ROZHOVOR: Konopný byznysmen Jiří Stabla: „Nemá smysl držet konopí pod zámkem, může zlepšit život nás všech“

Vybudoval jednu z největších firem, která se zabývá zpracováním konopí, ale taktéž známé konopné lékárny. V současné době pracuje na dalších novinkách a výrobcích z konopí. Nejen v Čechách, ale i v zahraničí je Jiří Stabla známou postavou konopného byznysu. Jak se mu podařilo dosáhnout takového úspěchu a kam si myslí, že bude v budoucnu obchod s konopím směřovat?

Autor: Jan Witek / Zdroj: Jiří Stabla / 13. 3. 2019

Jiří, kdy jste se poprvé rozhodl, že se budete zabývat obchodu s konopím?

Je to už jedenáct let, bylo to tehdy ještě neprozkoumané téma, které se všichni báli medializovat. Zakousl jsem se do příběhu o konopí s jednou mladou dívkou a začali jsme měnit dějiny kanabisu u nás.

Již před jedenácti lety jste věděl, že na obchodu s konopím budete chtít postavit podnikání?

Ze začátku to byznys ani neměl být, jednalo se čistě o pomoc nemocným lidem, pro které jsme měli spoustu zajímavých receptů a zároveň, v případě potřeby, pár konopných produktů k prodeji.

Slyšel jsem, že začátky nebyly úplně jednoduché...

To máte pravdu. Postupně jsme z firmy, která vyráběla konopné výrobky, jež jsme nabízeli našim klientům, začali cítit, že nás využívá, a místo aby nám pomáhala, tak nám její noví zmocněnci nastavovali nesmyslné limity, co vše musíme plnit. Bylo nám z toho zle. V ten moment jsme se rozhodli od značky, která měla v logu zelený kříž, odstoupit, protože neuměla ohodnotit naši práci a vyslyšet přání zákazníků.

Poté jste tedy pokračovali sami za sebe?

Když jsem začal s mou marketingovou strategií, tak firma, u které jsem začal svou cestu s konopným byznysem, vydělávala pár desítek tisíc korun měsíčně a byla před krachem. Po mém nástupu se zisky zvedly na miliony ročně a v podstatě jsem tu značku korporátně i obchodně vybudoval a dostal ji do povědomí. Musím však zmínit, že i značka se zeleným křížkem dnes žije (jako mnoho konopných značek, kterým jsem vdechl život) z mých startupů. Nás však tehdy mrzelo, že si nás neváží a hlavně, že si neváží dvou mladých lidí, kteří se tehdy všeho vzdali.

Jak všeho vzdali?

Doslova jsme zapomněli na běžný život a žili jen pro konopí. Když jsme ale zjistili, že nás firma de facto zneužívá, zrodila se myšlenka vytvořit svou vlastní značku a postupně začít krok za krokem vyrábět ještě kvalitnější produkty, navíc s vidinou, že budeme dokonale znát obsah. Např. jedna mastička, kterou jsme tehdy navrhli pro nemocné lidi, po pár letech už slušně vydělávala. Hřál nás pocit radosti a vize velké budoucnosti. Vzpomínám si na první velké objednávky v hodnotě dvaceti milionů korun a další podobné, byl jsem tehdy ještě mladý kluk. Byl to pro nás pocit k nezaplacení. Byli jsme dvojice, která tu cestu osvěty plnou nenávisti a odmítání podnikla, prošla a nikdy z ní nesešla.

Od té doby jste byl označován za odborníka na konopí?

Dá se to tak říct. Když mě začala média před osmi lety brát jako konopného odborníka a někoho, kdo má hlavní slovo v problematice konopí, věděl jsem, že mým životním byznysem, který budu ovládat na jedna, je ten konopný. Razím také jeden důležitý princip, než něco vyrobím, musím znát nejdříve pacienta a zákazníka. Ačkoliv to zní pro některé divně, tak i v byznysu stále myslím především na lidi. Kdyby se lidé zamysleli, proč třeba neprodávám vysoká procenta CBD (CBD = kanabidiol – látka obsažená v konopí, která má velmi prospěšné léčebné účinky, pozn. red.) v době, kdy bych na tom mohl extrémně zbohatnout, tak zjistí, kam směřuju a jak to cítím.

Nicméně v původní značce již nefigurujete...

Značka, kterou jsme založili a o které se nyní bavíme, už také není součástí mého života. Noví partneři, které jsme pozvali k velkému pokladu a stolu, nabyli majoritu a neakceptovali naši filosofii. Když jsem viděl, jak moc chtějí převzít celé dění, nesnesl jsem dále se na to dívat. Od podpisu smluv se začali chovat úplně jinak. Opustili jsme s Hankou (dívka, se kterou J.S. založil konopný byznys, pozn. red.) naše dítě a největší lásku v životě, i my se nakonec rozpadli jako pár. Nyní mou filosofii přenášejí nové děti, značka Hempin a CBD Spray, které budou ve světě i u nás hlavní konopnou péčí, zase to vidím, cítím a vím to.

Jaká byla ve vašich podnikatelských začátcích legislativa v Česku, co se konopí týče? Měl jste s něčím problémy?

Česká legislativa je v podstatě v pohodě. Snažíme se s ní být v souladu a dbáme na vše, co se po nás chce. Věřím, že až se přestaneme předhánět v tom, kdo je větší konopný guru, tak to bude jednodušší. Myslím si, že je nesmysl držet rostlinu pod zámkem, navíc když jde o rostlinu, která může lidem přinést zdraví, obživu a radost. Může taky výrazně zlepšit kvalitu života celého národa, protože konopí přinese i mnoho peněz do státního rozpočtu. Je třeba vážně se zamyslet a na chvíli s pokorou projednat užití této tisíce let lidmi používané rostliny a hlavně ji nezakazovat pacientům, to je totiž proti všem morálním zásadám spravedlivého světa.

Konopný byznysmen Jiří Stabla

S tím jednoznačně souhlasím, ale vy jste opravdu na žádný problém se zákonem nenarazil?

Od prvního dne až dodnes nás úředníci samozřejmě stále šikanují. Je však pravda, že si někteří už uvědomili, co tady vlastně děláme a že nejsme zlí lidé. I když mi připadá, že televizní kampaně a kampaně místních médií jsou proti konopí zaujaté, chceme to změnit. Je třeba vydržet a věřit, že úředníci dostanou rozum. Je nejvyšší čas.

Jinde ve světě se tato situace již začíná měnit k lepšímu?

Ve světě se situace již proměňuje, příkladem je Kanada. Osobně se přiznám, že jsem měl čest hovořit s hlavními osobnostmi oboru zdravotnictví a máme zde obrovské mezery ve vzdělání samotných autorit, které za vším tím “komiksem o nebezpečném konopí“ stojí. Nemůžete chtít, ať to pochopí, oni to nemohou pochopit, nejsou totiž kapacity ve svém odvětví, mnoho funkcí se dědí a pro mnohé je endocannabinoidní systém opravdu těžké téma. Toto téma potřebuje zapojit mozek a rozum, nestačí pouze kalkulačka.

Mohl jste již v pořátcích vašeho podnikání pěstovat konopí v ČR, nebo vše muselo probíhat v zahraničí?

Pěstovali jsme v ČR, ale i v zahraničí. Bylo to mnoho zemí. Musím pochválit ty, co pro nás tehdy vykonávali skvělou práci a vždy dodrželi slovo. Byli to třeba Chorvaté a následně Itálové. Dokonce je o nás známo, že jsme tehdy dostali snad největší zakázku, která mohla být v konopném světě zadána, a to osetí tisíce hektarů konvenčního konopí pro CBD, které mělo být exportováno do celého světa a hlavně USA. Makalo se a tvrdě doplácelo na smlouvy zadavatelů v novém segmentu, kterému jsme nastavili celosvětovou cenu CBD, ano byli jsme to my. Udělali jsme tehdy největší čin pro obnovitelný zdroj zvaný konopí, o kterém se hovořilo na celé planetě.

A co výroba konopných produktů? Ta byla v ČR možná?

Ne úplně všechno, ale většina našich produktů byla vyráběna v Česku. Dnes už nám česká výroba nabídla, co mohla. Její možnosti jsou omezené (nejedná se o pole technické, ale brzdy na poli vývojovém). Kdysi jsme s farmaceuty konzultovali hodiny, co bude nejlepší pro značku apod. Dnes už nás často přehazují mezi své spolupracovníky, zdržují a myslí si, že nás jako zadavatele mohou držet v pozici rukojmích a že budeme skákat, jak pískají. Takže dnes, místo abychom je prosili, stále hledáme nové výrobce a partnery, kteří vědí, že se s námi dostanou do miliardového byznysu.

Takže v podnikání v konopném byznysu jsou Češi trochu pozadu?

Určitě by to mohlo být lepší. Je pravda, že když jsem v roce 2014 vyhrál na prestižní trade show Natur and Organic v Londýně druhé místo za nejlepší přírodní novinku světa, mnoho českých výrobců to naštvalo. Škoda, mohli se také účastnit této trade show a stát na stupních nominovaných a pak i vítězů. Neplánovali jsme, že vyhrajeme stříbrnou medaili v tak prestižní soutěži. Kdekoliv na světě tuto skutečnost řeknete, tak lidé vědí, že jste jejich člověk. Chtějí prodávat a mají rádi progres a výzvy. Farmaceuti v zahraničí chtějí až nenormálně rychle růst, a to mě baví.

Jak dlouho trvalo Čechům, než si konopné výrobky oblíbili?

Podotknul bych, že to byla z naší strany obrovská a bolestivá cesta, než se tak stalo. Stáli jsme s Hankou (bývalá přítelkyně, společně budovali konopný byznys, viz výše, pozn. red.) ve vestibulu metra se stánkem, pořádali jsme první farmářské trhy a konference v Lékařském domě, rozdali statisíce letáků v centru Prahy a vytvořili síť lidí, která naše jméno vyvážela do světa a do všech koutů naší země. Oblíbil si nás dav, který chtěl vědět, co vše se dá z konopí udělat, a my inovovali, přicházeli s novými nápady a stali se tak nejkomplexnější dostupnou konopnou péčí na světě. Lidé nám fandili jako sportovcům. Dnes, když vidím, kam má namířeno značka Hempin, cítím, že to bude mnohem dále, než jsem okusil kdy dříve.

28. 3. 2019ROZHOVOR: Influencer David Pártl: „Mým snem je díky Instagramu cestovat a tím si i vydělávat“

Kdy jste začal expandovat do zahraničí? Nebyla tamní konkurence moc tvrdá?

Ze začátku to bylo Polsko a Slovensko, pak se přidalo Německo, Rakousko, UK, Hong Kong a USA. Dnes netuším, kde všude je má práce k dostání, protože jsem přestal bývalou značku úplně sledovat, nebaví mě jejich nová cesta. Musím se přiznat, že konkurence vždy respektovala spíše mě jako osobu a zároveň značku, která určovala trend. I dnes mi všichni volají a jsem jejich zdroj informací o konopí. Když jste první, tak vás všichni respektují, a tak je to v zahraničí vždy jednodušší než u nás.

Máte nějaké srovnání, který výrobek mají nejraději v Česku a který v zahraničí?

V Česku se asi nejvíce prodává konopná mast s plným extraktem cannabinoidů. Nyní je asi nejoblíbenější Hempin univerzální konopná mast, je to nejžádanější produkt v konopných lékárnách. Dále pak konopné semínko loupané a CBD kapátko s full spektrem cannabinoidů. Ten má mnoho referencí u epileptiků a v podstatě jsem byl první, kdo ho začal prodávat. Mám radost, že jsme byli první, a lidé se hned setkali s kvalitou. Jsem přesvědčený, že nejlepší kvalita je zachována v produktech Hempin a CBD SPRAY, takže mám stále dobré spaní.

Jak se díváte na současnou legislativu? Dnes je konopí pro léčebné účely dost diskutované téma.

Pořád si říkám, kdo by tu byl místo mě, kdybych tehdy neukázal svou tvář a osobní odhodlání jít proti všem nadnárodním korporacím, politikům, vládám, antiwebům a tomu hnusnému balastu, kterému jsem čelil, když jsem vcházel do médií s pravdou o konopí. Dnes si už každý uvědomil, že se může nechat zvěčnit u nástupu konopí, a vidíme, jak si někteří naši politici dělají pěknou půdu a vyzdvihují konopí k oblakům. To, že je konopí diskutované téma, je zásluha mladých a kreativních aktivistů, kteří nutí společnost, aby se domáhala svých práv, a vidíte, že nedávné zprávy ukazují, že např. pacientka s roztroušenou sklerózou bude mít konopí proplaceno pojišťovnou.

Jste nějak připraven svůj byznys v souvislosti s novou legislativou posunout?

Mám určitě mnoho investorů ze světa, kteří by se mě rádi jako nástroje zmocnili. Takže nabídek, ať jdu do byznysu s léčebným konopím, je moc, přicházejí vlastně denně. Lidé chtějí servis, poradenství, a to vše mám stále nejsilněji vybudováno v sítích konopných lékáren, které začnou od září 2019 rapidně narůstat. Tím, že od samého začátku světoví lídři obchodu monitorují, co vše si dovoluji a co vše mi bude dovoleno, tak vědí, že se mnou mají určitou jistotu dravosti a hlavně odbornosti a rozhledu na několik let dopředu. Jen čekám, kdy mi zazvoní telefon a nějaký normální investor a člověk z vyšších sfér mi řekne “Jirko, jdeme pracovat.“

Takže jste na budoucnost připraven?

Konopné lékárny mají opravdu ten největší potenciál budoucího růstu. Když jsme začínali, tak jsem slíbil, že konopí bude mít velký potenciál a splnilo se to.  Teď už jen vybrat dobré partnery, protože můj bývalý cit s partnery se mi neosvědčil a spálil jsem se nejhůře v životě, mám strach si někoho pustit k sobě. Je to hrozný pocit, když máte pomáhat nikoliv jen lidem, ale lidstvu. Nyní je nejlepší doba v dějinách, která říká: „pojďte pracovat s konopím.“