Chcete mít nízkou hladinu cholesterolu v krvi? Dopřejte si vajíčka a hamburgery a dejte si pozor na ryby!

Kdo chce žít zdravěji, tak ten už jistě uvažoval o tom, zda nemá omezit příjem cholesterolu, zejména proto, aby snížil jeho hladinu v krvi. Nic ale není…

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Men's Health / 21. 1. 2019

Kdo chce žít zdravěji, tak ten už jistě uvažoval o tom, zda nemá omezit příjem cholesterolu, zejména proto, aby snížil jeho hladinu v krvi. Nic ale není tak jednoduché. Vzhledem k tomu, že existují dva různé druhy cholesterolu, z nichž je škodlivý jen jeden, leckterá na papíře nezdravá potravina může tělu spíše prospívat a naopak. Které potraviny jsou tedy nečekaně prospěšné a které naopak více škodí? 

22. 2. 2019Máte málo přátel? Chybí vám rodina? V Japonsku si příbuzné i kamarády můžete pronajmout

Mezi HDL a LDL cholesterolem je značný rozdíl. Zvýšená hladina „zlého“ LDL cholesterolu vede k ucpávání cév, „dobrý“ HDL je naopak chrání. Právě proto je nesmysl dívat se jen na celkový obsah cholesterolu. A když cholesterol rozdělíte na „dobrý“ a „špatný“, zjistíte, že spousta dávných strašáků všech hubnoucích není zase tak hrozivá. Z podobného důvodu je dobré se podívat i na obsah omega-3 a omega-6 nasycených mastných kyselin, kdy je vhodné preferovat potraviny s vyšším obsahem omega-3.

Na prvním místě je asi třeba zmínit vajíčka. Taková míchaná vejce jsou jednou z nejlepších možných snídaní, které si můžete dát. Taková dvě vajíčka, k tomu jeden kousek pečiva, ideálně celozrnného, a máte něco, co vás nabije energií a ještě vám zvýší hladinu prospěšného HDL cholesterolu. Podobně jsou na tom burgery z kvalitního hovězího, které mají vyvážený poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin.

Nečekaně dobrý nápad je i pizza s tuňákem či ančovičkami. Může za to zejména chutná a zdravá kombinace ryb a česneku a vysoký obsah zdraví prospěšných látek, jako jsou jód, železo, zinek a selen, které tělu pomáhají zbavovat se špatného LDL cholesterolu. Ovšem pozor, pizza určitě není jídlo na každý den.

Někoho také může překvapit, že co se týče hladiny cholesterolu v krvi, ani obyčejné těstoviny nejsou vůbec špatné. Samozřejmě, celozrnné jsou ještě lepší, ale i ty klasické snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu a obsahují antioxidanty. To samé platí i pro vysokoprocentní hořkou čokoládu. Ale nepřehánějte to s ní, bývá dost kalorická.

17. 1. 2019Muž se snažil vyzrát na bolesti zad injekcemi spermatu do svalů. Skončil na pohotovosti

Naopak prospěšnost některých ryb bývá nezřídka přeceňována, zejména tilapie nilská, sladkovodní ryba označovaná také jako okounovec, má podle odborníků nižší obsah omega-3 kyselin než červená masa. A jelikož se často podává smažená v těstíčku či obalená ve strouhance, tak v takové úpravě není o moc zdravější než obyčejný řízek. Příliš zdravé nejsou ani ovocné přesnídávky. Nemusí být ani doslazované, ale jídla plná cukru, a přitom bez vlákniny, zvedají hladinu škodlivého cholesterolu.