Jak nepodlehnout nákupnímu šílenství? S těmito tipy odoláte trikům prodejců

22. 11. 2018 12:00 Co se děje
Jak nepodlehnout nákupnímu šílenství? S těmito tipy odoláte trikům prodejců

Prodejci používají nejrůznější mazané triky s jediným cílem: aby zákazníci utratili více peněz. A triky to bývají tak vychytralé, že o nich zákazník ani neví – zhrozí se až v klidu domova při pohledu na stav svého účtu. Jak nákupnímu šílenství nepodléhat? 

Vánoční výzdoba v obchodech je past

Podle psychologie barev má červená barva stimulující účinky a „nakopává“. (Mimochodem číšníci, kteří na sobě mají červenou, dostávají podle průzkumu o 26 % vyšší dýška). A zelená zase působí optimisticky – spojenou ji máme se štěstím a bohatstvím. V obchodě, kde je vánoční výzdoba, snadněji podlehneme „kouzlu Vánoc“ a ochotněji utratíme více peněz.

Mějte v peněžence nové bankovky
Lidé totiž raději utrácejí ošklivé, špinavé a pomuchlané bankovky. Dokazuje to studie Journal od Consumer Researchz roku 2012, účastníci staré bankovky utráceli mnohem více než ty nové, čerstvé přímo z bankomatu.

23. 11. 2018Věci, které si personalista o vašem životopise pomyslí, ale nahlas je neřekne

Udělejte si pauzu na přemýšlení
Předtím, než půjdete s košíkem plným impulzivně nakoupeného zboží ke kase, si udělejte krátkou pauzu a položte si otázky: Jak se cítím? Potřebuju tyto věci? Jak za to zaplatím? Kam je dám? Nákup dokončete v případě, že víte, k čemu vám tyto věci poslouží a zároveň si jste jistí, že si je můžete dovolit.

Omezte počet navštívených obchodů
Čím více obchodů navštívíte, tím více si toho koupíte. Jistě, můžete si říkat, že ve skutečnosti jen srovnáváte nabídku a ceny jednotlivých prodejců, ovšem čím více jich obejdete, tím vyšší bude vaše tendence se za tuto práci odměnit.

Pozor na velké slevy
Pokud lidé nakupují ve slevách a získají pocit, že na dárcích pro ostatní opravdu hodně ušetřili, mají poté tendenci se odměnit – a je pravděpodobné, že při tom utratí více peněz, než kolik na výhodných nákupech ušetřili.

19. 11. 2018Nedokonalosti pleti? Důvodem může být příliš mnoho péče i telefonování

Nepřátelte se s personálem
Čím více interagujete s personálem, tím je pravděpodobnější, že si něco koupíte, píše Forbes.com. Nebudete je totiž chtít zklamat, zvlášť pokud vám s něčím pomůžou.

Kartu nechte doma
Průzkumy ukazují, že lidé, kteří platí kartou, utratí více peněz než ti, kteří platí v hotovosti. Čím více je platba neviditelná, tím spíše máme pocit, že jsme vlastně nic neutratili. U hotovosti nás ta stejná částka bolí víc.

Noste u sebe fotku věci, na kterou šetříte
Ať už je to dovolená na Bahamách či nové auto, mít u sebe fotografii tohoto cíle je mnohem účinnější než mít jen představu v hlavě, říkají experti. Fotka umístěná v peněžence nebo na pozadí vašeho telefonu vám bude připomínat, co jste si vytyčili. 

Noste sluchátka
Malý trik: zatímco nakupujete, nechte si v uších sluchátka a poslouchejte svou vlastní, ideálně rychlou hudbu. Prodejci mají tendenci v obchodech pouštět hudbu klidnou a pohodovou, která zákazníky zklidní, a ti pak mají tendenci strávit v obchodě více času. 

Zdroj: Reader's Digest, Unsplash
Hynek Toman

Autor

Hynek Toman

Estét tíhnoucí k perfekcionismu, i pankáč, který je pro každou špatnost. Milovník ostrého jídla. V minulém životě byl Marilyn Monroe.

E-shop