Nakupujete dárky pod stromeček genderově vyváženě? Měli byste! Nová kampaň shromažďuje snímky stereotypních dárků pro děti

V roce snad neexistuje více zběsilý čas, než je období adventu. Nájezdy na obchodní domy se stávají běžnou praxí, lidé bez rozmyslu nakupují doslova kde co.…

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: independent.co.uk / 17. 12. 2018

V roce snad neexistuje více zběsilý čas, než je období adventu. Nájezdy na obchodní domy se stávají běžnou praxí, lidé bez rozmyslu nakupují doslova kde co. Právě Vánoce nás však podle aktuální aktivity probíhající na sociálních sítích podněcují k tomu, abychom prostřednictvím dárků posilovali zažité stereotypy pojící se k jednotlivým pohlavím. A teď nemáme na mysli situaci, kdy standardně ženy jsou zahaleny do oblaku mouky a cukru a tvrdí chlapi vraždí kapra. Stereotypy totiž posilujeme i v dětech – nejen tím, jaké aktivity doma vidí, ale i dárky, které jim kupujeme. Jak upozorňuje charitativní organizace Fawcett Society, „stereotypy o pohlaví nás všechny drží zpět a pomáhají utvrzovat předpoklady o tom, kdo jaké činnosti provádí. To pak např. dívky brzdí při výběru zaměstnání,“ tvrdí mluvčí Sam Smethers. Tedy – zamysleli jste se nad tím, jaké dárky dětem kupujete? A jaké byste kupovat neměli?

22. 2. 2019Když pro vlastní krásu trpí i zvířata. „Přešlechtění psi tráví svůj život v bolestech,“ říká veterinářka Kateřina Černá

Ať už si o genderových specifikách hraček myslíte své, či nikoliv, řeč čísel je neúprosná. Drtivá většina inzerátů a reklam propagujících dětské hračky má sexistický základ a genderové stereotypy skutečně posiluje. Jeden z výzkumů na toto téma zjistil, že klasicky propagace akčních postav a konstrukčních her cílí na chlapce. Naopak reklamy na hračky zaměřené na krásu a péči jsou spojeny s dívkami (ty v těchto reklamách i vystupují). Podtrženo – sečteno, hračky cílící na jedno či druhé pohlaví jsou běžnou praxí, otázkou však je, nakolik nám v důsledku škodí.

Mnozí pravděpodobně namítnou, že Pepíček si přeci přeje mačetu a Zuzanka sadu vařeček…a to přeci není žádný stereotyp. Bohužel – jak již padlo výše – děti jsou pozorné a vidí, kdo je nejčastěji v kuchyni a kdo naopak v garáži. Pravdou ale je, že upírat Pepíčkovi možnost vozit kočárek a Zuzance hrát fotbal, je poměrně krátkozraké. Zpečetěné stereotypy nás totiž ovlivňují po zbytek života, při výběru povolání i při odměňování. A právě proti tomu chce zmiňovaná charita bojovat. Vyzývá proto všechny, aby vyrazili do obchodů a zaměřili se na produkty, které považují za stereotypní. Jejich fotografie pak mohou rovnou sdílet na sociálních sítích s hashtagem #SmashingStereotypes.

2. 3. 2019Početní gay kněží žijí v pekle na zemi: Čelí zastrašování a vymývání mozků. V ČR na nich chtěli praktikovat i exorcismus

A jak se ukazuje, i když celý projekt by měl být oficiálně představen až v roce 2019, již nyní se do něj zapojuje stále více lidí. Zároveň akce vede k tomu, že nakupující skutečně začínají přemýšlet o tom, za co své peníze utrácí. „Právě jsem pro svého vnuka koupil malou garáž na autíčka. A jsem překvapen, že se vlastně jedná o hračku s genderovou specifikací,“ stojí v jednom z tweetů. A další pak upozrňují na to, co mnozí považují za běžné, tedy na podsouvaný výběr hraček vhodných pro chlapce a naopak pro dívky.

To společnost Le Toys Be Toys již před dvěma lety získala ocenění za vědecký výzkum zaměřený právě na genderovanost trhu s hračkami. „Zdá se, že mnozí si začínají uvědomovat, že stále více spotřebitelů znepokojuje marketing, který se opírá o rozličné stereotypy, které v důsledku podporuje,“ uvedli zástupci společnosti.

Až tedy vyrazíte do obchodního domu nebo hračkářství, než „na první dobrou“ nakoupíte bagry a čurající panenky, zkuste se zamyslet, zda by dětem nebylo možné udělat radost jinak…