Nejslavnější slogan Nike pochází od masového vraha. Zajímá vás, co vlastně nosíte na tričku?

Nejslavnější slogan Nike pochází od masového vraha. Zajímá vás, co vlastně nosíte na tričku?

Pozadí některých reklamních nápadů je opravdu bizarní. A až zjistíte, jak vznikl legendární slogan Nike „Just do it“, možná se orosíte více než při běhání v produktech této značky.
Nikol Šubrtová Nikol Šubrtová Autor
26. 5. 2019

Zákulisí vzniku některých reklam musí být opravdu zajímavé. Každá žena, která kdy menstruovala, musí užasnout třeba nad tím, že ženy, když to dostanou a je jim na umření, chtějí nejvíce ze všeho vyrazit na party nebo zahradní slavnost celé v bílém. Minimálně tak totiž danou situaci zachycuje reklama. Ženy v ní si navíc sedají na všechno, co má dost světlý a savý povrch, a rejdí prostě nejvíc ze všech. Snad aby ujistily v tom úžasném skálopevném pocitu, že tenhle tampon v podstatě neupustí ani kapku, byť by jej člověk vyjmul a roztočil nad hlavou...

<Path> Představy o „ideálním“ pozadí se mezi muži a ženami značně liší. I muži však mají svou „zadkovou typologii“Zdroj:

Dnes jsou také nesmírně populární různé motivační citáty, memy a videa. Zážitkem podle nich je ranní cesta do práce, běhání po pláži s padákem nebo zastřihávání živého plotu, u něhož se prakticky každý spojí se svou vnitřní podstatou a získá vyhraněný charakter, pokud tedy použije nůžky od správné značky.

JUST DO IT

Dobu v tomto smyslu předběhl americký sportovní gigant Nike. Značka poprvé v roce 1988 ve své televizní reklamě s osmdesátiletým běžcem použila slogan Just do it, který zlidověl a firma jej v reklamách i na svých produktech používá dodnes.

Přeložit jej můžeme jako „prostě to udělej“ nebo třeba „jen to udělejte“. Slogan je jednoduchý, vhodný pro všechny životní příležitosti. Někdy prostě stačí jen moc nebádat a odhodlat se. Slogan je také velmi dobře spojitelný s produkty značky, když si například představíme, že se nám sice nechce jít běhat, ale navlékneme si prostě jen jejich boty, prostě se do toho pustíme a pak se po běhu budeme cítit mnohem lépe. Tato hláška se prostě hodně povedla a dodnes je považována za jeden z nejlepších reklamních sloganů všech dob.

<Path> Zámek v Osečanech Matěje Stropnického a Daniela Krejčíka se postupně proměňuje v netradiční bydlení. S LUI můžete nahlédnout dovnitřZdroj: JW, Matěj Stropnický a Dan Krejčík; Foto: Lucie Desmond

No tak už mě popravte… nebo si taky jděte jen zaběhat

S touto opravdu zlatou větou, která vydělala neuvěřitelné peníze, přišel reklamní mág značky Dan Wieden. Když se ho ale později novináři ptali, jak na tento skvělý nápad přišel, dostali odpověď, která je dost překvapila.

Wieden totiž uvedl, že si tento slogan tak nějak vypůjčil od masového vraha jménem Gary Gilmore. Ten byl pro loupeže a dvě vraždy odsouzen k trestu smrti. Gilmore si měl vybrat mezi zastřelením a oběšením. Pro některé překvapivě si vybral zastřelení popravčí četou.

Povzbudivá hláška je vlastně původně poslední větou před smrtí

Než měl být rozsudek v roce 1977 vykonán, byl údajně Gilmore tázán, zda chce pronést nějaká poslední slova. Tehdy měl právě místo filosofických úvah, fňukání či nenávistných výlevů lakonicky prohlásit: „Let's do it“, tedy něco ve smyslu „pojďme na to“ či „udělejme to“.

O dekádu později, když se firma Nike snažila předstihnout Reebok v té době dominující trhu se sportovními botami, si Wieden na toto vzpomněl a přetvořil vězňův výrok v geniální hlášku.

„Chtěl jsem vymyslet něco univerzálního, aby se s tím dokázal ztotožnit každý od ženy, která právě začala s pravidelnou chůzí, aby se dostala trochu do formy, až po špičkové atlety… on (Gilmore) tehdy řekl: ,udělejme to ‘, a to se mi tolik nelíbilo, a tak jsem to změnil na  ,prostě to udělej‘,“ vysvětlil pozadí vzniku sloganu sám Wieden pro magazín Dezeen.

 

Zdroj: FOTO: Shutterstock, Dezeen, Instagram

Populární
články

E-Shop