Jak vybrat pohyb pro děti? Dobrodružství a radost je důležitější než výkon
Jak se mění přístup k pohybu?
„Dnes už si můžu dovolit srovnání. My jsme jako děti běhaly venku od rána do večera. Na zahradě, v parku, ve vnitrobloku. Přišli jsme ze školky či školy a vyrazili ven, za dobrodružstvím," vzpomíná Filip Roptopulos z 3D Fitness Gym. S kamarády hrál vybíjenou, vyvolávanou, školku dovednosti s míčem o stěnu, skákal přes švihadlo, přebíhal klády, přeskakoval lavičky, lezl na stromy nebo se honil za míčem a střílel góly. "Holky zkoušely hvězdy, kluci zase stojky či přítahy. Jezdili jsme na kolech a koloběžkách, chodili v létě k rybníku či na koupaliště a v zimě na sáňky či boby nebo lyže či brusle. Zkrátka pohyb byl tak nějak běžnou součástí našeho života,“ dodává Roptopulos.
„Dnes v době chytrých telefonů, tabletů, počítačů a hlavně sociálních sítí, aby rodič k pohybu děti pomalu nutil. Pokud tedy pomineme ty dvě hodiny týdně povinného tělocviku na školách, ze kterých se chce většinou každý ulít. Tedy to možná až v případě těch starších školních dětí,“ upozorňuje Roptopulos.
Sport jako zábava pro celou rodinu
Sport by měl být ideálně součástí života celé rodiny a nemusí se nutně jednat o aktivity na závodní úrovni. Když se trenéra Filipa Roptopulose zeptáte, jaký pohyb je pro děti nejvhodnější, nezačne vyjmenovávat pohybové aktivity podle věku nebo individuálního či kolektivního zaměření. „Pro děti je vhodný každý pohyb. Samozřejmě každý takový, který je pro dítě bezpečný,“ a dodává: „Tato odpověď se však nedá vztáhnout na sporty, protože v těch se jede cestou rané specializace a dost se tlačí na pilu. Jak ze strany rodičů, aby dítě bylo dobré, tak ze strany trenérů, aby byly výsledky. A nejde o to, že dělá dítě třeba gymnastiku, fotbal nebo tenis, ani to, že ho dělá třeba od 3-4 let, ale o to, že dělá jen ten daný sport. Že nemá dostatek spontánního pohybu,“ říká Filip Roptopulos. „Pokud chceme, aby dítě sportovalo, tak je důležité, aby do puberty mělo zastoupení všestrannosti, aby si sáhlo na míč, umělo plavat, mělo základy atletiky, gymnastiky…,“ vysvětluje význam rozmanitosti pohybových aktivit.
Proč je pohyb a hlavně pak spontánní pohyb tak důležitý?
- Pohybová gramotnost: Díky všestrannému a spontánnímu pohybu dopřejete tělu různorodost, tělo ji má rádo a dobře se pak učí nové dovednosti, což způsobí, že jste pohybově gramotní.
- Vyplavování endorfinů a tělesné zdraví: Dětské tělo potřebuje spoustu svalových kontrakcí, díky nim se vyplavují endorfiny a ty způsobují, že pohyb dává dítěti pocit štěstí a pohody. Ale také, díky pravidelnému pohybu a svalovým kontrakcím dětské tělo sílí. „Z mnoha vědeckých studií vyplývá, že děti, které se v mládí sportovaly a měly různorodost pohybu a různý typ tréninků, byly mnohem zdravější a odolnější vůči zlomeninám“, vypočítává vliv pohybu trenér.
Motivace vs. napodobování
Jak můžeme děti motivovat k pravidelnému pohybu, zejména v dnešní digitální době? „Malé děti papouškují a dělají to, co děláme my dospělí. Já bych proto děti nemotivoval, ale ukazoval bych jim, že já sám se hýbu. Dle mého nefunguje jim něco říkat a slibovat, že když půjdou na půl hodiny ven, mohou pak sedět o deset minut déle u tabletu. Je fajn vymyslet společnou aktivitu. Jít spolu na kolo, zaplavat si, zajít na procházku, udělat si výlet na hory,“ vyjmenovává Filip Roptopulos, co s dětmi mohou rodiče dělat. „Tím, že dětem ukážete, že hýbat se je fajn, budou to pak později chtít dělat samy, přijde jim to přirozené. Samozřejmě ne všichni rodiče jsou pohybově nadaní a budou s dětmi metat kozelce, stojky, hrát tenis či fotbal. V tom případě pak pomůže řízená pohybová aktivita, kde se dítě danou disciplínu naučí. Přesto, vyšlápnout si kopec, návštěva bazénu či sáňkování by neměl být problém pro nikoho. Navíc tím, že s dítětem trávíte čas, vytváříte si spolu i vztah. Co víc tedy můžete svému dítěti dát?“ dodává.
Síla kolektivu nebo individuální sport?
Možná vás napadne, zda je pro děti lepší individuální pohyb nebo sport nebo spíše ten kolektivní. I na to má trenér Filip Roptopulos odpověď: „Každé dítě je jiné a je pro něj tedy vhodný jiný druh pohybu. U toho individuálního se dítě naučit spoléhat samo na sebe. V kolektivu se zase naučí spolupráci, hře fair play, což mu pak může pomoci i později v životě. Důležité je ale vycházet z typologie dítěte a tomu pohybovou aktivitu přizpůsobit. Důležité je, aby dítě bylo šťastné.“
Kolik pohybu je dost?
Kolik času by děti měly věnovat pohybové aktivitě každý den? Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje na základě dlouholetých studií, aby děti měly děti cca 4 hodiny pohybu denně. Z toho 2-2,5 hodiny spontánního pohybu a 1-1,5 hodiny řízené aktivity.
Jak vybírat pohyb pro děti?
- Věk a vývojová fáze: Vybírejte aktivity odpovídající věkovým a rozvojovým potřebám. Například malé děti potřebují hravé aktivity, které rozvíjejí jejich motoriku a koordinaci, zatímco starší děti a dospívající mohou experimentovat s různými sporty, které je vyzývají fyzicky i mentálně.
- Zájmy a preference: Zapojte děti do rozhodovacího procesu. U aktivity, ke které mají přirozený sklon nebo zájem, pravděpodobněji vydrží delší dobu a bude pro ně příjemnější.
- Fyzické schopnosti a zdravotní stav: Vždy berte v úvahu fyzická omezení a zdravotní stav jako je astma, alergie, onemocnění srdce apod. Konzultace s lékařem nebo odborníkem na fyzickou kondici může pomoci určit, jaké aktivity jsou bezpečné a vhodné.
- Variabilita a vyváženost: Rozmanitost ve fyzických aktivitách pomáhá rozvíjet různé svalové skupiny a děti navíc pohyb nezačne nudit. Vytvoření vyváženého plánu, který zahrnuje aerobní cvičení, sílu, flexibilitu a rovnováhu, může podpořit celkový fyzický rozvoj.
- Sociální interakce: Při výběru zvažte, zda preferujete individuální nebo týmové aktivity. Skupinové sporty a týmové hry podporují sociální dovednosti a týmovou práci, zatímco individuální aktivity mohou být vhodnější pro ty, kteří preferují samostatný čas nebo se potřebují soustředit na osobní zlepšování.
- Přístupnost a praktičnost: Zvažte čas, náklady a dostupnost zařízení nebo prostředí potřebného pro danou aktivitu. Sporty a kroužky, které vyžadují málo nebo žádné speciální vybavení a konají se v blízkosti bydliště, často zvyšují pravděpodobnost dlouhodobé účasti.
- Bezpečnostní opatření: Bezpečnost je vždy na prvním místě. Zajistěte, že vybavení je v dobrém stavu, je bezpečné pro danou aktivitu a učitelé nebo trenéři jsou kvalifikovaní. Dodržujte bezpečnostní protokoly, zvláště pokud jde o kontaktní sporty nebo aktivity s vyšším rizikem.
- Dlouhodobý závazek versus zkoušení nových věcí: Některé aktivity mohou vyžadovat delší časový závazek, zatímco jiné lze snadno vyměnit nebo střídat. Rozhodněte, zda je váš cíl rozvíjet určité dovednosti na vysoké úrovni, nebo zda preferujete více experimentování a expozici různým typům aktivit.