Trend v mužské kráse: „zženštilí“, ale silní muži. Nahradí muži s make-upem klasické macho typy?

Péče o zevnějšek, zejména pak užití různých kosmetických přípravků a podstupování speciálních procedur, byla dlouho výhradní doménou žen. Ačkoliv dnes o sebe…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: cnn.com / 31. 1. 2019

Péče o zevnějšek, zejména pak užití různých kosmetických přípravků a podstupování speciálních procedur, byla dlouho výhradní doménou žen. Ačkoliv dnes o sebe začínají běžně dbát i muži, pro které např. vznikají i specializované salony krásy, průkopníky a přeborníky v péči o sebe jsou muži z Jižní Koreje. Tři čtvrtiny jihokorejských mužů pravidelně každý týden absolvují návštěvu kosmetického salonu, kadeřnictví apod. a právě do Jižní Koreji se začíná obracet zájem západního módního i kosmetického průmyslu. Kde se vzal trend „zženštilých“ mužů, kteří se nebojí nosit make-up?

18. 6. 2019„Luxusní ostrov“ s nouzovými přístřešky, boje s ochrankou a rabování: Připomeňte si ty největší přešlapy hudebních festivalů

„Jsem ohromen tím, kolik jihokorejských mužů nyní začalo napodobovat vizáž zdejších ikon, skupiny K-Pop. Vídám na ulici nespočet mužů v perfektně střižených oblecích, s dokonale upravenými vlasy, potkávám muže, kteří evidentně podstoupili plastickou operaci víček a dokonce začínají nosit také make-up,“ popisuje Roald Malingkay, ředitel Korejského institutu na Australské národní univerzitě.

Co za touto proměnou stojí? Kromě popkultury se mj. jedná také o silný tlak na muže, kteří soupeří v Koreji na velmi konkurenčním trhu práce. Kromě vzdělání, praxe či stáží výraznou roli totiž i u mužů sehrává vzhled. Existuje však i vysvětlení, které jde více do hloubky. Podle expertní studie z roku 2010 poukazující na až ženskou krásu korejských mužů totiž muži v Jižní Koreji do jisté míry odmítají tradiční mužnost proto, že byli do této pozice dotlačeni ženami v důsledku závažné nerovnosti pohlaví v zemi.

Vše navíc souvisí také s klasickými macho stereotypy. „Dnešní muži nechtějí být již macho-typy, které po staletí dominovaly populární kultuře. Tito tvrdí a maskulinní muži obvykle nestudovali na univerzitách, nevedli ani normální život. Obvykle byli nuceni svou mužnost ukazovat – jako vojáci, policisté nebo gangsteři. Problémy navíc často řešili spíše násilnými činy, protože nebyli schopni vyjadřovat pocity prostřednictvím slov,“ popisuje Malingkay. A naráží tak na ryze západní problém – krizi maskulinity jako takové.

14. 8. 2019Sapiosexuálové: když na vzhledu nezáleží a sexy je „mozek“

Korejští muži jsou však každopádně považování za nejvíce otevřené právě vůči rozličným kosmetickým úpravám. I proto, když se značka Chanel rozhodla na trh uvést ryze pánskou řadu kosmetiky Boy de Chanel obsahující i tužky na obočí či matný balzám na rty, před expanzí na trh v  USA testovala odezvu právě v Jižní Koreji.

Zda nakonec skutečně vzniknou nové rámce pro mužskou vizualitu, ukáže až čas, přeci jen v USA je představa o tom, jak vypadá „muž“, poměrně odlišná od jihokorejského vnímání ideálního muže. Jak konstatuje britský módní bloger, „bude trvat ještě mnoho let, než se použití make-upu pro muže stane standardem. Jižní Korea je ale v tomto směru velmi napřed.“ Je však otázkou, zda ideálem jsou skutečně nalíčení muži, nebo spíše muži schopní vyrovnat se sami se sebou, svým vzhledem a především měnícím se konceptem mužství jako takovým.