Tuhle písničku už jsme někdy slyšeli! Melodie úspěšnějších kolegů "krade" Lucie Bílá i Ortel

Před pár dny jsme vám přinesli článek o slavných hitech, jejichž autoři si tak trochu „vypůjčili na věčnou oplátku“ většinu nápadů z jiného staršího hitu.…

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Youtube, Extra, Musicstore, Okoun / 20. 1. 2019

Před pár dny jsme vám přinesli článek o slavných hitech, jejichž autoři si tak trochu „vypůjčili na věčnou oplátku“ většinu nápadů z jiného staršího hitu. Nenechte se nachytat, tento problém je poměrně dost rozšířený i v českých luzích a hájích. Právě proto vám chceme představit ty nejslavnější české „kopírky“, ať už si čeští umělci vypůjčovali doma nebo v zahraničí.

22. 2. 2019Krásné, historicky hodnotné, ale nevyužívané. Ožijí někdy prázdné domy Česka?

Lucie Bílá — Láska je láska versus Prince – Alphabet Street

Tahle chytlavá a na svou dobu i trochu kontroverzní písnička o tom „když choděj kluci s klukama a holky s holkama“ vynesla Lucii Bílou do mainstreamu a připravila jí pozici věčné Zlaté slavice. Z dnešního pohledu je ale daleko kontroverznější melodie a basová linka, které jsou dost okatě vypůjčené z písně zpěváka, skladatele a multiinstrumentalisty Prince, Alphabet Street. Trochu se divíme, jak hladce to prošlo. Prince byl přeci jen dost známý rapl na autorská práva. Když hiphopeři Arrested Development z totožného songu vysamplovali jediné slovo, a to „Tennessee“, Prince a jeho armáda právníků je okamžitě hnali před soud. Na reedici alba Missariel už ovšem původní autor hudby Ondřej Soukup přiznal barvu a mezi skladatele zahrnul i Prince.

Support Lesbiens – In Da Yard versus Jan Kalousek – Chodím ulicí

Příběh téhle vykrádačky plnil svého času média a dostal se i k soudu. Mimochodem, ne, za tohle Kalousek nemohl. Refrén hitu od Support Lesbiens byl prakticky totožný s o deset let starší písní Chodím ulicí, největším hitem jmenovce zlotřilého padoucha internetových diskuzí, zpěváka Jana. Na starou píseň dokonce odkazoval i tentokrát anglický text. Soud v tomto případě rozhodl jasně. Kytarista a skladatel Jarda Helešic musel Kalouskovi zaplatit 200 tisíc korun a přidat ho mezi autory písně.

Turbo – Hráč versus Europe — Final Countdown

Tu slavnou klávesovou vyhrávku od švédských hvězd jednoho hitu zná snad každý, i ten, který osmdesátkový rock nesnáší z duše. Opisoval ji tehdy leckdo, ale málokdo tak okatě jako hvězdy normalizačního rocku jménem Turbo. I když muzikanti dlouho tvrdošíjně prohlašovali, že v Hráči není ani nota z Final Countdown, zpěvák Richard Kybic později potvrdil, že do skoro hotové nahrávky samplovali přímo klávesy ze songu Europe.

Ortel – Marnost versus Asonance – Čarodějnice z Amesbury

Ze všech prohřešků kapely Ortel a jejího zpěváka Tomáše Hnídka je plagiátorství asi ten nejmenší. Jenomže když už napíšete baladu o trudném životě lopaty, zkuste do ní příště vykrást méně známý song. Čarodějnici z Amesbury musel ve svém životě slyšet snad každý, i kdyby jen na předních sedačkách autobusu, kde si řidič pouští na plné pecky Country Rádio. Okatě vykradený kytarový riff i melodie sloky působí jako pěst na oko.

1. 3. 2019LGBT plesová sezona začíná: „Lidé už pochopili, že Duhový ples není party ´ pro buzny´,“ tvrdí organizátor Marek Zlý

Rybičky 48 — Ooou! versus Bowling for Soup – 1985 a Highchool Never Ends

Poppunkové Rybičky 48 nikdy nezastíraly, že hlavní inspirací jsou pro ně texaští fun-punkáči Bowling for a Soup, vždyť kromě jiného opěvují stejnou Emily. V případě tohohle songu už se ale nedá mluvit jen o inspiraci. Sloka Ooou! je prakticky totožná s tou v songu 1985, refrén si zase kutnohorští poppunkeři vypůjčili ze songu High School Never Ends. Pravda, že v rámci třech akordů se dá vymyslet málo co nového, ale tahle podobnost bije do očí i do uší.