"Létat můžete i s maturitou, ale za školu dáte i dva miliony korun," říká sympatický pilot René Kuboš

29. 11. 2018 18:00 Co se děje
"Létat můžete i s maturitou, ale za školu dáte i dva miliony korun," říká sympatický pilot René Kuboš

Pokud také milujete vznášení v oblacích, pak jste na tom stejně jako sympatický pilot René Kuboš, který je partnerem známé zpěvačky Markéty Konvičkové. Proto jste ho nemuseli potkat pouze v letadle, ale také jste ho mohli vidět jako herce v několika hudebních klipech či kdysi živě slyšet v rádiu Kiss Morava.

Kdysi jsi pracoval jako moderátor v rádiu, předtím také na různých obchodních pozicích, jak jsi přišel na myšlenku stát se pilotem?

To byly krásné roky, to jsem byl ještě mladý a krásný. (smích) Na myšlenku stát se pilotem jsem přišel už jako dítě, kdy jsem se docela slušně naučil stavět létající vlaštovky. Když budu skromný, vlastně dokonalé létající vlaštovky. (smích) Měl jsem spoustu knih o letectví, ze kterých jsem hltal každé slovo. Když jsem pak v 16 letech poprvé letěl větroněm, věděl jsem, že tohle je přesně to, co chci jednou doopravdy dělat. Ale jak to tak v životě bývá, většina lidí skončí jinde, než začala. Takže jsem to vzal přes pražské módní firmy, kde jsem pracoval na manažerských pozicích, dále přes moderování v rádiu až do cockpitu dopravního letadla.

30. 11. 2018Vybavte si kuchyň unikátními retro spotřebiči Russell Hobbs

Je to nyní tvůj full time job?

Ano, je to absolutní full time job. Někdy si už připadám jako emigrant. Každý den v jiné zemi, na jiném hotelu a v jiném časovém pásmu, ale práce letce mě neskutečně baví a bez toho by to dělat nešlo.

S jakými stroji momentálně můžeš létat?

Mám licenci dopravního pilota, takže můžu létat prakticky se všemi typy letadel, na které si udělám typový výcvik. Já si vybral společnost, která provozuje business jety, takže létám s tryskovými letouny, které využívají naši klienti z celé Evropy. Ve volném čase si také jako relax chodím velmi rád zalétat s malými jednovrtulovými letadly, ve kterých vozím kamarády a známé nad Beskydy v rámci vyhlídkových letů.

Kam vlastně piloti chodí do školy a jak probíhá samotný trénink létání? Jak dlouho se člověk musí učit létat?

Existují vysoké školy zaměřené na letecké obory, jako jsou ČVUT v Praze, VUT v Brně nebo VŠ Báňská v Ostravě, které vás na profesi pilota připraví. Je to výhoda, ale není to podmínka. Stačí maturita a výborný zdravotní stav. Dnes je po celé ČR nespočet leteckých zařízení různých úrovní, která z vás dokážou udělat pilota dopravního letadla za cca 3 roky. Stojí to ale okolo 1,5 až 2 milionů korun, je potřeba projít také velmi náročnými teoretickými testy složenými ze 14 předmětů v anglickém jazyce, které se skládají na Útvaru civilního letectví v Praze, a rovněž velmi náročnými psychotesty. Abych byl konkrétní, tak na začátku pilot získá osvědčení privátního pilota na malých jednomotorových letadlech, kde se učí jak vzlétnout, přistát, letět rovně, zatáčet nebo řešit technické závady, následuje průkaz obchodního pilota, pak pilota vícemotorových letadel a až nakonec osvědčení pilota, který může létat podle přístrojů. Vše závisí na počtu odlétaných hodin. V této fází může pilot začít posílat své CV do aerolinií a doufat, že ho někdo pozve na výběrové řízení. Mně osobně to trvalo něco okolo čtyř let.

Musíš absolvovat také nějaká přezkoušení?

Já mám přezkoušení na pohyblivém simulátoru každých 6 měsíců, kde nám examinátor simuluje nejrůznější závady jako třeba vysazení motoru po vzletu, ztrátu hydrauliky, dekompresi v letové hladině nebo smrt druhého pilota v průběhu letu. Možností je dle přesně daného schématu nespočet. Na vše musíme být připraveni. Pokud vše splním, můžu létat dalšího půl roku. Stejně tak je každoročně povinná zdravotní prohlídka u leteckého lékaře, a to pro každého pilota. Starší kolegové musí na vyšetření docházet dvakrát za rok.

Co je na práci pilota nejtěžší?

Dobře si vyžehlit košili. (smích) Ne, samozřejmě je to bezesporu zvládání stresu, s prací se pojí i fyzická i psychická náročnost, odpovědnost, neustálé učení se novým věcem, poznávání nových letišť, postupů, zkoušky na simulátoru, cestování, nepravidelný režim nebo zvykání si na jiné postele. Přes to všechno je to nejlepší práce na světě.

Co tě na létání baví ze všeho nejvíc?

Fascinuje mě. Říkám si, jak to sakra může letět? Navíc tak vysoko a tak rychle! Zkrátka miluji ten pocit, když přidám tah motorů a dojde k tomu neskutečnému zrychlení, které vás zarazí do sedačky, miluju když se mi podaří hezky přistát, když celý let proběhne bez jakékoliv chyby a po přistání vás cestující nebo kapitán pochválí. Tohle je důležitý aspekt, na který by se nikde nemělo zapomínat. Pochvala za dobře odvedenou práci dokáže divy! Jak říká jeden můj kamarád, který létá jako kapitán: „Rendo, děláme práci, která nás baví, a ještě za to máme zaplaceno, co víc si přát?“

23. 11. 2018Jak je to doopravdy s pravidlem pěti sekund? Možná celý život žijete v omylu

Nebudeme tajit to, že jsi partnerem známé zpěvačky Markéty Konvičkové, zvládáte se vůbec nějak potkávat? Oba asi budete časově dost vytížení...

Markétka je moje největší opora. Díky ní vím, kde je můj domov a kam se můžu s úsměvem rád vracet. Je stejně časově vytížená jako já, kvůli práci, kterou má ráda. Navíc ji obdivuji v tom, že v tak nabitém programu dokáže zvládat chodit do školy a připravovat se na inženýrské státnice, chodit na hodiny zpěvu, pracovat na nové desce a zároveň vymýšlet nové projekty na rok dopředu. Proto když už se potkáme, snažíme se vyrazit někam za kulturou a cestovat. Nedávno jsme byli autem na Francouzské riviéře, v lednu se chystáme do Dubaje a v březnu do New Yorku. Zatím nemáme děti, takže se snažíme užít si toho co nejvíce.

Co je pro tebe v rámci kariéry pilota nejdůležitější a kam bys to chtěl jednou dotáhnout?

Můj sen je hlavně pokaždé bezpečně přistát na cílovém letišti, být zdravý a udržovat se v kondici, jak fyzicky, tak psychicky, abych mohl létat co nejdéle to půjde. A když budu opět skromný, jako na začátku tohoto rozhovoru, tak určitě být dobrým pilotem, kolegou, na kterého se může posádka vždy spolehnout, a jednou se snad posadit na kapitánské křeslo velkého dopravního letadla. Tak uvidíme, sny jsou od toho, aby se plnily, a pokud vám někdo věří, dokážete více…

Zdroj: René Kuboš
Jan Witek

Autor

Jan Witek

I když vystudoval zdravotnický obor, nikdy se z něj zdravotní bratr ani doktor nestal. Od malička toužil po pozornosti ostatních, a tak není divu, že se kromě psaní věnuje také moderování a DJingu. Miluje hudbu, kulturu, cestování, dobré jídlo, auta, nové technologie a samozřejmě žít naplno.

E-shop