Rovnost pohlaví v praxi: škola ve Španělsku začala chlapce učit, jak funguje domácnost. Studují žehlení, praní i vaření

Zatímco o rovnosti žen a mužů mnozí plamenně hovoří, ale v praktické rovině „skutek utek“, jedna ze španělských škol se rozhodla od slov přistoupit k činům. Začala chlapce vyučovat tzv. ekonomiku domácnosti – tedy veškeré činnosti, které s chodem běžné domácnosti souvisí…A díky skvělé odezvě se začínají přidávat také další vzdělávací instituce.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: brightside.me, shareably.net / 30. 7. 2019

„Rovnost se lze učit činy“

…právě tak zní motto školy Colegia Montecastelo v severošpanělském městě Vigo, kde se vedení rozhodlo přistoupit k výuce takových činností, jako je žehlení, šití, vaření nebo i výměna povlečení. Tyto hodiny jsou nabízeny studentům – zejména chlapcům – aby si začali utvářet hodnoty týkající se rovnosti žen a mužů a v praktické rovině narušili stigma, které se k provádění těchto činností pojí. Běžně totiž chod domácnosti spočívá na bedrech žen a muži jsou považování za „živitele rodiny“. Nezřídka si však v případě, kdy se jejich ženy z jakýchkoliv důvodu nemohou o domácnost postarat, naprosto neví rady.

3. 6. 2019Lexus UX: Lexus má ve svých řadách nový luxusní crossover

To, že škola plánuje výuku tzv. domácí ekonomiky – tedy vědy o efektivním, pohodlném a udržitelném fungování domácnosti,  její vedení oznámilo již v roce 2018. Myšlenka vznikla při příležitosti hledání způsobu, jak by škola mohla podporovat principy rovnosti žen a mužů mezi studenty. Zatímco rodiče studentů, kteří byli s plánovanými hodinami „domácích prací“ obeznámeni, je přivítali s nadšením, mezi studenty se zpočátku tento plán s přílišnou radostí nesetkal – zejména v případě takových činností, jako je šití či žehlení. V momentě, kdy se ale žáci jednotlivých hodin zúčastnili, jejich odpor dle slov vyučujících začal postupně mizet – zejména když zjistili, že se skutečně jedná o činnosti, které mohou provádět bez obtíží jak ženy, tak i muži. „Mnozí chlapci poprvé v životě drželi v ruce žehličku, bylo to zábavné a poučné zároveň. My – jako pedagogové – jsme byli odezvou příjemně překvapeni, rodiče dětí jsou také velmi spokojeni,“ dodává Gabriel Bravo, koordinátor vzdělávacího zařízení.

Kromě již zmíněných stereotypně „ženských“ prací se však v hodinách chlapci (příp. i zájemkyně z řad dívek) učí základy truhlařiny, zednických prací a instalatérských a elektrikářských dovedností. Všechny tyto předměty vyučují jak stávající zaměstnanci školy, tak i někteří dobrovolníci z řad rodičů současných studentů.

„Zdálo se nám velmi užitečné začít naše studenty učit plnit všechny tyto úkoly. Když založí rodinu, začnou se do jejího chodu okamžitě zapojovat a vědí, že chod domácnosti je i jejich odpovědností – rozhodně tedy nejde o to, aby jen žena uklízela, umývala nádobí a žehlila. Tyto hodiny jim umožní, aby si všechny zmíněné skutečnosti uvědomili a naučili se všechny domácí práce také zvládat,“ uvedl pro média Bravo.

A faktem je, že hodiny domácích prací nakonec oceňují i sami studenti. „Nejdřív jsem si myslel, že je to celé hloupý vtip. Nakonec mám ale pocit, že mi tyhle hodiny pomohly uvědomit si, kolik práce musí rodiče vynaložit, aby udrželi domácnost v chodu,“ tvrdí jeden ze studentů.

3. 5. 2019Jak vypadá skutečně zdravá stolice? A vážně potřebujete na záchodě dřepět?

Zatímco mnozí si ještě z dob, kdy navštěvovali základní školu, mohou vzpomenout na předměty jako „dílny“ či „domácí práce“, je třeba dodat, že v těchto případech bylo jasně dáno, že chlapci zamíří do dílen a dívky naopak do kuchyňky…V tomto ohledu je tedy aktivita španělské školy nepochybně prospěšná a začlenění podobných předmětů do českých školních osnov by jistě nebylo na škodu. Ostatně – mnohé další španělské vzdělávací instituce již začaly příklad Colegia Montecastelo následovat a svým studentům podobné kurzy každodenních dovedností nabízejí také.