Černý pátek a kyber pondělí: Čechům zatemnily slevy listopad i mysl. Při svátku konzumu však můžete přijít nejen o peníze, ale i o život

23. 11. 2018 08:00 Co se děje
Černý pátek a kyber pondělí: Čechům zatemnily slevy listopad i mysl. Při svátku konzumu však můžete přijít nejen o peníze, ale i o život

O tzv. černém pátku ještě před pár lety v Čechách neštěkl pes, nyní se však obchodníci předhánějí v tom, aby jejich pátek byl nejčernější ze všech, nezřídka je za tím ovšem spíše „černota“. Přeci jen ceny padající pod svá historická minima, jak někteří inzerují, jsou sice jako slogan hezké, realita však nezřídka naznačuje, že není sleva jako sleva (např. loni ve skutečnosti průměrná výše slev v českých e-shopech činila 17 procent). Bez ohledu na to ale Češi nezřízeně nakupují. A tržby obchodníků rostou – v rámci černého pátku v ČR meziročně i o padesát procent, v USA se pak jedná o komerčně nejúspěšnější dobu vůbec. Ačkoliv však v Čechách mohou mít mnozí pocit, že černý pátek je permanentně celý listopad, faktem je, že původně se jednalo skutečně o jeden konkrétní pátek v měsíci. Pátek spojený s první přípravou na blížící se Vánoce, pátek, kdy v USA po svátku Díkůvzdání lidé vzali obchody útokem…Pátek, kdy se jsou lidé kvůli slevám schopni i pozabíjet. Doslova...

28. 11. 2018Nové technologie ovlivňují kosmetický průmysl víc, než si myslíme! Jaké jsou aktuální trendy v této oblasti?

Historie černého pátku sahá poměrně hluboko do novodobých amerických dějin, již ve 20. letech obchodní dům Macy´s přišel na to, že velkolepá předvánoční přehlídka dokáže hbitě rozhýbat tržby. To přišlo vhod zejména po roce 1929, když svět zasáhla ekonomická krize, v jejímž důsledku lidé přestali nakupovat a obchodníci tratili. Snažili se tak stimulovat trh alespoň zajímavými slevovými nabídkami. Konkrétně termín černý pátek pak ale odkazuje na skutečnost, že prodělávající obchodníci, jejichž tržby se pohybovaly v tzv. červených číslech, se právě díky této slevové akci dostali do čísel černých. Popularizace termínu je pak zejména zásluhou philadelphské policie, která jej užila v souvislosti s nákupním šílenstvím, které ve městě zavládlo v 50. letech, a zákazníky v nákupní horečce museli příslušníci policejního sboru umravňovat.

A jelikož černý pátek se ve své klasické podobě zaměřuje na prodejny kamenné, je logické, že v době kybernetické bylo třeba zahrnout do nákupů se slevou také e-shopy. Právě ty opět v USA totiž zavedly kyber pondělí, tedy jednu z posledních možností, jak před Vánoci výhodně online nakoupit dárky. Termínově se pak jedná o pondělí bezprostředně následující po černém pátku.

5. 12. 2018TIP LUI: Oživte váš byt před svátky nápaditými detaily

Bez ohledu na to, zda předvánoční nákupní horečce podlehnete, nebo nikoliv, pravdou je, že právě černý pátek v tržbách dlouhodobě drží prvenství mezi všemi ostatními akcemi, tento den předčil díky utrženým penězům dokonce i poslední sobotu před Vánocemi. A pokud si občas říkáte, že kvůli pořádné slevě na vyhlédnutý dárek byste (obrazně) i vraždili, vězte, že ani to není v USA ničím neobvyklým. Např. v roce 2008 slev chtivý dav doslova ušlapal prodavače, nakupující se však v USA nezřídka kvůli slevám i bijí či střílejí...

Pokud tedy letos plánujete na černý pátek vyrazit do ulic, nakupujte s rozmyslem. Stejně tak se nenechte zmanipulovat slevami inzerovanými na internetu. A jestli toužíte zažít pořádnou bitku o zboží v akci a zrovna v pátek se do obchodu nedostanete, vězte, že tu správnou nákupní atmosféru si užijete také každý čtvrtek v Kauflandu…

Zdroj: forbes.com, time.com
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop