Jak být přes zimu psychicky i fyzicky v pohodě? Máme pár tipů, které vám pomůžou

Zima patří mezi nejen fyzicky, ale i psychicky náročnější období. Jak ji ve zdraví přečkat?

Autor: Hynek Toman / Zdroj: Reader's Digest, Unsplash / 14. 12. 2018

Zima patří mezi nejen fyzicky, ale i psychicky náročnější období. Jak ji ve zdraví přečkat?

Pusťte si domů denní světlo
Díky všem těm moderním vynálezům (elektřinou počínaje) je teď hrozně jednoduché ztratit kontakt s přírodními rytmy, což může mít mnoho nepříjemných důsledků jako třeba nespavost, přehnanou chuť k jídlu či depresivní nálady. Obzvlášť v krátkých dnech bychom si měli domů pouštět co nejvíce světla a být ve spojení s přírodou, radí interiérová designérka Carolyn DiCarlo, která také doporučuje vypnout umělé osvětlení alespoň hodinu před spánkem.

Nepřestávejte cvičit
Neházejte své fitness návyky za hlavu jen proto, že je venku chladno. „Vymyslete si nějaký způsob, jak cvičit i v místnosti – můžete chodit na jógu, stáhnout si fitness appku či cvičit podle videí na YouTube,“ doporučuje výživová poradkyně Lindsey Bristol.

Položte si lahev s vodou vedle postele
Než půjdete spát, položte si na noční stolek lahev s vodou. Chcete-li, aby zůstala voda dlouho chladná, použijte termoláhev. Bude to první věc, kterou po ránu uvidíte, můžete se tedy napít ještě dříve, než vylezete z postele. „Udělejte si z pití vody část své ranní rutiny,“ radí Lindsey Bristol. „Voda pomáhá odplavovat toxiny, zlepšuje kvalitu pokožky, pomáhá při hubnutí a tak dále.“

Zbavte se „znečištění hlukem“
„Pravděpodobně si neuvědomujete, jak moc stresující jsou pro lidský organismus pravidelně se opakující zvuky,“ říká Caroly DiCarlo. Takové zvuky jsou nejen otravné, ale můžou i vážně poškodit lidské zdraví, jak vyplývá z průzkumu australské Akademie věd. Je-li to možné, zabraňte jim. Pokud se s hlukem nedá nic dělat, zvažte koupi zařízení na tzv. bílý šum.

Není nad vývar z kostí
Není nic lepšího než se po chladném dnu zahřát poctivým vývarem, který má navíc pozitivní účinek na lidské zdraví! „Vývar z kostí má mnoho zdravotních benefitů – od podpory zdravých kostí a kloubů až po zlepšení obranyschopnosti organismu. Z vývaru můžete dělat polévku či jej pít samotný v hrnečku,“ radí Lindsey Bristol.

Pozor na závislost na telefonech
Jakmile se ochladí, lidé tráví zíráním do telefonů ještě více času, což nemá na psychické zdraví úplně dobrý vliv. Zkuste si proto nastavit od telefonu odpočinek– mobil či tablet zkuste vyměnit za knížku či jiný koníček. Budete psychicky odolnější a relaxace i spánek pro vás budou snadnější.

Nastavte si večerku
Stejně tak, jako rodiče nastavují večerku svým dětem, byste i vy mohli zkusit něco podobného udělat sobě. „Sedm až devět hodin spánku dá tělu dostatek prostoru pro hojení mnoha zdravotních problémů,“ říká Lindsey Bristol. To je obzvláště přes zimu zapotřebí. „Pokud málo spíte, je navíc pravděpodobné, že budete mít zvýšenou chuť na nezdravá jídla jako zdroj rychlé energie.“

28. 11. 2018Dokonalý spánek? Dopřejte si jej s Royal Comfort!

Nevyhýbejte se nudě
Překvapivé, ale pravda: Trocha nudy neuškodí, právě naopak. Pomůže vám nakopnout vaši kreativitu, schopnost řešit problémy, a navíc se tak zvyšuje pravděpodobnost sociální interakce. Než začalo být neustálé koukání do displejů mobilních telefonů normou, lidé se častěji nudili – koukali z okna či jen tak do dálky, přemýšleli či se společně pustili do řeči. Dnes se ve chvíli, kdy na něco čekáme, automaticky přesuneme k mobilu, což nás z dlouhodobého hlediska stresuje.