
Nebinární „ženy“, teplá armáda a nedocenitelná reprezentace. Co nás naučil The Last of Us a proč je to už teď jednoznačně seriál roku?
Začnu rovnou tím nejdůležitějším: Nejsou jenom muži a ženy. Kdo to do teď nevěděl (a takových lidí bylo hodně, neb se o tom moc nemluvilo), ten to díky The Last of Us ví. Hlavní postavu seriálu Ellie totiž ztvárnili Bella Ramsey, nebinární americká*ý herec*herečka, kteří, a to je mega důležité, o své identitě veřejně mluví. Víc jsem se o tom rozepsal už v článku, proč Ramsey nemají rádi označení „mladá žena“, podstatné ale je, že je. A že lidé o jejich existenci vědí. Ano, nebinárních lidí není moc, ale to není důvod, aby se o nich mlčelo. Ukazují totiž, že lidi, kteří vypadají jako žena, se nemusejí chovat jako ženo (protože vůbec nemusejí být žena) a že vlastně požadovat dodržování nějakých předepsaných kategorií a škatulek (čtěte: stereotypů) je zbytečné.
Dokonalý pár nedokonalých lidí
Sbohem genderovým stereotypům dává i přímo seriálový děj, a sice právě v postavě Ellie, respektive ve dvojici Ellie a jejího ochránce Joela (Pedro Pascal). Joel totiž není klasický nezničitelný hrdina a Ellie není křehká dívenka, která si neporadí bez cizí pomoci. Tvůrci se vyhnuli klišé, které se zcela nepochybně nabízelo, a místo toho vytvořili dvojici postav, která je zajímavá. Navíc nejen co se jich samotných týče, ale také co do jejich vztahu.
Že Ellie nebude „ustrašená holka“, je jasné už v momentě, kdy se s ní setkáváme poprvé. Vzdorovitá, svéhlavá, drzá a útočná. A také velmi bezprostřední, jak se ukazuje během další dílů. Tvoří tak symbolický protiklad k Joelovi, který je rezervovaný, závažný, zádumčivý, snaží se plánovat a jít na věci s rozmyslem. A který je mnohem opatrnější než Ellie. A ačkoliv je Joel ten, který by měl chárnit Ellie (ne kvůli stereotypům, ale kvůli ději), je to několikrát Ellie, která naopak zachrání Joela. Parádní.
O nás s námi
Když je řeč o radosti nad dobře vykreslenými postavami, nejde nezmínit třetí epizodu seriálu, která ukázala životní příběh gay páru. Když odhlédnu od nadšení, že je to vůbec gay reprezentace (ale nebojte, já se k tomu za několik řádků zase vrátím), musím ocenit, že je to ukázka věkové různorodosti. Gayové totiž nejsou jenom mladí! Bill a Frank se potkávají, když jsou oba v minimálně středním věku, a jejich příběh končí, když jsou oba staří. Krásná protiváha někdy přítomné tendenci, mít na plátně či obrazovkách jako homosexuály jen mladé vysportované svalovce. Hosana!
Ještě větší radost ale mám z toho, jak tvůrci ke zpracování teplých postav a scén přistupovali. Tentokrát ale nejde o gaye, nýbrž o lesby. Queer je totiž i hlavní postava Ellie, která v jednom z pozdějších dílů vzpomíná na svůj vztah s kamarádkou (a víc než jen to) Riley. Filmaři si uvědomili, že oni jsou hetero a navíc chlapi, takže nemají představu o tom, jak zobrazené situace prožívá někdo, kdo je queer a žena. Přizvali si proto konzultantku, která mohla nápady a scénář posoudit lépe než oni – lesbu. Takže hosana podruhé! (A doufám, že se z takového přístupu stane norma, pak to bude hosana potřetí.)
Queer je nová norma
Skutečnost, že The Last of Us obsahuje queer reprezentaci, ale není významná sama o sobě. Zásadní je tady totiž fakt, jak obrovskou má seriál sledovanost. Je to mainstream, je to hit, je to kultura, je to téma. Díly mají milionovou sledovanost už v den vydání. O popularitě a společenském významu ale hovoří hlavně to, jak velký má seriál nárust sledovanosti. Zatímco první díl uvedený v půlce ledna streamovalo při premiéže 4,1 milionu diváků, předposlední osmý díl zaznamenal v den svého uvedení nárust o 74 %, na 8,1 milionu sledujících. A rostoucí sledovanost znamená, že čím dál tím víc lidí vidí, jak čistá a nefalšovaná a hodnotná je gay láska a jak moc v pořádku jsou romantické a milostné vztahy mezi dívkami.
A zároveň nesmíme zapomínat, že je HBO jedním z lídrů současné seriálové tvorby. Je to trendsetter, udává krok i směr, kterým se prestižní seriály vydávají. HBO = quality TV. Nastavuje tak laťku seriálové tvorby a také laťku queer reprezetnace. A ukazuje, že LGBT+ lidi tady jsou a budou a jsou a budou i v seriálech. Ať se to někomu líbí nebo ne. Znamená to, že když chce někdo koukat na moderní super seriál, o kterém všichni mluví, který je napínavý, zábavný, vtipný i vážný, prostě uvidí queer lidi. A to je dobře, protože jiný důvod než homofobie nebo ignorance pro absenci LGBT+ v kinematografii neexistuje.
Otázka, proč by měla být LGBT témata a queer lidé „na sílu“ nacpaní ve všech filmech a seriálech, je absurdní. Odpověď totiž zní: Proč by neměli? Proč by měli být uměle odstranění a kinematografie se měla tvářit, jako že je svět cisgender a heterosexuální? Vždyť přece není. Queer lidi jsou normální. Nebo, lépe řečeno, queer lidi jsou. Takže by měli být i v seriálech.
Zdroj: GiphyHomofobové vs. teplá armáda
Bylo samozřejmě jen otázkou času, kdy se na seriál, který zobrazuje gaye a lesby, sesype kritika homofobů. Jak se ukázalo, bylo to prakticky okamžitě. A to nejen v podobě negativních vyjádření na sociálních sítích, ale také formou „review bombingu“, hromadného zanechávání negativních komentářů a hodnocení. Po uvedení zmíněného 3. dílu (Lon Long Time) se hateři sesypali na recenzentní weby a programově díl i seriál hodnotili nejhorší možnou známkou. Výsledkem tak, je, že ačkoliv je seriál kvalitní, propadá se v žebříčcích.
Naštěstí ale seriál ukázal i druhou tvář veřejnosti, a to jásot a nadšení nad tím, že se světu dostalo kvalitní queer reprezentace v díle, které není natočené se záměrem „být teplé“. Radost na zastáním vyjádřili i Bella Remsey. „Jsem si velmi vědomá*ý toho, že na Twitteru funguje gay armáda, která mě a Elli podporuje“, uvedli Ramsey. „Je krásné mít za sebou takovou armádu. Je to reakce, kterou si velmi užívám.“
The Last of Us ukazuje různorost. Ukazuje ji samozřejmě a ukazuje ji jen tak mimochodem - jako normální a prostře přítomnou. Ukazuje, jak se mají seriály natáčet a učí, že i když se to hromadě lidí nelíbí, stejně se na něj budou dívat miliony a miliony lidí. A proto je to už teď za mě seriál roku.