Podcasting: stále populárnější forma vzdělání, seberozvoje i zábavy. Jaký je princip možného nástupce klasického rozhlasu?

9. 1. 2019 08:00 Co se děje
Podcasting: stále populárnější forma vzdělání, seberozvoje i zábavy. Jaký je princip možného nástupce klasického rozhlasu?

Možný konkurent rozhlasového vysílání – právě tak mnozí hovoří o podcastingu, tedy specifickém způsobu šíření zvukových informací. Jeho princip je snadný – autor namluví materiál do zvukového formátu (obvykle mp3, výjimkou ale nejsou dnes ani video podcasty) a umístí jej na internet volně ke stažení. Posluchači si pak soubor stáhnou do počítače, tabletu či mobilu a mohou jej poslouchat prakticky kdekoliv, při běhání, cestě MHD, při nakupování…Ačkoliv koncept pochází z roku 2004, masové popularity se podcastingu dostává až v posledních několika letech – a dokonce se pro mnohé stal i zdrojem obživy. Co na podcastingu posluchače tak láká? 

8. 12. 2018Předprodeje lístků na letní festivaly začínají. Na Balaton Sound se objeví Marshmello, Armin Van Buuren a spousta dalších zajímavých jmen

Za způsobem tohoto šíření informací stojí Adam Curry, který podcasting vymyslel v roce 2004. Samotný termín „podcasting“ je výsledkem spojení slov iPod (přehrávač multimédií společnosti Apple) a broadcasting, tedy „vysílání“. Specifičnost systému pak tkví zejména v tom, že jednotlivé nahrávky společně vytvářejí určitý seriál, a to díky principu RSS (Rich Site Summary), který související příspěvky sdružuje. Podcasty lze tedy odebírat pravidelně a automaticky – pomocí aplikací, které jsou k tomu určeny, a to nejen na platformě Apple (iPhony i iPady s iOE 8 a vyšší mají aplikaci již předinstalovanou), ale i v mobilních telefonech se systémem android (zvolit můžete např. Podcast Republic, aplikací je však spousta).

Neformálnost a určitá nenaleštěnost, to jsou stěžejní faktory, které na podcastech lákají zejména generaci miléniálů. „K podcastingu se pojí publikum mladých, kteří vášnivě rádi naslouchají lidem, jež obdivují,“ doplňuje k popularitě tohoto způsobu šíření informací Emily Bell, která působí v Centru pro digitální žurnalismus.

A čísla mluví jasně – podcasting rozhodně není jen výdobytkem západního světa. Podle materiálů agentury Reuters např. v Jižní Koreji pravidelně poslouchá podcasty 58 % populace. Pro srovnání – v USA je to 33 % a ve Velké Británii 18 %. A jak Reuters ve své zprávě za loňský rok dodává, zejména v případě mladší generace je výrazně vyšší pravděpodobnost, že její příslušníci budou místo radia poslouchat právě podcasty. „To, co odlišuje radio od televize, je intimita. Co odlišuje podcast od radia, je intimita plus, protože obsah si sami vyberete a pustíte si jej přímo do uší,“ vysvětluje Olly Mann.

10. 12. 2018Není cukr jako cukr. Přestaňte se přejídat doslazovanými potravinami, vaše tělo to ocení!

Průměrná délka těchto materiálů dosahuje většinou 30 – 60 minut, výjimkou ale nejsou ani podcasty několikahodinové. A dle mezinárodních přehledů celosvětově existuje kolem půl milionu podcastů v téměř stovce různých jazyků. V České republice pak množství svého obsahu v podcastové formě nabízí např. Český rozhlas, svůj vlastní obsah pak tvoří i různé firmy, ale samozřejmě i jednotlivci. Témata jsou pak podobně rozmanitá jako zájmy každého z nás – výběr je tedy téměř neomezený. Díky podcastům se pak lze i mnohému naučit – a to nejen cizím jazykům, některé vzdělávací instituce v zahraničí dokonce poskytují studentům vlastní podcasty místo skript. Samozřejmostí jsou i podcastové seriály. O zábavu je tedy postaráno pro každého.

Zdroj: bbc.co.uk
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop