Nevidomá hudebnice či malíř na autistickém spektru. Výstava inkluzivní módy plní sny lidem, na které běžná konfekce zapomíná
Straight friendly
Zdroj: Adriána Vančová / publikováno se svolením

Nevidomá hudebnice či malíř na autistickém spektru. Výstava inkluzivní módy plní sny lidem, na které běžná konfekce zapomíná

Ve středu 2. října začíná v pražské Jezerce výstava a / typik věnovaná inkluzivní módě. Tedy módě, která vzniká na základě citlivého dialogu mezi návrhářkou a její klientelou, protože nerozlišuje těla na „ta normální” a „ta druhá“. Kostýmová výtvarnice Barbara Horáková Fehérová zde prostřednictvím fotografií, osobních příběhů i personalizovaných oděvů představí celkem pět lidí, kteří se v běžné konfekci cítí nesví –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ať už máme na mysli její nošení, nebo samotné nakupování. Důvody jsou velmi individuální –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od citlivé kůže v důsledku nemoci motýlích křídel, přes fyzický nebo zrakový handicap, až po queer identitu či specifickou nervovou soustavu. Jak a / typik vznikal a co za poselství dvouletý projekt nese, jsme se ptali samotné autorky, která pochází z Bratislavy, ale žije a tvoří v Praze.
Veronika Košťálková Autor
1. 10. 2024

V čem se liší inkluzivní móda od „běžné“ zakázkové módy?

Inkluzivní móda se přizpůsobuje individuálním požadavkům a potřebám lidí. Snaží vcítit do pozice daného člověka a nediktuje mu vlastní představy, co by si měl nechat ušít. Je to spolupráce, během níž se mezi klientem a návrhářem vytváří citlivý vztah. Často spolu hledají i řešení oděvů, které se nedají sehnat nebo zatím neexistují.

Jaké dosud neexistující věci jste musela navrhnout?

Třeba Káťa, participantka projektu, která má nemoc motýlích křídel, potřebovala podprsenku se zapínáním na boku. Takovou v obchodech nenašla, běžně se v nich neprodávají ani látky na spodní prádlo. Sama jsem některé komponenty nemohla sehnat dokonce ani na internetu, tak jsem je musela vyrobit z dostupných materiálů. Byl to můj první pokus v životě, žádnou podprsenku jsem nikdy nešila, ale nakonec dopadla skvěle.

Jak jste se k inkluzivní módě vůbec dostala?

Mám pocit, že to vyplynulo přirozeně. Pracuju jako kostýmová výtvarnice, šiju a navrhuju oblečení pro divadlo a film. Navíc mě baví šít personalizovaný oděv na míru, víc se zaměřuji na personu, která ten oděv nosí, než na jeho samotný design. Inspirovaly mě i zkušenosti z mého okolí – já sama mám kožní problémy, takže je pro mě důležitý materiál oblečení.

<Path> Adéla Horáková ze Jsme Fér: Českou ekonomiku stojí diskriminace minimálně 5 miliard ročně. Za manželství pro všechny budeme bojovat dálZdroj: Jan Witek, Oliver Cuadra

Věřím, že i pro divadlo vymýšlíte outfity, které svět ještě neviděl, takže to hezky navazuje…

Ano. Pro mě je oděv primárně spojený s identitou daného člověka, a ta může být jakákoli.

Jak jste sháněla participant(k)y pro a / typik?

Chtěla jsem, aby projekt byl rozmanitý, proto jsme s dramaturgyní Evou Kovalčíkovou sepsaly sociologický dotazník, který jsme rozeslaly do různých neziskových organizací a komunit. Ptaly jsme se lidí, jak se v současné módě cítí, jestli jim něco chybí a podobně. Spousta odpovědí mě překvapila.

Vybavujete si nějakou konkrétní, nečekanou odpověď?

Někteří projevili smysl pro humor, napsali třeba: „Mám moc velkou p*del, tak musím nosit sukně, protože mi kalhoty nesedí.“ Je super, že to někdo bere tak sebevědomě, ale zároveň je smutné, když si nemůže koupit natolik běžnou věc, jako jsou kalhoty.

Vyrážela jste hledat vhodné participant(k)y i do terénu?

Ano, šla jsem třeba na vernisáž Barvolamu, což je organizace sdružující umělce, kteří jsou na autistickém spektru nebo žijí s mentálním postižením. Tam jsem dostala doporučení na Martina, neurodivergentního malíře, u kterého jsem hned cítila, že má co říct. Velmi nerad oblečení nakupuje, spoustu věcí zdědil od přátel, a když už se s něčím sžije, nosí oblečení až do roztrhání. Tento přístup jsem se snažila využít i v jeho návrhu, záměrně jsem ho nechala nedokončený, roztrhaný. Počítala jsem s tím, že i on ho časem roztrhá.

Po skončení výstavy si tedy lidé odnesou jednotlivé modely domů?

Ano, navržené oděvy jsou funkční. Celý projekt byl koncipovaný tak, že participantům a participantkám výsledný oděv daruji. Je to jakýsi honorář za příběh, který mi poskytli. Za to, že šli doslova s kůží na trh a byli ochotni mluvit o svých problémech. Bez nich by projekt nevznikl a jsem jim opravdu vděčná, že do toho šli.

S dalším z participantů, Kryštofem, jste se dotkli tématu fat-shamingu a queer identity. Jaká měl přání?

Kryštof vnímá módní průmysl velmi negativně, zejména kvůli tomu, že se konfekční oděvy prezentují na „dokonalých” modelech s vysokou a štíhlou postavou. On sám tak nevypadá, takže kdykoli jde nakupovat, cítí se špatně – a buď je nucený si kupovat oblečení, které mu nesedí, nebo radikálně změnit svoji vizuální stránku. Což u některých jedinců může vyústit až v poruchu příjmu potravy.

V rámci naší spolupráce si Kryštof přál být součástí výrobního procesu, takže jeho oděv vznikl v rámci série různých workshopů. Každý jsme donesli nějaké látky, stříhali jsme, přišívali a složili jsme takový patchwork. Zapojila se i dramaturgyně, takže to bylo velmi komunitní a příjemné.

Probíhala spolupráce takto individualizovaně u každého z pěti oděvů?
U všech jsme začínali osobními schůzkami, kdy jsme se poznávali, povídali si – dialog potom pokračoval i během kostýmových zkoušek, kterých jsme absolvovali mnoho.

U Kamily, která má zrakový handicap, jsme nejvíc času strávily hledáním nejvhodnějšího haptického materiálu. U ní jsem nemohla kreslit návrhy, protože by je neviděla, tak jsem vyrobila spoustu prototypů, abych zjistila, jaké šaty nebo rukávy by se jí doopravdy líbily. Říkala mi, co jí je a není příjemné, co potřebuje vyšší a delší, a takto jsme na ní ten oděv budovaly. Bylo to velmi specifické.

U Martina, který je na autistickém spektru, jsme vycházeli z jeho obrazů. Rozhodli jsme se použít dva konkrétní a vyrobili z nich potisk na látku. Společně jsme řešili kompozici, která část obrazu se hodí na kterou část oblečení.

Musela jste sáhnout i po netradičních materiálech či technikách?

Řekla bych, že jsem typické oblečení musela vymyslet atypickým způsobem. Pro Lenočku jsem chtěla navrhnout kabát, který působí jako běžný kabát pro člověka, který má dvě ruce, ale tak, aby tam ta chybějící končetina na pohled nescházela. Zároveň jsem musela vymyslet, co praktického s rukávem provést, aby nezůstal prázdný. Nakonec jsme z něj udělaly jakýsi úložný prostor, takovou nenápadnou „kabelku”.

Tipy redakce

To zní jako časově velmi náročný proces…

Přiznám se, že jsem sama netušila, jak extrémně náročné to bude a jak dlouho vše potrvá. Zvlášť když se přidají běžné životní okolnosti, nestíháte přijít na zkoušku a podobně. Celý projekt, když budu počítat i přípravu grantové žádosti, trval asi dva roky. Každému oděvu jsem se s pauzami věnovala půl roku až rok.

Když slyším, kolik práce se za jedním personalizovaným oděvem ukrývá, napadá mě finanční stránka věci. Co by podle vás pomohlo, aby inkluzivní móda byla dostupnější pro ty, kdo ji potřebují?

Tato otázka by zajímala i mě – a nemám na ni odpověď. Vím, že si mnoho lidí nemůže finančně dovolit oblečení na míru – navrhování trvá dlouho a kvalitní materiály něco stojí. Umím si představit, že by lidem s určitým handicapem přispívala na oděvy zdravotní pojišťovna, popřípadě by se mohla najít organizace či firma, která by takovou módu sponzorovala.

Součástí doprovodného programu jsou i takzvané haptické komentované prohlídky. Můžete nám prozradit, jak probíhají?

Výstavou budu alespoň jednou týdně provázet osobně a srdečně všechny zvu! Budu o oděvech vyprávět a návštěvníci se jich mohou i dotýkat. Tato haptická prohlídka byla primárně vymyšlená pro lidi se zrakovým handicapem. Původně jsem pro ně připravila audio průvodce a haptickou knihu, ve které mohou listovat, ale jedna návštěvnice v Bratislavě mi řekla, že by velmi ocenila, kdyby se mohla fyzicky dotknout přímo těch oděvů.

To mě inspirovalo a rozhodla jsem se tuto službu návštěvníkům v Praze poskytnout, aby pro ně výstava nebyla jen o jejich představivosti, ale mohli si ji i hmatově užít. I zdraví lidé tento smysl často opomínají, takže myslím, že to bude zajímavý zážitek i pro vidící.

Jakou myšlenku byste ráda prostřednictvím své výstavy předala?

Chtěla bych připomenout, že svět není až tak inkluzivní, jak by mohl být, a že některé lidi ze společnosti vylučujeme, aniž bychom si to uvědomovali. Přála bych si lidem trochu otevřít oči, vyzvat je k větší empatii a solidaritě. A vůbec nejradši bych byla, kdyby toto začali pociťovat i politici, kteří mají reálné možnosti tyto věci měnit.

Chystáte se inkluzivní módě věnovat i do budoucna?
Přemýšlela jsem, že bych na výstavu mohla navázat a založit si ateliér a / typik, kde bych se věnovala zakázkám pro lidi se speciálními potřebami, popřípadě pro všechny, kdo se chtějí cítit v oblečení dobře. Ale asi bych potřebovala sponzora, aby se to dalo realizovat (smích).

Zdroj: Redakce / Respondentka (Barbara Horáková Fehérová)

Populární
články

Na londýnské klubové scéně se znovu objevila droga zvaná M-cat nebo také „mňau mňau“. Někteří uživatelé ji přirovnávají k pervitinu
TĚLO & MYSL

Do klubů se vrací „mňau mňau“ – levná droga, která páchne po kočičí moči. „Při střízlivění jsem brečela 6 hodin,“ popsala mladá žena

Autor: Veronika Košťálková
Nick Vujicic je jednou z nejvýraznějších osobností nejen na poli motivačních řečníků, ale i křesťanských kazatelů
LIDÉ

Nemá ruce ani nohy, přesto pomáhá milionům lidí po celém světě: Příběh Nicka Vujicice, jednoho z nejlepších motivátorů současnosti

Autor: Michal Černý
V dnešní době již cukrovka nebývá jakkoliv limitující
TĚLO & MYSL

„Abych zhubnul, přestal jsem si píchat inzulín,“ vzpomíná diabetik Ivan na svůj boj s diabulimií, nemocí, o které se nemluví

Autor: Mirka Dobešová
Festival Queer Eye i letos přiveze zajímavé ženské hlasy: třeba berlínskou zpěvačku MADANII.
KULTURA

Blíží se Queer Eye. Pestrý festival, kde můžete tančit, besedovat, skládat hudbu, trénovat sebeobranu… Nebo klidně jen ležet!

Autor: Veronika Košťálková
Proces šedivění se dá urychlit stresem, zvolnění tempa ale bohužel opačný efekt nemá. I tak ale můžete pro svoji kštici leccos udělat
TĚLO & MYSL

Dá se zvrátit šedivění vlasů? Nebo aspoň zastavit řídnutí? „Dejte pozor na oleje a přehnané masírování,“ radí vlasová odbornice

Autor: Veronika Košťálková
Volba vhodného oblečení je v byznysu třeba
LUI BUSINESS

Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku

Autor: Mirka Dobešová
Dokud žil Stepan na Ukrajině, měl jako trans muž problém najít si práci.  V Česku se sice bojí transfobie také, větší přijetí ale pociťuje ve společnosti i v rodině
LIDÉ

„Na Ukrajině jsem do firem chodil v máminých šatech a s parukou,“ líčí trans muž, který v Praze našel svobodnější život

Autor: Veronika Košťálková
Jóga na židli je snadná a efektivní
TĚLO & MYSL

Změňte posedávání na gauči ve cvičení, jež posílí tělo i mysl. Prvky jógy zvládnete vsedě i s obyčejnou židlí, denně postačí 5 minut

Autor: Mirka Dobešová
Už jste někdy odešli z kina předčasně jen kvůli tomu, že byl snímek příliš nechutný? S nejnovějším hororem to budete moct napravit
KULTURA

Nový horor šokuje svou extrémní brutalitou. Diváci opouští kina už po několika minutách promítání

Autor: Michal Černý
Chcete se pobavit? Požádejte hlasového asistenta o ruku. Otestuje si vás kvízem, a pak vám stejně dá košem
TRENDY

Na přání vás urazí, svatbu ale odmítne. „Sotva začnu o sexu, vypne se,“ líčí žena, která na zkoušku vyměnila partnera za robota

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop