
Myslíte si, že nazí jste pro druhé atraktivní? Omyl! Přitažlivé z vás dělá něco úplně jiného...
Že sex prodává, to se tak nějak ví. Ovšem snaha lidí z marketingové branže zapojit jej skoro do všeho je až pozoruhodná, a tak se člověk kolikrát diví, že sex neprodává i v trafice. Takže klidně na billboardu vidíte hromadu pneumatik, které vás má reklama přimět koupit, a vedle toho je zcela beze smyslu a souvislosti vyobrazena mladá žena pouze v podprsence. Jestli to má evokovat, že s novými gumami svedete nějakou dívčinu před maturitou, nebo že bychom měli měnit pneumatiky jen ve spoďárech, protože to tak jde prostě lépe, to těžko říci. Každopádně to, že ženy jsou v reklamách a mnohde jinde prezentovány pouze jako sexuální objekty, což podporuje neúctu k nim a mnoho dalších negativních jevů, je terčem široké kritiky. Vědci se tedy začali zabývat tím, co z nás vlastně v očích druhých udělá pouhý sexuální objekt. A výsledek byl celkem překvapivý.
Vnímání někoho pouze jako „sexuální věci“ totiž vůbec není podmíněno nahotou, jak by si člověk mohl myslet. Alespoň to ukázala studie publikovaná v Bulletinu personální a sociální psychologie, za kterou stojí převážně akademici ze Svobodné univerzity v Bruselu.
Tím, co z nás v očích jiného člověka udělá jen jakýsi soubor částí, a dotyčný nás pak přestane vnímat jako lidskou bytost, není nahá kůže, nýbrž až nějaká sexuálně vyzývavá póza.
Pozorovaným osobám byli při výzkumu ukazováni na fotkách muži a ženy s rozmazanými obličeji. Zobrazení lidé na sobě měli buď černé kalhoty a trička, či naopak pouze černé plavky připomínající spodní prádlo.
Ačkoli lidé vykazovali při pohledu na méně oblečené postavy větší vzrušení, stále nevnímali ony modely o nic méně coby lidi. K tomu, že zúčastnění začali druhé vnímat pouze jako sexuální objekty, došlo až tehdy, kdy jim byly předloženy obrázky lidí ve vyzývavé póze s rukou blízko rozkroku a druhou rukou za hlavou.