
„Začal jsem chodit na terapii, protože jsi mě dohnala k šílenství“: Dax rapuje o mužské bolesti – a ukazuje, proč si s ní pořád nevíme rady
Rapper Dax přináší na albu From a Man’s Perspective výlev bolesti, zrady a frustrace. Tvrdí, že mluví za muže. Ale mluví opravdu o nich – nebo jen o sobě? Co vlastně dnes znamená být „opravdový muž“ a proč se tolik mužských hlasů ztrácí v ozvěně vlastní křivdy?
Mužství mezi sebelítostí a silou
Když Dax začíná své druhé studiové album opakovaným výkřikem „Chci s tebou být dnes v noci,“ je jasné, že nás čeká výpověď o vztahu. Ale místo partnerské dynamiky se před námi pomalu odhaluje muž zraněný, zklamaný a naštvaný – a především muž, který si není jistý, co má s těmito emocemi dělat. V úvodní skladbě, pojmenované stejně jako celé album From a Man’s Perspective, rapper sází jeden verš za druhým jako odškrtaný seznam bolesti:
Myslel jsem, že jsme navždy – moje chyba.
Napsala jsi to tužkou – asi se to smazalo.
Malovala sis na moje slabiny – a stvořila obraz toho, co na sobě nenávidíš.
Tvoje láska byla podmíněná, moje odpouštěla znovu a znovu.
A tak jsem odešel – zůstávat mě ničilo.
Skladba pokračuje výčtem výčitek, obvinění a vnitřních pádů. Mluví o terapii, o zoufalství, o ztrátě smyslu. Přiznává slzy i zlomení, ale zároveň nezapomene přihodit, že žena mu „vyčerpala nádrž“, a když „se mu konečně daří“, nemá se k němu vracet. V závěru pak přichází jeden z nejsilnějších řádků celé skladby – ale zároveň i ten nejproblematičtější:
Bolest zní jinak, když vychází z úst muže.
Co to vlastně znamená – mužská perspektiva?
Dax tvrdí, že mluví za muže. Že jeho bolest není jen osobní, ale generační, možná dokonce civilizační. A svým způsobem má pravdu – mnozí muži si dnes nesou podobné frustrace. Nejsou zvyklí mluvit o emocích, bojí se slabosti, cítí se nepochopení, zapomenutí, přetížení. Jenže namísto toho, aby album otevřelo prostor pro dialog o mužské zranitelnosti, padá do pasti sebelítosti, obviňování a toxického narcisismu.
V písních jako You’re the Problem nebo A Real Man dominuje obraz muže jako oběti – ale ne ve smyslu, který by umožnil uzdravení. Dax vyčítá, křičí, rozebírá ženské chyby a svoje bolestné zážitky, ale jen zřídka kdy udělá krok zpět a podívá se i na sebe. Emoce, které předkládá, působí surově, ale nejsou zpracované. Místo intimní zpovědi dostáváme hněvivý monolog.
Tichý muž nebo muž, který řve?
V posledních letech se čím dál častěji mluví o tom, že muži potřebují nový jazyk pro své emoce. Že pláč, terapie a křehkost nemají být tabu. Jenže zároveň se ukazuje, jak těžké je pro mnoho mužů tento jazyk opravdu najít. Místo zranitelnosti se často ozývá hněv. Místo sebeuvědomění – vina druhých. A právě tohle je případ Daxe. Místo toho, aby nám otevřel svůj svět, nás do něj zamkne a zamkne se s námi.
A tak album, které se mohlo stát manifestem nové mužské introspekce, končí spíš jako soundtrack ke vztahové hádce, kde jedna strana mluví pořád dokola a ta druhá už dávno odešla.
Když bolest zní jako manifest
Možná to ale není jen o Daxovi. Možná From a Man’s Perspective odhaluje hlubší problém: že v kultuře, kde se od mužů očekává výdrž, výkon a mlčení, se frustrace nahromadí jako přetlakovaný kotel. A když pak vybuchne, málo kdy je to poezie. Častěji křik, vztek a pocity zrady.
Dax chce mluvit za muže. Ale mluví jen za ten typ mužů, kteří nikdy neslyšeli „je v pořádku být slabý“ jinak než jako urážku.