
True crime ze světa zdravé výživy? V éře wellness podvodníků a „ezo“ dezinformací by si seriál Jablečný ocet měl pustit každý
V hlavní roli: arogance a manipulace
Ti, kdo se aktivně účastnili této rané internetové éry wellness, si možná vzpomenou, jak Belle prodala jedné generaci dívek (a nutno dodat, že některé z nich byly velmi nemocné) vyfabulovaný příběh o tom, jak si pomocí plnohodnotných potravin vyléčila rakovinu, kterou nikdy neměla. Kdo o této Australance (dnes už ve věku třicet-něco) ještě neslyšel, si možná všimne, že je seriál prezentován jako fikce částečně založená na skutečném zločinu, načež si dotyčnou ženu vygoogluje. Zjistí, jak nechvalně proslulá byla její snaha vyléčit se z falešné smrtelné nemoci „výživou, trpělivostí, odhodláním a láskou“, nikoli moderní medicínou – a jak to skončilo její zkázou.
Vzhledem k tomu, že si příběh vzestupu a pádu nafoukané Belle kdokoli může přečíst na internetu, drama Netflixu by se snadno mohlo stát nudným šestidílným seriálem o sociopatii. Alespoň by to bylo psychologicky bohaté. Ale výsledek tyto ambice přesahuje.
Belle hraje s přesvědčivou arogancí Kaitlyn Dever, která do této záporné postavy vnáší živou emocionální škálu – ať už „oblbuje“ muže, aby je následně použila jako pěšáky, nebo se hystericky hroutí, kdykoli se cítí ohrožena (a že takových zhroucení přijde mnoho). Když už nic jiného, znalost tématu by měla divákům pomoct, aby se v této shakespearovské tragédii epických rozměrů uvolnili – a seriálu zase umožňuje hlasitě a výmluvně promluvit k současnému klimatu „ezo“ dezinformací a obchodníků s lidským zdravím.
Když se (šikovně) proboří čtvrtá stěna
Netflix se zjevně poučil ze svého debaklu se Sobíkem, u kterého si dovolil volně používat tvrzení „toto je skutečný příběh“. Každá epizoda Jablečného octa začíná disclaimerem, který vždy tlumočí do kamery některá z postav: „Toto je skutečný příběh založený na lži. Některá jména byla změněna kvůli ochraně nevinných. Belle Gibson nedostala za ztvárnění svého příběhu zaplaceno.“ Toto proboření čtvrté stěny ve stylu seriálu Potvora (v originále Fleabag) se hodí ke svižnému stylu inscenace, v níž přeskakujeme mezi časovými rovinami i mezi perspektivami různých lidí.
Sledujeme Bellin příběh – od bídy k lesku a zase zpátky k bídě – spolu s investigativními novináři, kteří se snaží odhalit skutečnou pravdu o této podvodnici s velkým P, ale také utrpení jedné z jejích následovnic Lucy (Tilda Cobham-Hervey) a nelehký život queenslandské blogerky Milly (Alycia Debnam-Carey), která věří, že porazí rakovinu přísnou džusovou dietou a kávovými klystýry.
Dříve šokující, dnes děsivě běžné
Nejnapínavější i nejvypjatější scény vznikají v důsledku soupeření Belle a Milly. Narcistická Belle se zlovolně vtírá do Millina života, aby její blogerskou kariéru využila jako předlohu pro svou vlastní. Ano, Belle touží po pozornosti, kterou získává tím, že lidem nalhává, že si prošla závažnou diagnózou. Když spřádá svou síť výmyslů, cítí kontrolu nad svým životem. Ale seriál naznačuje, že právě Bellina základní touha soupeřit s Millou nakonec vede k jejímu pádu.
Jablečný ocet je aktuální, chytrá zakázka. Bellin příběh měl kdysi skandální náboj, ale v post-pravdivém světě plném anti-expertů vyznívá jako děsivě všední. Když byla skutečná Belle odhalena australskými novináři jako podvodnice, šlo o příběh globálního významu. Dnes je pseudověda vzkvétajícím mainstreamovým odvětvím, které už nepatří na okraj vyhrazený konspiracím. Dřív šlo o svět Belle Gibson, dnes v něm do značné míry žijeme.
© Independent Digital News & Media Ltd