) maďarské konzervativní pravicové strany Fidesz vyzval všechny k bojkotu nápojů dané značky. „Dokud své provokativní plakáty z Maďarska Coca Cola nedostraní, nebudu konzumovat její výrobky. K tomu vyzývám i všechny ostatní,“ napsal Boldog István na Facebooku.

 

Konec homosexuální lobby!

Zatímco Coca-Cola trvá na svém a na kritiku reagovala pouze vyjádřením, že je „dlouhodobým zastáncem LGBT komunity“ a mluvčí společnosti pro CNN uvedl, že „společnost Coca Cola usiluje o rozmanitost, začlenění a rovnost nejen ve svém podnikání, ale i v celé společnosti jako celku, a proto věří, že každý má právo milovat osobu, kterou si vybere,“ mnozí Maďaři mají pocit, že se firma snaží o homosexuální lobby. „Zahajujeme bojkotování Coca-Coly. Prostřednictvím naší petice žádáme o pomoc při odstranění plakátů co nejdříve a omezení homosexuální lobby zaměřené na děti, rodiny a společnost jako celek,“ uvádí autoři protestu.  Dle nich je tato reklama pouze začátkem, budou prý následovat filmy, duhové produkty a homosexuální obsah již nebude možné zastavit…

Ačkoliv Maďarská legislativa umožňuje lidem stejného pohlaví od roku 2009 uzavírat registrované partnerství, nepřiznává jim (ostatně, tak jako u nás), stejná práva jako heterosexuálům žijícím v manželství. Stejnopohlavní manželství pak strana Fidesz v čele se svým předsedou Viktorem Orbánem otevřeně odmítá – a je nejen v otázkách práv LGBT minority, ale také rovnosti žen a mužů v otevřeném sporu s vedoucími představiteli EU. Paradoxní na celé nastalé situaci je také fakt, že průzkumy veřejného mínění naznačují, že stále více Maďarů práva LGBT lidí podporuje. Dle šetření z roku 2017 by dle více jak 60 % obyvatel země měla všem lidem – bez ohledu na jejich sexuální orientaci – přiznat stejná práva.

24. 6. 2019Prožijte léto inspirované Austrálií s kávou Nespresso

Nepřítel: LGBT lidé

I když Boldog pro svůj bojkot získat mnohé stoupence (a jeho výzvy se chytila i některá ultra-pravicová média), strana Fidesz dala nakonec od problému raději ruce pryč s tím, že Maďaři si mohou svobodně zvolit, zda Coca-Colu budou pít, nebo ne. Podle Tamáse Dobmose, maďarského aktivisty, se jedná o pragmatický krok – ačkoliv vláda je homofobní, uvědomuje si, že ve společnosti se LGBT lidem dostává stále většího přijetí. „Celá vládní propaganda je postavena na konfliktu, v tom je ale třeba mít nepřátele. Po EU, migrantech, nevládních organizacích a dokonce i bezdomovcích to nyní mohou být LGBT lidé,“ shrnul aktivista.