Chcete mít nízkou hladinu cholesterolu v krvi? Dopřejte si vajíčka a hamburgery a dejte si pozor na ryby!

Kdo chce žít zdravěji, tak ten už jistě uvažoval o tom, zda nemá omezit příjem cholesterolu, zejména proto, aby snížil jeho hladinu v krvi. Nic ale není…

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Men's Health / 21. 1. 2019

Kdo chce žít zdravěji, tak ten už jistě uvažoval o tom, zda nemá omezit příjem cholesterolu, zejména proto, aby snížil jeho hladinu v krvi. Nic ale není tak jednoduché. Vzhledem k tomu, že existují dva různé druhy cholesterolu, z nichž je škodlivý jen jeden, leckterá na papíře nezdravá potravina může tělu spíše prospívat a naopak. Které potraviny jsou tedy nečekaně prospěšné a které naopak více škodí? 

4. 4. 2019ROZHOVOR: „Ve squatech se žije překvapivě dobře, drogově závislí se umí obstarat,“ popisuje terénní pracovnice

Mezi HDL a LDL cholesterolem je značný rozdíl. Zvýšená hladina „zlého“ LDL cholesterolu vede k ucpávání cév, „dobrý“ HDL je naopak chrání. Právě proto je nesmysl dívat se jen na celkový obsah cholesterolu. A když cholesterol rozdělíte na „dobrý“ a „špatný“, zjistíte, že spousta dávných strašáků všech hubnoucích není zase tak hrozivá. Z podobného důvodu je dobré se podívat i na obsah omega-3 a omega-6 nasycených mastných kyselin, kdy je vhodné preferovat potraviny s vyšším obsahem omega-3.

Na prvním místě je asi třeba zmínit vajíčka. Taková míchaná vejce jsou jednou z nejlepších možných snídaní, které si můžete dát. Taková dvě vajíčka, k tomu jeden kousek pečiva, ideálně celozrnného, a máte něco, co vás nabije energií a ještě vám zvýší hladinu prospěšného HDL cholesterolu. Podobně jsou na tom burgery z kvalitního hovězího, které mají vyvážený poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin.

Nečekaně dobrý nápad je i pizza s tuňákem či ančovičkami. Může za to zejména chutná a zdravá kombinace ryb a česneku a vysoký obsah zdraví prospěšných látek, jako jsou jód, železo, zinek a selen, které tělu pomáhají zbavovat se špatného LDL cholesterolu. Ovšem pozor, pizza určitě není jídlo na každý den.

Někoho také může překvapit, že co se týče hladiny cholesterolu v krvi, ani obyčejné těstoviny nejsou vůbec špatné. Samozřejmě, celozrnné jsou ještě lepší, ale i ty klasické snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu a obsahují antioxidanty. To samé platí i pro vysokoprocentní hořkou čokoládu. Ale nepřehánějte to s ní, bývá dost kalorická.

22. 5. 2019Nejčastější lži, které muži říkají o svých penisech: výmysly vs. realita

Naopak prospěšnost některých ryb bývá nezřídka přeceňována, zejména tilapie nilská, sladkovodní ryba označovaná také jako okounovec, má podle odborníků nižší obsah omega-3 kyselin než červená masa. A jelikož se často podává smažená v těstíčku či obalená ve strouhance, tak v takové úpravě není o moc zdravější než obyčejný řízek. Příliš zdravé nejsou ani ovocné přesnídávky. Nemusí být ani doslazované, ale jídla plná cukru, a přitom bez vlákniny, zvedají hladinu škodlivého cholesterolu.