Šest častých omylů o meditaci, kterým možná také věříte

Meditace vás údajně hodí do pohody, uleví vám od bolestí, které se s vámi táhnou už desítky let a i ten sex najednou bude procítěnější. Spolu s jógou ji…

Meditace vás údajně hodí do pohody, uleví vám od bolestí, které se s vámi táhnou už desítky let a i ten sex najednou bude procítěnější. Spolu s jógou ji začínáme brát jako samozřejmost srovnatelnou s cištěním zubů. Přesto o ní ale mezi lidmi koluje mnoho nejasností, které je třeba uvést na pravou míru.

Roman Samotný: „Tradiční rodina je na Slovensku fetišizovaná, i když jde o úplný mýtus." Článek si můžete poslechnout také jako PODCAST21. 11. 2022

1. Meditace je prostě meditace

Ne u každé meditace musíte tiše sedět v tureckém sedu. Existuje třeba tchaj-ťi čchüan, nebo zjednodušeně taiči, které se zaměřuje na pohyb, protože se vyvinulo z bojového umění. Tibetští mnichové zase při meditacích zpívají.

2. Je třeba vyčistit si mysl

To je sice běžné, ale není to nutné. Ostatně není možné "nemyslet na nic". Je možné meditovat například tak, že myjete nádobí a myslíte na to, že myjete nádobí. Na to, jak vám voda stéká po dlaních, na texturu houbičky a bublinek mycího prostředku. Na každý detail talíře. Je to trochu uhozené, ale v dnešní době, kdy není na nic čas, se to hodí.

3. Meditace nejde dohromady s prací

Už v předchozí části jsme to vyvrátili. Meditace by vám naopak měla umožnit soustředit veškeré svoje duševní síly, myšlenky i emoce na nějaký subjekt. Místo reakcí na to, o čem meditujete, si však získáte větší odstup a nahlédnete na všechno v souvislostech. Pracovní problémy se vám pak budou řešit mnohem lépe.

Všechno zdražuje, ale přesto se chystáte péct na Vánoce? Inspirujte se radami našich čtenářů na levné a snadné varianty cukroví!28. 11. 2022

4. Díky meditaci vám bude hej

Bude, ale nestane se to přes noc. Pokud jste celý týden pracovali, těžko můžete čekat, že si na půl hodiny lehnete do vany a druhý den zase můžete makat jako kůň. Doporučuje se meditovat pod vedením někoho, kdo s tím má zkušenosti, a stejně jako posilování těla je posilování mysli běh na dlouhou trať. Pozor! Ze začátku doporučujeme nemeditovat příliš intenzivně, mohlo by to mít opačné účinky. Vlastně tomu v posilovně není jinak...

5. Už není co objevovat

Máme tendenci si to myslet, přestože dobře víme, že je pořád co objevovat. Dáme vám příklad: víme, že meditace dokáže pomáhat proti depresím. Vliv na hladinu stresových hormonů v krvi se však vědcům zatím prokázat nepodařilo. Také se neví, jestli meditace dokáže zpomalit stárnutí. Většina studií totiž trvá maximálně několik měsíců, ale co když meditujete celé roky?

6. Meditace je dobrá, jenom když vám je špatně

Je pravda, že k těmto alternativním způsobům léčení těla i ducha většinou sáhneme, až když se nám hroutí život pod rukama. Předpokládá se ale, že i zdravým a šťastným lidem dokáže meditace prospět - jednoduše proto, že vždycky je možné být šťastnější! To je docela dobrý důvod, proč si najít odborníka a začít, co říkáte?

Zdroj: theconversation.com