Trend: „střízlivé bary“, kde nepodávají alkohol. Zejména mileniálové bujarým večírkům fandí stále méně

Ačkoliv by se mohlo zdát, že bar bez alkoholu je úplný protimluv, faktem je, že se jedná o aktuální trend, který čím dál více získává na popularitě...

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: bbc.co.uk, health.com / 27. 5. 2019

I když bar bez alkoholu se může zdát podobně nepatřičný jako třeba pekárna, kde neprodávají chleba, především v zahraničí se tomuto konceptu dostává stále více pozornosti. Zejména v metropolích, jako jsou Londýn a New York, kde lidé nezřídka chodí do baru proto, aby unikli ze stísněných prostor vlastních bytů, se střízlivé bary stávají novou možností, kde trávit čas. „Čím více jsem mluvil s lidmi, ať už s těmi, co alkohol pijí, nebo s abstinenty, tím více jsem měl pocit, že by podobný prostor bez alkoholu ocenili,“ tvrdí Sam Thonis, jeden ze spoluvlastníků „střízlivého baru“ v New Yorku.

Nejedná se přitom o objevný koncept. Bary, kde se nepodává alkohol, se např. ve Velké Británii objevily již na konci 19. století, a to v souvislosti s hnutím obhajujícím hodnoty abstinence. Např. Fitzpatrick´s Temperance Bar, který byl založen severně od Manchesteru v roce 1890, dodnes vyrábí vlastní kořenové pivo a k přípravě nealko-nápojů užívá pampelišky a lopuchy...

26. 4. 2019Přestaňte plýtvat jídlem! Třetina potravin končí na smetišti, hodnotu mají jako HDP Švýcarska!

„Tak trošku“ nealkoholický bar

Přestože střízlivé bary se minimálně svým nabídkovým konceptem od barů tradičních odlišují, jako klasické bary vypadají a také mají srovnatelné otevírací hodiny. Ačkoliv na alkohol tu můžete zapomenout, menu nabízí např. nealkoholická piva. A ač by se mohlo zdát, že jsou střízlivé bary jen výstřelkem, opak je pravdou. De facto se zvedá globální vlna zájmu o podobné podniky, které cílí na lidi, již se chtějí bavit, potkávat s ostatními v klasickém barovém prostředí, ale nepít u toho.

Přitom však o úplné abstinenci stejně není řeč. Do barů, kde se nepodává alkohol, tak mohou přijít lidé, kteří předtím popíjeli jinde, samozřejmě také nikdo nikomu nebrání, aby se za alkoholovým povyražením vydal po posezení v baru pro střízlivé. Jednoduše se jedná o další alternativu, kam se jít bavit. Jak doplňuje Lorelei Bandrovschi, která zavedla v baru „střízlivé dny“, chtěla lidem, co se nechtějí cítit hloupě, když si jako jediní z party objednají večer sodu, dát možnost, kde posedět a pobavit se. „Myslím, že barová kultura – od samotné nabídky až po zaměstnance – má tendenci označovat nepití alkoholu jako typické pro outsidery,“ tvrdí. A dodává, že pití alkoholu ve společnosti se do jisté míry stalo povinností, nikoliv volbou, jak by to správně mělo být.

Alkohol na ústupu?

Ačkoliv konzumace alkoholu jako „volba“ jistě není zcela běžná, minimálně statistická data naznačují, že mladí lidé již nepijí alkohol tolik jako generace předchozí. Miléniálové obecně více přemýšlejí o tom, při jakých příležitostech a v jaké míře alkohol pijí. Více jak polovina Američanů se pak v posledním roce aktivně snažila svůj příjem alkoholu snížit. O klesajícím zájmu o alkohol nasvědčuje dokonce i pokles zájmu o standardní pivo, na který výrobci plošně reagují rozličnými nealkoholickými či ochucenými variantami.

Na frak pak dostává i klasické párování alkoholických nápojů s pokrmy v luxusních restauracích. Ty již také na tyto trendy začínají reagovat, vznikl tak např. koncept párování jídel s nápoji nealkoholickými. „Množství hostů projevilo zájem o nealkoholické nápoje, ale nechtěli pít jen vodu,“ tvrdí Chelsea Carrier, která se na jeho vzniku podílela.

Cílem pak je, aby i lidé, kteří se nerozhodnou objednat si k jídlu lahev vína za několik tisíc, měli s nealkoholickým nápojem podobný pocit luxusu či zážitku. I proto jsou nezřídka např. nealkoholické koktejly skutečně vrcholným uměním a vznikají z těch nejexkluzivnějších surovin, např. medu Melipona, který produkují malé včelky v Mexiku a kilo přijde na 2500 Kč. „Podávat jen sodu nestačí, když vyrábíme nealkoholické nápoje, chceme, aby byly něčím výjimečným, co člověk jinde nedostane,“ upřesňuje Bobby Murphy, který je jedním z tvůrců exkluzivního nealko nápojového menu jednoho newyorského baru.

17. 5. 2019FOTO: Někdejší zámek Gianniho Versaceho proměněn v luxusní hotel. Jak to vypadá na místě, kde návrhář hostil Madonnu či princeznu Dianu?

Střízlivé bary jako budoucí standard

Je samozřejmě otázkou, nakolik se aktuální trend skutečně dokáže na trhu uchytit. To ovšem ukáže až čas. Některé bary postavené na konceptu nepodávání alkoholu zkrachovaly, jiným se výtečně daří. Nepochybné je také to, že zájem dospělé populace o nealkoholické nápoje roste a dle odhadů lze spíše předkládat, že bude mít stoupající tendenci, než aby klesl. I to provozovatelům nealko-barů jistě hraje do karet. Spíše tedy záleží na tom, nakolik originálně daný koncept uchopí a zda dokáží zákazníkům nabídnout skutečně atraktivní nealko-alternativy.