„Blogeři a influenceři jsou nedůvěryhodní a jejich rady vás mohou i zabít,“ tvrdí nová studie

Doba internetová se vyznačuje vysokou mírou informačního zahlcení. Bohužel některé z „informací“ prezentované rozličnými blogery či přímo influencery mohou důvěřivcům zadělat na pořádné problémy, a dokonce je ohrozit i na zdraví.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: helath.com, menshealth.com / 3. 7. 2019

Sociální sítě daly vzniknout novému fenoménu – samozvaným „odborníkům“, kteří se pasovali do role rádců. Jejich vliv přitom nelze přehlížet – blogeři nezřídka testují kosmetické přípravky, zkoušejí rozličně druhy diet či hubnutí. Jednoduše řečeno, prakticky na každý „problém“ lze dnes online naleznout nespočet zaručených řešení. Jenže jak naznačují výsledky studie, která se na tento fenomén zaměřila, „experti“ ze sociálních sítí si většinou vůbec nezaslouží důvěru svých sledujících. A nejen to. 

12. 6. 2019Ženy vyhlásily válku vysokým podpatkům – přichází hnutí #KuToo

Bloguji, tedy jsem

Fenomén blogů zasáhl v poslední dekádě prakticky celý svět. Odborníci z univerzity v Glasgow se tak rozhodli důkladně analyzovat nejoblíbenější britské blogy s cílem zjistit, nakolik jsou jimi prezentované „dobré rady“ skutečně dobré…A výsledky jsou rozhodně znepokojující. Zejména pokud se člověk snaží hledat na blozích tipy pro zdravý životní styl a hubnutí, měl by se držet na pozoru.

Kolik z každých deseti blogerů poskytovalo ve svých textech a videích skutečně bezpečné a užitečné pokyny k hubnutí a správné výživě? Šest? Čtyři? Dva? Ani omylem. Pouze jeden…

Odborníci věnovali všem blogerům stejnou pozornost v několika stěžejních kategoriích – první byla transparentnost, druhá důvěryhodnost, následovala nutriční prospěšnost (resp. posouzení, zda předávané rady jedince v praxi nepoškodí) a také odborný kontext, tedy zhodnocení celku v perspektivě podložených dat. Jak provedená analýza odhalila, drtivá většina blogerů a influencerů vůbec nedisponovala dostatečným vzděláním a odbornými kompetencemi. Rady a doporučení z jejich úst nejenže byly nerelevantní, ale navíc by v praktické rovině mohly člověku i fatálně ublížit (a to se ani blíže nezmiňujeme o celebritách, které z titulu vlastní hvězdnosti nezřídka vystupují jako specialisté prakticky na cokoliv, např. Gwyneth Paltrow je toho důkazem).

Bloguji, tedy vydělávám

„Influenceři jsou placeni za to, že využívají své profily k propagaci značek, produktů nebo určitých myšlenek a přesvědčení. To vše je v pořádku, pokud je ovšem obsah, který vytvářejí, a názory, které sdílejí, legitimní a založený na faktech a odpovídající informovanosti,“ konstatuje Katie Andrews, která sama provozuje wellness centrum. „To, že disponujete kanálem k šíření informací, ještě neznamená, že jste kvalifikovaný odborník. To, že jíte jídlo, z vás nutričního terapeuta nedělá úplně stejně, jako z vás návštěva posilovny neudělá fitness trenéra,“ dodává.

A faktem je, že mnohá jídla, která blogeři doporučovali za účelem hubnutí či udržení správné kondice, po odborné analýze vykázala značné nedostatky. Pokrmy nebyly nutričně vyvážené a selhávaly buď co do obsahu kalorií, sacharidů, bílkovin, tuků, vlákniny, cukrů, nebo rovnou ve více oblastech zároveň.

5. 8. 2019Polský masový coming out: „Jsem LGBT“, hlásí na sociálních sítích Poláci a staví se proti otevřené homofobii

Nablýskaný Instagram plný nablýskaných lidí

Ačkoliv zmiňovaný výzkum byl realizován na poměrně malém vzorku, minimálně poukázal na problém mnohem větších rozměrů. Pokud totiž influenceři, které sledujete na Instagramu či i jiných sociálních sítích (či blozích) vypadají fantasticky, ale poskytují svým fanouškům nesmyslné a někdy až škodlivé rady, jak je možné jim věřit, že se svými radami také sami řídí?

Základním pravidlem pro každého z nás by tedy mělo být známé heslo: „důvěřuj, ale prověřuj“. Google je v dnešní době mocný a užívat jej dnes obratně dokáže i dítě. Proto autoři výzkumu doporučují všem, aby si dříve, než propadnou nové dietě, cvičení či jakémukoliv trendu, který blogeři doporučují, ověřili jejich důvěryhodnost. Zjistit, zda mají adekvátní  vzdělání či odpovídající praxi v daném oboru, dnes již skutečně není problém.

Samozřejmě nelze plošně říci, že všichni blogeři a influenceři se svým followerům snaží vnutit určitý světonázor jen kvůli penězům, na druhou stranu ani neznalost prostě a jednoduše neomlouvá. Stačí si vzpomenout na nedávnou kauzu české šéfkuchařky Kamu, která se dostala pod palbu kritiky kvůli doporučení bizarního detoxu v podobě sedmidenního pití kokosové vody…