Andy Warhol: Muž, který proměnil polévku v umění, celebritu v obraz a sám sebe v ikonu
Andrew Warhola se narodil roku 1928 v Pittsburghu (Pensylvánie, USA) rodičům rusínského původu — slovanské etnické skupiny pocházející z východní Evropy. Vyrůstal v době, kdy svět čelil hospodářské krizi, válce i následnému rozdělení na Východ a Západ. Na konci 40. let, kdy skončila 2. světová válka a začínala studená válka, studoval užité umění na Carnegie Institute of Technology.
Veden přesvědčením, že „úspěch znamená práci v New Yorku“, se v roce 1949 přestěhoval do tehdy pulzující metropole. Usadil se ve čtvrti East Village, změnil si jméno na Andy Warhol a nastartoval kariéru reklamního ilustrátora.
Vogue, Harper’s Bazaar a lekce reklamy
Brzy měl stabilní přísun zakázek – jeho kresby se objevovaly v časopisech jako Vogue či Harper’s Bazaar, navrhoval obaly desek, reklamy na obuv i výlohy obchodních domů. Díky intenzivnímu pracovnímu tempu rychle pronikl do zákulisí komerční grafiky a pochopil, jak reklama funguje.
Tyto zkušenosti se staly základem jeho budoucí tvorby: Warhol totiž nikdy nepřestal vidět umění a komerci jako spojené nádoby. Do konce 50. let si vybudoval renomé, které mu zajistilo finanční zázemí a svobodu věnovat se i vlastní tvorbě. Toužil po uznání na galerijní scéně, ale narazil na limity tehdejší newyorské scény, ovládané abstraktním expresionismem a zároveň poznamenané homofobií. Proto v roce 1962 radikálně změnil svůj přístup – vytvořil první sítotisk na plátně.
Pop-art a triumf sítotisku
Technika sítotisku, převzatá z průmyslového prostředí, se stala jeho poznávacím znamením. Umožňovala rychlou a levnou multiplikaci obrazů, což Warholovi otevřelo cestu k masové produkci děl i k jejich snadnému prodeji. Prodeje sítotisků pak financovaly další aktivity společnosti Warhol Enterprises: filmovou a hudební produkci, televizní pořady i magazín Interview.
Od 60. let Warhol a jeho tým z The Factory přetvářeli produkty konzumní kultury i hvězdy titulních stránek v umělecké ikony. Konzervy Campbell’s Soup, portréty Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor nebo sportovců a drag queen – všechny tyto motivy ztratily původní kontext a získaly novou hodnotu jako současné umění. Warhol tak smazal hranice mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním a nastavil pravidla, která inspirují dodnes.
Persona jako umělecké dílo
Warhol ovšem netvořil jen obrazy – vytvářel i sebe. Jeho platinová paruka, tmavé brýle a chladná póza z něj udělaly značku, kterou média i veřejnost milovala. V autoportrétech, polaroidech či fotografiích „in drag“ testoval, jak snadno se dá tvář proměnit v masku. Sebeprezentace se pro něj stala největším dílem – předběhl tím dobu, v níž dnes každý z nás kurátoruje svůj obraz na sociálních sítích.
Obraz jako zrcadlo identity
Portrétování bylo Warholovou celoživotní posedlostí. Od raných perokreseb mladých mužů až po monumentální autoportréty z 80. let se k tématu identity a opakování vracel znovu a znovu. Multiplikace tváří, barevné variace a mechanické opakování odrážely proměnu individuality v produkt – ať už šlo o celebrity, sportovce nebo samotného Warhola.
Smrt a odkaz
Andy Warhol zemřel v roce 1987 po komplikacích při operaci žlučníku. Zanechal po sobě nesmírně rozmanité dílo, které zahrnuje malbu, fotografii, film, sochařství i práci s médii. A především zásadně proměnil naše chápání umění, jeho komercializace a vztahu k běžnému životu.
Výstava v Tokiu: Warhol aktuální víc než kdy dřív
Od 2. října 2025 do 15. února 2026 bude mít veřejnost příležitost znovu nahlédnout do Warholova světa díky výstavě Andy Warhol – Serial Portraits v Espace Louis Vuitton Tokyo. Expozice, připravená v rámci programu Hors-les-murs Fondation Louis Vuitton, nabídne známé i méně vystavované práce: od raných skic perem přes autoportréty z fotokabinek až po ikonické sériové portréty.
Výstava ukazuje Warhola jako vizionáře, který předběhl svou dobu – a jehož otázky po identitě, slávě a obrazu rezonují i dnes, v éře Instagramu a nekonečných selfie. Vstup bude navíc zdarma, což jen podtrhuje snahu Louis Vuitton propojit svět luxusu a umění s širokou veřejností.