Odvážný, pestrý a moderní: Festival Opera Nova rozezní Prahu tím nejlepším ze soudobé operní tvorby
Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý i odvážný
Festival Opera Nova je přehlídkou české i zahraniční operní tvorby 20. a 21. století a představuje operu jako stále aktuální a živé umění, které odráží současné světové kulturně-společenské dění. Moderní opera se proto pouští do témat, která hýbou společností - ať už jde o problematiku sociální nerovnosti, předsudků vůči jinakosti nebo téma duševního zdraví v současné rychle se měnící době, která klade vysoké nároky na každého z nás.
Zároveň ale vznikají díla, která nás vracejí do minulosti, s níž je naše přítomnost neoddělitelně spojena. Letos proto už třetí ročník festivalu nabídne díla reflektující sté výročí úmrtí spisovatele Franze Kafky nebo život a tragické osudy dětí v koncentračním táboře Terezín. „Těší mě, že můžeme znovu přivést k životu náš festival Opera Nova. Je důležité vytvářet konstantní dialog se současnými umělci a jejich tvorbou a jsem rád, že letos v červnu budeme mít příležitost představit v Praze řadu vynikajících operních děl. Opera byla vždy současným uměním a my ji můžeme představit jako něco, co je bytostně spojeno se současností, různými druhy umění a aktuálním globálním vývojem,“ říká Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.
Opera Nova navíc překvapí nejen vynikajícími operními novinkami, ale také moderními technologiemi. Těšit se můžeme na video design, světelné efekty i virtuální realitu, které doplní a ozvláštní festivalové produkce.
Opera Nova odstartuje premiérou zahraniční legendy soudobé opery
Jedinečný festival odstartuje 14. června, a to ve velkém stylu. Týden trvající svátek soudobé opery totiž zahájí premiéra Le Grand Macabre, která je považována za jeden z milníků operní tvorby 20. století. Le Grand Macabre je jedinou operou maďarsko-rakouského skladatele György Ligetiho a naprosto se vymyká běžným očekáváním, která máme spojená s návštěvou operního představení. Je to bizarní apokalyptická vize zániku groteskně šíleného světa, která šokuje nejen drsnými, hororovými a perverzními obrazy, ale i hudebním jazykem. Ten kromě klasických nástrojů sahá i po nečekaných instrumentech jako kladivo, kuchyňská pánev nebo pistole. Hlavním dirigentem Le Grand Macabre bude mladý český dirigent Jiří Rožeň, který je zároveň uměleckým kurátorem festivalu Opera Nova.
Na tuto premiéru pak ještě v první festivalový den naváže mimořádná performance Lukase Ligetiho a jeho hostů s názvem Ligeti Late Night, v rámci které zazní nová semi-improvizovaná kompozice.
Novinky představí i dva čeští autoři, jedna se vrací ke Kafkovi, druhá se točí kolem homofobie
Nabitý program festivalu se pyšní i dvěma světovými premiérami českých autorů. Mladý český skladatel Jiří Trtík představí svou operní prvotinu Kafkův dopis otci. „Dopis otci má velmi aktuální hlavní témata - mentální zdraví, strach, úzkost, výchova, vztah rodičů a dětí, traumata z dětství, násilná komunikace, zesměšňování, nedůvěra, ale také překonávání a vyrovnávání se s traumaty a přijetí skutečnosti. Mnohem víc než o temnotě je tedy o světle – pro mě hodně osobní záležitost. Každý z nás byl někdy dítě a setkal se více či méně s nějakou z výše zmíněných věcí. Často to můžou být jen zdánlivě nevinné „posměšky“, které mohou mít zásadní vliv na psychiku druhého. A o tom přesně je naše opera – intimní psychologické drama,“ vysvětluje Jiří Trtík.
Trtík operu zkomponoval na objednávku Národního divadla a splnil si tím sen, který v sobě nosil už dlouho. „Premiérovat operu Kafkův dopis otci v Národním divadle, které je od svého otevření spojeno s těmi největšími velikány české hudby, je pro mě opravdu velká čest. O to větší, jedná-li se o zpracování mně tolik blízkého Franze Kafky a zejména ve spolupráci s týmem tak vynikajících tvůrců. Je to také skvělá příležitost, jak vyzkoušet netradiční cesty v oblasti opery. Například v naší opeře budou hudebníci společně se zpěváky na jedné scéně tvořit celkový obraz, scénu, není tedy rozdíl mezi postavením člena ansámblu a zpěvákem. Zároveň zde kladu velký důraz na celkovou zvukovost, ambient a elektronickou hudbu v kombinaci s hudbou instrumentální a vokální. Jsem za tuto příležitost opravdu velmi vděčný,“ dodává hudební skladatel a dirigent.
V premiéře představí své dílo i další český autor Šimon Voseček, který dlouhodobě žije ve Vídni. Na festivalu představí svou novinku Stvůry, kterou stejně jako Trtík vytvořil na objednávku Národního divadla. Scénické oratorium se točí kolem tématu homofobie. Autora libreta Francouze Yana Verburgha šokovala vlna násilí a nárůstu homofobie, ke které došlo ve Francii poté, co v roce 2013 parlament schválil zákon umožňující uzavírání manželství párům stejného pohlaví. Francie se tehdy stala devátou zemí Evropy a čtrnáctou na světě, která manželství osobám stejného povolila.
„Na Stvůrách mě zaujala kombinace tvrdého realismu a poezie. Některé scény jsou psány vysloveně jako báseň a v těchto scénách má ten text výrazný přesah, který hudba ještě posouvá a umocňuje. Stvůry nejsou pouhou sbírkou ohavností, které se queer lidem dnes dějí. Dramaturgicky nám šlo o to, aby publikum neodcházelo zdrcené, ale s nadějí. Nesmíme přece opomenout, že příběh vypráví o lásce a smrti. A to jsou témata opeře vlastní,“ říká Voseček.
Festival za fanoušky vyrazí i mimo Národní divadlo a Státní operu
Milovníky soudobé opery i ty, kteří jí dosud nepřišli na chuť a chtějí to změnit, čeká kromě představení i celá řada doprovodných akcí včetně neformálních společenských setkání, diskusí, promítání a nejrůznějších performancí. Hrát se proto bude nejen ve Státní opeře a na Nové scéně Národního divadla, ale také v Divadle Bez zábradlí a v Divadle ABC.
Během týdne se představí celá řada umělců, například mezinárodně uznávaní pěvci Timur, William Morgan a Logan Lopez Gonzalez, pěvkyně Bella Adamova nebo Vanda Šípová, designér Maxim Velčovský, kostýmní výtvarnice Marianna Stránská, STRO.MY Ensemble, který doplní Orchestr Národního divadla, Orchestr Státní opery nebo Kühnův dětský sbor.
Bude toho zkrátka hodně a Opera Nova se ponese v duchu boření mýtů a předsudků. „Myslím, že u nás je stále k soudobé vážné hudbě mnoho předsudků, což je škoda. V zahraničí, a to ať už směrem na západ, nebo na východ, například v Polsku, cítím větší otevřenost. Jako bychom byli v Čechách pořád hodně konzervativní a trochu se toho báli. Proč to tak je, přiznám se, nevím. Baví mě ale snaha bourat tyto předsudky hledáním nových cest a oslovováním nového publika,“ dodává Jiří Trtík, autor jedné z novinek, které jedinečný festival Opera Nova představí.