Stres, ironie a katastrofy: baletní inscenace Sarkasmy nabídne tři premiéry v jeden večer
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: Národní divadlo/se svolením

Stres, ironie a katastrofy: baletní inscenace Sarkasmy nabídne tři premiéry v jeden večer

Tři choreografie, tři výjimečné taneční zážitky, tři premiéry - a to vše v jeden večer. Ve čtvrtek 24. dubna představí Národní divadlo novou baletní inscenaci Sarkasmy. Tvoří ji tři choreografie: ...And How Is Your Life? Andreje Kajdanovského je výstižným pohledem na stres jako fenomén dnešní doby. Legendární dílo Sarcasmen Hanse van Manena je dialogem napětí a ironické přitažlivosti a třetí choreografií je Katastrof Eyala Dadona, jejímž tématem je napětí, kterému čelíme poté, co se náš život vyvíjí jinak, než bychom si představovali.
Kateřina Kučerová Autor
23. 4. 2025

V hlavní roli stres

Rakouský choreograf a tanečník ruského původu Andrej Kajdanovskij se rozhodl jako ústřední motiv choreografie ...And How Is Your Life? využít stres. Absurdní koloběh každodenního života pohlcuje většinu z nás a Andrej Kajdanovskij se ptá: jsme ještě schopni cítit, zastavit se a oddechnout, nebo prostě jen běžíme dopředu, protože je to jednodušší než zastavit?

„Žijeme v době, kdy se stres stal normou. Už to není reakce na nebezpečí, ale na informaci. A tělo si pořád myslí, že musí bojovat nebo utéct – jen mu nedáváme prostor. Tanec je pro mě způsob, jak tenhle vnitřní boj zviditelnit. A třeba si ho konečně uvědomit,“ říká Andrej Kajdanovskij.

Výsledkem je poetický, ale velmi výstižný pohled na stres. Kajdanovskij prostřednictvím tance balancuje mezi touhou utéct a potřebou zůstat, kterou mnozí zažíváme, mezi instinktem a racionalitou. Vyzývá diváky, aby se nebáli být autentičtí, nebáli se projevit své emoce uprostřed tlaku, který mnohdy vytváříme sami a který se často tváří jako nutnost, i když ve skutečnosti není.

Kajdanovskij je oceňovaným choreografem, jehož tvorbu uvedlo například Velké divadlo v Moskvě, Balet Německé opery na Rýnu, Divadlo Stanislavského a Němiroviče-Dančenka v Moskvě i Origen Festival Cultural ve Švýcarsku. Ani v Praze není žádný nováček. Kajdanovskij uvedl v roce 2018 na Nové scéně Národního divadla choreografii Perfect Example a tím položil základ spolupráce s Baletem Národního divadla.

Tipy redakce

Sarcasmen z dílny legendy světového baletu

Pokud do světa baletu teprve pronikáte, je skvělou zprávou, že jednou ze součástí inscenace je choreografie Sarcasmen nizozemského baletního tanečníka a choreografa Hanse van Manena, který je jednou z největších osobností světové choreografie. Jako tanečník působil ve významných souborech včetně Ballets de Paris Rolanda Petita. Počátkem 60. let stál u zrodu Nederlands Dans Theater, později se stal dvorním choreografem Nizozemského národního baletu.

Hans van Manen vytvořil více než 150 děl, která se vyznačují rafinovanou jednoduchostí, a van Manen je proto považován za mistra tanečního minimalismu. Za svou tvorbu získal celou řadu ocenění, v roce 2018 mu například nizozemský král Vilém Alexandr udělil čestnou medaili Řádu oranžské dynastie za umění a vědu za „obrovský přínos umění v Nizozemsku, zejména baletu“. Je tedy jasné, že Sarcasmen bude jen těžko zapomenutelným zážitkem. Je navíc jedním z vrcholných děl nizozemského choreografa.

Ústředním tématem jsou vztahy - jejich napětí, ironie i vzájemná provokace. Budeme svědky vymezování se, soubojů i vnitřního pnutí, hry, v níž se přitažlivost střídá s odtažitostí, důvtipem a vášní a to vše doplněné o nenápadnou erotičnost.
Sarcasmen je komorním dílem pro dva tanečníky a klavíristu, původně ho Hans van Manen vytvořil pro Rachel Beaujean a Clinta Farhu. O jeho výjimečnosti svědčí i to, že Rachel Beaujean v něm zazářila tak, že byla poté povýšena na sólistku Nizozemského národního baletu. Nyní se Rachel Beaujean do Prahy vrací, aby dílo nastudovala a předala milovníkům baletu mimo jiné i své osobní zkušenosti z původního uvedení.

Zapomenout nesmíme ani na výjimečný hudební doprovod. Hudebním podkladem je totiž cyklus Sarkasmy op. 17 Sergeje Prokofjeva. Skladba vznikla v letech 1912 až 1914 a díky ironickému podtextu, který přechází od sarkasmu ke zneklidnění a smutku, si ji oblíbili hlavně avantgardní skladatelé a interpreti.

<Path> 4 expertní tipy jak účinně bojovat se stresem z životních nákladů a nezaplatit u toho ani korunuZdroj: mentalhealthatwork.org.uk, mayoclinic.org, mentalhealth.uk.org, independant.co.uk

Jak se zachováme v krizi? Izraelský choreograf zkoumá malé i velké katastrofy v našich životech

Život vždy nejde podle plánu a věci se vyvíjejí jinak, než jsme plánovali. Jak se s většími či menšími katastrofami vyrovnáváme? Jak se v krizi zachováme a co uděláme po ní? Co s námi udělá káva rozlitá na bílou košili těsně před odchodem do práce nebo ztráta někoho blízkého?

„Můžeme se rozhodnout, jaký postoj zaujmeme,“ je přesvědčený tvůrce choreografie Katastrof Eyal Dadon. Izraelský choreograf, který se pohybuje na pomezí tance, hudby a performance, se ve svém nejnovějším díle zabývá hranicí mezi řádem a chaosem, mezi kontrolou a její ztrátou. A opět je to téma, které se týká nás všech.

Dvě světové a jedna česká premiéra

Čtvrteční večer bude výjimečný ve všech ohledech. Čeští diváci totiž budou prvními na světě, kteří v premiéře shlédnou choreografie ...And How Is Your Life? a Katastrof. Dvě světové premiéry doplní ještě česká premiéra Sarcasmen. 

„Naše nová inscenace nabízí kontrastní pohledy na lidskou zkušenost – od grotesky přes napětí až po neklid v tichu. Chceme, aby se divák zasmál i zamyslel. Sarkasmy nejsou výsměch. Jsou pozvánkou ke sdílenému prožitku. Tento večer je oslavou choreografické rozmanitosti a odvahy, s jakou se každý z tvůrců dívá na náš svět. Jsem hrdý na to, že Balet Národního divadla může uvést dvě světové premiéry v jednom večeru a současně přivítat v Praze klasika evropské taneční moderny Hanse van Manena,“ říká umělecký ředitel Baletu Národního divadla Filip Barankiewicz.

Každá choreografie je sice věnovaná jinému tématu, spojuje je jemná jemná ironie, hluboká lidskost a otevřenost vůči různým emocím, významům a pohledům na svět. Pokud čtvrteční premiéru nestíháte, Národní divadlo inscenaci Sarkasmy uvede v dubnu, květnu i září.

Zdroj: narodni-divadlo.cz

Populární
články

Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Helena Valtrová se do vedení hotelu Emblem dostala nezvykle klikatou cestou. Vystudovala práva na prestižní univerzitě ve Velké Británii, několik let působila na ministerstvu životního prostředí, kde měla na starosti evropské dotace. Její život ale postupně nasměroval do hotelnictví – a dnes je už téměř patnáct let ředitelkou nezávislého butikového hotelu v centru Prahy. Emblem pomáhala otevírat v roce 2013 a od té doby stojí za jeho vizí i každodenním chodem. Její přístup je postavený na důvěře, empatii, osobním kontaktu a důrazu na detail. V rozhovoru otevřeně mluví o tom, jak těžké je skloubit vedení rodinné značky s mateřstvím, i o tom, proč luxus už dávno není o pozlátku, ale o lidech.
LIDÉ

„Luxus už není jen o posteli a mramoru. Host chce zážitek,“ říká Helena Valtrová, která řídí jeden z nejstylovějších hotelů v Praze

Autor: Šimon Hauser
Pornhub každoročně zveřejňuje přehled Pride Insights s daty o sledovanosti queer obsahu.
TRENDY

Kdo vládne gay filmům pro dospělé? Pornhub zveřejnil nejpopulárnější hvězdy roku 2025

Autor: Šimon Hauser
Jack Twist (Jake Gyllenhaal) a Ennis Del Mar (Heath Ledger) v jedné z klíčových scén filmu Brokeback Mountain (2005). Příběh o lásce dvou mužů, která vzniká na izolované pastvině ve Wyomingu, se stal symbolem queer reprezentace na filmovém plátně a změnil způsob, jakým Hollywood vypráví o intimitě, touze a vnitřním zápasu.
KULTURA

Nejslavnější gay romance všech dob znovu v kinech. Zkrocená hora zůstává jedním z největších příběhů queer kinematografie

Autor: Šimon Hauser
Politika podle něj není jen o sloganech, ale o konkrétních opatřeních. „Na rozdíl od jiných stran nabízíme řešení, která opravdu reagují na to, co mladou generaci trápí,“ říká.
LIDÉ

„V patnácti jsem chodil na plesy a politika šla mimo mě. Dnes vedu Mladé Pirátstvo a kandiduju do sněmovny,“ říká Kristián Sušer, trojka jihočeské kandidátky za Piráty

Autor: Šimon Hauser
Monika Pločová ví, jak vypadá závislost zevnitř. Dnes pomáhá lidem najít cestu zpátky k sobě i k životu bez útěků.
LIDÉ

„Při léčbě závislostí je klíčové, aby terapeut uměl odložit vlastní ego,“ říká žena, která závislost poznala na vlastní kůži a dnes lidem pomáhá skrze jedinečný léčebný program

Autor: Šimon Hauser
Polyamorní vztah může tvořit více než dvě osoby. Pro mnohé jde o naplněný partnerský model, nikoli o krátkodobé experimentování.
LIDÉ

„Polyamorie není o sexu s kýmkoli. Je to upřímnější než většina vztahů, které jsem zažil,“ říká muž, který má dvě partnerky

Autor: Šimon Hauser
Víra a identita se nemusí vylučovat – místo v lavici je pro každého.
LIVING

Co Bible opravdu říká o homosexualitě? Méně, než by si homofobové přáli

Autor: Šimon Hauser
Rodičovství zůstává pro mnohé naplněním života. Pro jiné ale není tou správnou cestou – a to je v pořádku.
TRENDY

„Když vidím, kam se svět řítí, připadá mi nefér přivádět na něj další bytost.“ Stále více lidí se rozhoduje pro život bez dětí i kvůli klimatické úzkosti

Autor: Šimon Hauser
Tomáš Rajchl ve své denní rutině nezačíná meetingy, ale meditací. „Vstávám v pět, cvičím, držím půsty. Ta struktura mi dává klid i energii tvořit.“
LIDÉ

„Každé pondělí nejím. A večer už většinou nezvedám telefon.“ Tomáš Rajchl o vnitřní hygieně a balancu mezi světem a sebou

Autor: Šimon Hauser

E-Shop