VIDEO: Konec zácpám na D1? První hyperloop, o který projevilo zájem i Brno, zahájil testovací provoz. Jak funguje podzemní tunel, který "vystřeluje auta"?

Hyperloop, tedy specifický potrubní systém superrychlé přepravy (dosahující v těch nejodvážnějších představách až rychlosti zvuku), je v době, kdy jsou…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: bbc.co.uk, independent.co.uk, youtube.com / 20. 12. 2018

Hyperloop, tedy specifický potrubní systém superrychlé přepravy (dosahující v těch nejodvážnějších představách až rychlosti zvuku), je v době, kdy jsou metropole, ale i dálnice doslova zacpány auta, stále více skloňovaným termínem. Vize, s níž přišel v roce 2013 Elon Musk, se však doposud zdála příliš nejasná a těžko uchopitelná. Právě proto o tomto systému přestala uvažovat např. i Bratislava. V Brně však sen stále trvá a konečně má nyní i do jisté míry konkrétnější obrysy. Elon Musk, který dal svou myšlenku volně k dispozici (a modifikacím) všem, kteří by o realizaci měli zájem, se rozhodl připravit první zkušební tunel, který by mohl být součástí futuristického dopravního systému. Jak funguje? 

15. 5. 2019Eurovize: hudba, politika a bizar. Výběr nejbláznivějších vystoupení napříč historií soutěže, která je i letos přehlídkou podivnosti

Muskova The Boring Company pod americkým Los Angeles vybudovala jednu míli (1,6 km) dlouhý tunel, který má být využit pro výzkum a vývoj sítě „Loop“. Základním principem je, že systém doslova vystřeluje modifikované elektromobily skrze tunel vysokou rychlostí, což je v čase neustálých kolon rozhodně krásná představa.

„Základní princip je velmi jednoduchý – jde zejména o schopnost přeměnit normální auto na pasivně stabilní vozidlo přidáním rozmístěných sledovacích kol a stabilizačních kol tak,  aby bylo možné cestovat vysokou rychlostí malým tunelem,“ uvedl v oficiální zprávě sám Musk. Jednotlivé tunely (tubusy) by pak měly tvořit určitý systém tepen, kde se bude prozatím cestovat přibližně rychlostí kolem 150 km/hod. Pro případné výjezdy pak budou připraveny rampy. „Je to vlastně jako systém 3D dálnic v podzemí. Většinu cesty se budete pohybovat konstantní rychlostí, aniž byste museli zastavit či přibrzdit. Zpomalíte teprve tehdy, když se dostanete k výjezdu – tam pak bude možné opět vjet do dalšího tunelu,“ upřesnil dopravní vizionář.

15. 5. 2019Víte, proč nám nesmrdí naše vlastní prdy? Může za to genetika i instinkt pro přežití v divočině!

Ačkoliv sám Musk ještě před nedávnem o možnostech využití tohoto systému poměrně pochyboval, nyní tvrdí, že právě testovací tunel ukáže, zda má cestování v podzemních tunelech budoucnost. Hlavní překážkou by zatím mohla být cena, ta se pohybuje kolem 10 milionů dolarů za kilometrový úsek.

Těžko říci, zda se Brno svého hyperloopu (ten by měl být koncipován spíše pro přepravní kapsle, nikoliv pro auta - jedná se tak právě o jednu z modifikací Muskových vizí) tedy někdy v dohledné budoucnosti skutečně dočká, údajně však pracuje alespoň na studii proveditelnosti. Než však bude možné prosvištět pod permanentně ucpanou D1, můžete se na Muskův tunel podívat alespoň ve videu níže.