Stále více lidí trápí „sociální jet lag“. Pokud vás v týdnu budí budík a dospáváte o víkendu, trpíte jím i vy. Jak snížit negativní důsledky?

7. 12. 2018 08:00 Co se děje
Stále více lidí trápí „sociální jet lag“. Pokud vás v týdnu budí budík a dospáváte o víkendu, trpíte jím i vy. Jak snížit negativní důsledky?

Zcela nový fenomén, který vědci pojmenovali „sociální jet lag“, údajně trápí velkou spoustu lidí po celém světě. Zatímco klasická podoba „jet lagu“, tedy „nemoci z létání“, souvisí s narušením biorytmů v důsledku přeletu mezi různými časovými pásmy, sociální jet lag se týká změn v biorytmech, kterých se dopouštíme my sami, a to v důsledku nutnosti chodit do práce, vstávat brzy a následně dohánět spánkový deficit o víkendech či volných dnech.  „Pokaždé, když potřebujeme budík, znamená to, že jsme byli nuceni probudit se příliš brzy. Pět dní v týdnu je tak vlastně většina z nás nucena žít v časové zóně, která naší biologické časové zóně neodpovídá. Je to jako by někdo z Londýna pracoval v Petrohradě, ale nikdy z Londýna nevystrčil paty. Jen o víkendech žijeme ve správném časovém pásmu,“ popisuje chronobioložka Till Roenneberg.

Svou roli však v těchto mechanismech sehrávají také další rušivé elementy, které nás ovlivňují v tom, že více ponocujeme – mobilní telefony, sociální sítě apod. V každém případě se však tento problém střídání denního režimu mezi běžným pracovním týdnem a víkendem týká až 87 % z nás a rozhodně neprospívá našemu zdraví – klást za vinu mu totiž lze spoustu neduhů – obezitou počínaje, nemocemi srdce konče. Jak se jim vyvarovat?

19. 11. 2018Nikdo není dokonalý! Tihle ikoničtí géniové a revolucionáři měli také své kostlivce ve skříni

Pravděpodobně nikoho moc nepřekvapí, že většina lidí je obvykle ve všední dny nucena vstávat mnohem dříve, než by ukazovaly biologické hodiny. Na druhou stranu o víkendech mnozí „vyspávají“, což se sice může zdát fajn, ale právě tato změna biorytmu je hlavní příčinou celkového narušení tělesných hodin. Paradoxně tato zjištění vzešla z výzkumu, jehož primárním cílem bylo zjistit, jak se lidský biorytmus mění v souvislosti se změnami ročních období. „Domnívali jsme se, že letní dny, kdy slunce vychází dříve, povedou k tomu, že lidé budou sami od sebe vstávat dříve než v zimě. Nakonec se však jako nejmarkantnější faktor ovlivňující změnu biorytmu ukázalo střídání všedních a víkendových dnů,“ uvedl Aaron Dinner, jeden z autorů studie, která probíhala mezi čtvrt milionem uživatelů Twitteru po jeden celý rok.

Zároveň se prokázalo, že narušení přirozených biorytmů (v češtině se kromě sociálního jet lagu hovoří také o syndromu odkládané spánkové fáze) úzce souvisí i s vyšším rizikem vzniku obezity. Lidé, kteří více ponocovali (a trávili např. na sociálních sítích více času), totiž skutečně pocházeli z oblastí, kde byl v populaci statisticky prokázán vyšší výskyt obezity. Stejně tak výsledky korelovaly se výzkumy týkajícími se vyššího výskytu cukrovky a kardiovaskulárních chorob.

29. 11. 2018"Na televizi už nekoukám. To prostě nejde se na sebe pořád dívat!" říká moderátor Honza Musil

Ačkoliv statistiky naznačují, že lidé, jejichž rytmus je stejný sedm dní v týdnu, jsou skutečně v lepší kondici, ideálním řešením sociálního jet lagu bohužel rozhodně není to, že i o víkendu si nastavíte budík na šestou, jako byste měli vyrazit do práce. Ideální by samozřejmě bylo užívat si flexibilní pracovní dobu. Ovšem ne každý má tolerantního zaměstnavatele, který umožní volnější příchody a zároveň si uvědomí, že de facto zvyšuje produktivitu práce svých zaměstnanců. A tak zatím nezbývá než vzít vše do vlastních rukou.

Pokuste se tedy najít balanc mezi povinnostmi a vaší vlastní pohodou. Ke spánkovému deficitu byste měli dle Roenneberg přistupovat jako ke splácení dluhu. „Pokud potřebujete dospávat o víkendu, přistupujte k nedostatku spánku jako k hypotéce – tu také nesplatíte najednou, ale po částech.“  Zkuste tedy jít spát dříve než jen vstávat později. Díky tomu si nenarušíte biorytmus tak zásadně, aby tělo mělo pocit, že je v Petrohradu, aniž byste opustili vaši ložnici….

Zdroj: independent.co.uk, cosmopolitan.com
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop