Mistry impulzivních nákupů jsou muži, utratí při nich víc peněz než ženy. Jak se nákupního zlozvyku zbavit?

Nakupování je stereotypně považováno za ženskou kratochvíli. Ovšem nejen ženy jsou živy nákupy. Nákupní horečka totiž dokáže postihnout i muže, a to dokonce natolik, že v pořizování nových věcí předčí i své ženské protějšky. Zapomeňte tedy na ženu – nákupní maniačku a seznamte se s mužem, tvorem nákupním.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: cnbc.com, askmen.com / 9. 7. 2019

Akce, sleva, výprodej

Ačkoliv se to špatně přiznává, většina z nás dnes nenakupuje podle nákupních seznamů či dle toho, co skutečně potřebuje. Hnacím motorem jsou slevy, ale také jednoduše touha po právě spatřené věci. Zatímco někteří by však mohli stereotypně soudit, že impulzivní nakupování je doménou žen, opak je pravdou. Mistry impulzivního nakupování jsou totiž muži. Ti navíc dokáží během náhlého nákupního „záchvatu“ doslova rozfofrovat mnohem vyšší částky než ženy. Přesně to prokázal nedávný průzkum „Invest In You“ realizovaný společnostmi Acorns, CNBC ve spolupráci se SurveyMonkey.

22. 6. 2019Psi se evolučně přizpůsobili soužití s lidmi, výsledkem jsou „smutné psí oči“. Manipulují s námi němé tváře?

Marnotratní muži?

Jak naznačil zmiňovaný průzkum, do kterého se zapojilo téměř 3 000 Američanů ve věku 18 – 65 let, impulsivnímu nakupování občas propadnou obě pohlaví, ovšem jednou věcí je koupit si pro radost ve výprodeji tričko za pár stovek, věcí druhou pak útraty v řádech tisíců. A právě na impulzivní rozhazování tisíců jsou většími specialisty muži, ti se ve 23 % případů přiznali k tomu, že když je postihne nákupní horečka, klidně utratí i několik tisíc (totéž pak uvedlo jen 16 % žen). Ačkoliv průzkum prokázal, že pokud jde o nakupování drobností, zůstávají ve vedení ženy, v momentě nárůstu finanční náročnosti pořizovaného zboží je s přehledem muži předčili. Na rozdíl od žen, které obvykle investují do oblečení, doplňků či kosmetiky si muži nejčastěji dopřávají drahý alkohol, luxusní zboží, ale také nářadí.

„Stereotyp žen jako impulzivních v jejich nákupních rozhodnutích je velmi nepřesný,“ shrnuje pak situaci profesor psychologie Ross Steinman. „Impulzivní nákupy jsou výsledkem charakteristik osobnosti spotřebitelů a také strategického umístění lákavých podnětů v nákupním prostředí,“ dodal. Vedle toho nelze opomíjet ani fakt, že spotřebitelská reklama mnohem časteji působí na mužské touhy než na ty ženské (snad není třeba zdůrazňovat, že ženské tělo dnes „prodává“ prakticky cokoliv), což také může situaci ovlivnit. Jakmile ale překonáme hranici klasických stereotypů, muži nejsou vůči náhlému utrácení rozhodně nijak více imunní než ženy.

26. 8. 2019LUI AW/19

Zatočit se zlozvykem…

Malou radost si člověk samozřejmě občas udělat může. Ovšem v momentě, kdy se impulzivní nakupování promění v nesmyslné výdaje nebo když impulzivní nákupy významně nabourají rozpočet, problém je na spadnutí. A proto bychom se měli zamyslet nad tím, v čem skutečně tkví náš problém. Odborníci se shodují, že impulzivní nákupy obvykle souvisejí s emocemi – jeden nakupuje proto, aby se rozveselil po těžkém dni, jiný proto, že oslavuje třeba povýšení. Bez ohledu na konkrétní důvod (a také pohlaví toho, kdo zrovna roztáčí své finanční prostředky) je však tento „utrácecí“ zlozvyk možné omezit.

Pomoci může např. zápisník, kam si budete psát útratu a sledovat velmi přesně, na co své peníze užíváte. Vedle toho psycholožka Christine Luken doporučuje zaznamenávat si, proč jste si danou věc pořídili a jaký jste z nákupu měli pocit. Další možností, jak impulzivní nakupování omezit, je uvědomit si, jestli si konkrétní věci pořizujete proto, že ji potřebujete, nebo jen proto, že ji prostě chcete. Pak si stanovte pravidlo omezeného nákupu věcí z kategorie „CHCI“. Před nákupem také může pomoci časový odstup. Než si novou věc pořídíte, nechte si den na rozmyšlenou. Tím minimalizujete uskutečnění nákupů věcí, které vlastně ani nechcete, jen jste po nich náhle zatoužili.

A teď vzhůru do nákupního centra, období výprodejů je tu...